دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا
دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور اعلام شد.
خبرگزاری میزان -
– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
– هر گونه تخفیف بیش از ۳% میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و میبایست از این گونه اقدامات خودداری کنند.
– در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.
– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده میتواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
– خرده فروشان میبایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینههای مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند؛ لذا با عنایت به بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوههای نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۰ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابههای گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۰آذر ۱۴۰۰ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینههای مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.
این طرح مطابق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۶ آذر ۱۴۰۰ وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت (تصاویر پیوست) در مرحله اول بصورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.
- بنا به اعلام شاتا، در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور اعلام کرد.
موارد این دستور العمل بر اساس نامههای شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:
موارد این دستور العمل بر اساس نامههای شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:
– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
– هر گونه تخفیف بیش از ۳% میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و میبایست از این گونه اقدامات خودداری کنند.
– در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.
– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده میتواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
– خرده فروشان میبایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینههای مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند؛ لذا با عنایت به بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوههای نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۰ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابههای گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۰آذر ۱۴۰۰ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینههای مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.
این طرح مطابق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۶ آذر ۱۴۰۰ وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت (تصاویر پیوست) در مرحله اول بصورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *