نیروهای اورژانس بیشتر از چه مواردی شکایت دارند؟
رییس سازمان اورژانس کشور به بیان توضیحاتی در خصوص دو مشکل نیروهای اورژانس پرداخت.
خبرگزاری میزان -
جعفر میعادفر در گفتوگو با میزان در پاسخ به این سوال که تکنسینهای اورژانس بیشتر از چه مواردی شکایت دارند؟، گفت: قانونی وجود دارد که هنوز اجرا نشده و ما با آن چالش داریم و آن قانون ارتقاء و بهرهوری است که به علت سختی کار گروه پزشکی به ویژه پرستاران و همکاران فوریت پزشکی در حدود سالهای ۸۲ و یا ۸۳ مصوب شده و تقریبا برای همه افرادی که این قانون برایشان به تصویب رسیده، اجرا شده است به جزء نیروهای فوریتهای پزشکی و از این رو یکی از مطالبات من از جناب آقای وزیر این است که قانون ارتقاء و بهرهوری برای ما هم اجرا شود.
وی ضمن اشاره به اینکه اگر مشکلی نظیر کمبود نیرو وجود داشت این قانون نباید تصویب میشد و هم اکنون که تصویب شده عدم اجرای آن بر خلاف قانون است، ادامه داد: البته این قانون برای بخش عمدهای از دانشگاههای علوم پزشکی اجرا شده و اینگونه هم نیست که اصلا اجرا نشده باشد و بخشی از عدم اجرای این قانون هم به سبب کمبود نیرو انسانی است و این چنین نیست که دانشگاهها به اجرای این قانون تمایلی نداشته باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه اگر مشکلی نظیر کمبود نیرو وجود داشت این قانون نباید تصویب میشد و هم اکنون که تصویب شده عدم اجرای آن بر خلاف قانون است، ادامه داد: البته این قانون برای بخش عمدهای از دانشگاههای علوم پزشکی اجرا شده و اینگونه هم نیست که اصلا اجرا نشده باشد و بخشی از عدم اجرای این قانون هم به سبب کمبود نیرو انسانی است و این چنین نیست که دانشگاهها به اجرای این قانون تمایلی نداشته باشند.
رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ما در فوریتهای پزشکی در مجموع حدود ۲۴ هزار نفر نیرو داریم و نیروهای ما به تنهایی از کارکنان چند وزارتخانه بیشترند آن هم در شرایطی که ما یک سازمان وابسته به وزارت بهداشت هستیم، افزود: با این حال هم اکنون با کمبود ۱۲ هزار نیرو مواجه ایم و از طرفی دیگر حدود هزار و سیصد پایگاه هم از برنامه عقب هستیم و اگر دانشگاهها بخواهند در چنین فضایی این قانون را اجرا کنند، بار مالی جدی را متحمل میشوند و انجام این کار در شرایط کرونایی و انجام واکسیناسیون و با وجود دغدغههای وزارت بهداشت برایشان سخت است و برای تحقق این امر ابتدا باید از کرونا عبور کنیم که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید انجام واکسیناسیون بسیار سرعت گرفته است.
میعادفر با اشاره به اینکه تعاملاتی با روسای دانشگاهها داشتیم و بازدیدهایی را از دانشگاههای علوم پزشکی انجام دادیم و قرار شده است که بخشی از مشکلات دانشگاههایی که با این مسئله رو به رو هستند را ما حل کنیم و قسمتی را هم خود دانشگاهها حل کنند تا این دغدغه برای نیروهای ما رفع شود، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دغدغه خود من است این است که فوریتهای پزشکی شغلی بسیار سخت و طاقت فرسا است و باید سختی کار این نیروها ارتقا پیدا کند. اگر فردی که خدمات روانپزشکی ارائه میدهد و یا پرستاری که در بیمارستان سوانح سوختگی فعالیت میکند، از نظر سختی کار در درجه سوم قرار دارند، نیروهای اورژانس همزمان در تمام این بخشها مشغول فعالیت هستند.
این مقام مسئول توضیح داد: نیروهای اورژانس بیماری که دچار سوختگی شده، بیمار عفونی و افراد بی خانمانی که مشخص نیست دچار بیماریهایی نظیر ایدز و هپاتیت باشند را حمل میکنند و این در حالی است که در بیمارستان تکلیف بیماران روشن است و پرستاران ۹۰ درصد از وضعیت بیمار آگاه هستند و همچنین همکاران ما ممکن است به ماموریتهایی اعزام شوند که در آنها شاهد صحنههای فجیع و جرح شدید باشند که هر کس آنها را ببیند تا یک هفته ناراحت باشد و از این رو بعد از این ماموریتها باید به تکنسینها خدمات روانشناسی ارائه شود تا دچار ترومای پس از حادثه نشوند.
میعادفر با اشاره به اینکه تعاملاتی با روسای دانشگاهها داشتیم و بازدیدهایی را از دانشگاههای علوم پزشکی انجام دادیم و قرار شده است که بخشی از مشکلات دانشگاههایی که با این مسئله رو به رو هستند را ما حل کنیم و قسمتی را هم خود دانشگاهها حل کنند تا این دغدغه برای نیروهای ما رفع شود، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دغدغه خود من است این است که فوریتهای پزشکی شغلی بسیار سخت و طاقت فرسا است و باید سختی کار این نیروها ارتقا پیدا کند. اگر فردی که خدمات روانپزشکی ارائه میدهد و یا پرستاری که در بیمارستان سوانح سوختگی فعالیت میکند، از نظر سختی کار در درجه سوم قرار دارند، نیروهای اورژانس همزمان در تمام این بخشها مشغول فعالیت هستند.
این مقام مسئول توضیح داد: نیروهای اورژانس بیماری که دچار سوختگی شده، بیمار عفونی و افراد بی خانمانی که مشخص نیست دچار بیماریهایی نظیر ایدز و هپاتیت باشند را حمل میکنند و این در حالی است که در بیمارستان تکلیف بیماران روشن است و پرستاران ۹۰ درصد از وضعیت بیمار آگاه هستند و همچنین همکاران ما ممکن است به ماموریتهایی اعزام شوند که در آنها شاهد صحنههای فجیع و جرح شدید باشند که هر کس آنها را ببیند تا یک هفته ناراحت باشد و از این رو بعد از این ماموریتها باید به تکنسینها خدمات روانشناسی ارائه شود تا دچار ترومای پس از حادثه نشوند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *