مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری: جذب سرمایهگذاریهای خارجی در دستور کار این سازمان قرار دارد
وی بیان کرد: در بخش کشتی سرمایه گذاریها صورت گرفته، اما با توجه به مسائل تحریم نمیتوان جزئیات را بیان کرد؛ این سرمایه گذاریها در سالهای گذشته انجام شده و در آینده نیز تلاش میشود انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری در ادامه تاکید کرد: سرمایه گذاریهای خارجی به خصوص در حوزه بنادر به ویژه از سوی کشورهای همسایه که با سرمایه گذاریها میتوانند زنجیره انتقال کالا را به سمت مصرف کننده ارزانتر و بهره ورتر انجام دهند پیگیری میشود در این دور نیز این موضوعات محقق شود.
وی در ادامه به اثرات تحریمها بر حمل و نقل دریایی گفت: تحریمهای ظالمانه روی حمل و نقل دریایی اثر گذار بوده، اما همیشه حمل و نقل دریایی ما یک قدم از تحریمها جلوتر بوده است و امیدواریم تحریمها لغو شود و اشتغال زایی برای جوانان زیادی ایجاد شود با این حال در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ما محصولات صادراتی و وارداتی را حمل میکنند و مشکلی وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: رشد ۱۲ درصدی در هشت ماه نخست امسال در تمام رویههای گمرک در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۲ درصدی و رشد ۳۰ درصدی تخلیه وبارگیری کالا روبرو بوده ایم و طی این مدت ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر تخلیه و بارگیری شده که با رشد ۱۱ درصدی مواجه بوده است.
صفایی با اشاره به وضعیت تجاری دریای خزر گفت: بخشی از تجارت دریای خزر شرقی به غربی است در حالی که بنادر ما در جنوب دریای خزر واقع شده اند و این موضوع باعث کاهش ترافیک بنادر شمالی شده است.
وی افزود: مشکل نبود شناور رو-رو در دریای خزر نیز وجود دارد و از طرفی ناوگان هم سن بالایی دارند که ادامه این روند قطعا به شکست تجارت در دریای خزر منجر خمی شود و امیدواریم با افزایش شناورها و ترددهای دریایی فعالیت بنادر شمالی بهبود یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بندر شهید رجایی گفت: جریان سازی کالا در این بندر در دستور کار است تا شاهد رونق ترافیک در بنادر کشور باشیم همچنین از شرکتهای تولیدکننده داخلی تجهیزات بندر شهید رجایی حمایت میکنیم.
صفایی گفت: در پی آن هستیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را رونق دهیم؛ بندر چابهار ظرفیتهای خوبی دارد و قرار است کشتیرانی جمهوری اسلامی دوباره سرویسهای خود در بندر چابهار فعال کند.
وی افزود: خط آهن چابهار زاهدان، میلک در دست اقدام است که با بهره برداری از این خط حجم تجارت بندر چابهار افزایش مییابد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دو کشور هند و عمان مبادی ارسال کالا از طریق بندر چابهار به ایران و آسیای میانه و کشورهای حوزه CIS هستند با توجه به مذاکرات و روابطی که با کشورهای شرق دریای خزر داریم افزایش تردد کالا میان هند و عمان با آسیای میانه به رشد چابهار کمک میکند.
صفایی در ادامه گفت: در حال حاضر قرارداد کوتاه مدت اپراتوری چابهار در اختیار هندیها است و ما بر عملکرد آنها نقد داریم و امیدواریم با رفع مشکلات میان دو کشور، قرارداد بلندمدت امضا شود.