برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در حال رایزنی با دولت هستیم
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: نمیشود دربارهی یک بخش بگوییم حمل و نقل همگانی انجام بشود، ولی در طرف دیگر برای خرید خودرو به رانندگان تاکسی یارانه پرداخت نکنیم. نمیشود قیمتها را کنترل بکنیم، ولی هیچ عامل حمایتی نداشته باشیم.
خبرگزاری میزان -
وی در واکنش به اینکه در موضوع سازوکار قیمت گذاری کرایه تاکسی طوری عمل میشود که هم رانندگان و هم شهروندان ناراضی باشند گفت: ما باید نگرشمان به حوزه تاکسیرانی را مشخص کنیم. آیا تاکسیرانی مانند همه جای دنیا حوزهی حمل و نقل خصوصی محسوب میشود؟ اگر رویکرد ما به تاکسیرانی این است و آن را جزو حمل و نقل خصوصی میدانیم پس نباید در بحث قیمت گذاری مانند حمل و نقل عمومی با آن برخورد کنیم. تجربهای که در این مورد در همه جای دنیا وجود دارد به این صورت است که تاکسی به عنوان یک حمل و نقل لوکس و گران درحال فعالیت است و قیمت گذاری اش هم توسط اصناف فعال در این حوزه محاسبه میشود. بر این اساس قیمت تمام شده مشخص میشود و مبنای کار قرار میگیرد.
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درباره چشم انداز پیش رو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی به میزان گفت: قولهای بسیار خوبی از سوی دولت به ما داده شده و رویکردهایی که وجود دارد بسیار مثبت بوده است. ما درباره این موضوع قوانینی هم داریم. از جمله قانون هوای پاک که طی آن قانونگذار دولتها را مکلف کرده تا در بخش نوسازی ناوگان تاکسیرانی تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد پرداخت کند. چنین نیازهای باید فراهم بشود. ما بر سر پیشنهادها و مطالباتی که وجود دارد در حال رایزنی با دولت هستیم و امیدواریم که این پیشنهادها مورد قبول واقع بشود تا بتوانیم فشار را از روی رانندگان کم کنیم. ما دنبال این هستیم تا هم نوسازی ناوگان را به نحو مطلوب به انجام برسانیم و هم تعداد تاکسیها را بالا ببریم. همه این پازلها باید در کنار هم قرار بگیرند تا در موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی اتفاق خوبی را در جامعه شاهد باشیم.
وی در واکنش به اینکه در موضوع سازوکار قیمت گذاری کرایه تاکسی طوری عمل میشود که هم رانندگان و هم شهروندان ناراضی باشند گفت: ما باید نگرشمان به حوزه تاکسیرانی را مشخص کنیم. آیا تاکسیرانی مانند همه جای دنیا حوزهی حمل و نقل خصوصی محسوب میشود؟ اگر رویکرد ما به تاکسیرانی این است و آن را جزو حمل و نقل خصوصی میدانیم پس نباید در بحث قیمت گذاری مانند حمل و نقل عمومی با آن برخورد کنیم. تجربهای که در این مورد در همه جای دنیا وجود دارد به این صورت است که تاکسی به عنوان یک حمل و نقل لوکس و گران درحال فعالیت است و قیمت گذاری اش هم توسط اصناف فعال در این حوزه محاسبه میشود. بر این اساس قیمت تمام شده مشخص میشود و مبنای کار قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
ضامنی اضافه کرد: در کشور خودمان نمونهی این نوع قیمت گذاری را در مورد تاکسیهای اینترنتی داریم. در یک دورههایی شاهد هستیم قیمت کرایه تاکسی اینترنتی بالا میرود و در زمانهای دیگری متناسب با عرضه و تقاضا قیمت قابل تغییر است. اما در کشور ما تاکسی را بیشتر به عنوان بخشی از حمل و نقل عمومی میشناسند. با توجه به اینکه حوزههای دیگری مثل اتوبوسرانی و مترو گسترش و توسعهی لازم را نداشته اند نقش تاکسی الان به صورت شبه حمل و نقل عمومی درآمده است؛ بنابراین قیمت گذاریهای اعمال شده برای کرایهی تاکسی کنترل شده است.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اذعان داشت: وقتی میخواهیم قیمت گذاری را به شکل کنترل شده انجام بدهیم باید حمایت را در کنارش قرار بدهیم. این حمایتها هم میتواند در هنگام خرید تاکسی یا پرداخت تسهیلات و در بیمه رانندگان و همه این موارد برقرار بشود. در صورت تحقق چنین شرایطی میتوانیم بگوییم قیمتهایی که برای کرایه تاکسی تعیین میشود مناسب است. پس باید نگرشهای ما به گونهای باشد که تمام جنبههای آن بخش را متناسب با همان نگرش پیش ببریم. نمیشود دربارهی یک بخش بگوییم حمل و نقل همگانی انجام بشود، ولی در طرف دیگر برای خرید خودرو به رانندگان تاکسی یارانه پرداخت نکنیم. نمیشود قیمتها را کنترل بکنیم، ولی هیچ عامل حمایتی نداشته باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *