پول خردهایی که میلیاردی از جیب مصرفکنندگان میرود
گرچه این ارقام به نظر کوچک میآیند اما محاسبه مجموع آنها در کالا و
خدمات مختلف مانند بسیاری از مواد غذایی و شوینده که گوی سبقت را در این
گونه قیمتگذاریها از مابقی کالاها ربودهاند، ما را به رقم هایی نجومی
میرسانند.
در بررسی اینکه چه عواملی باعث ایجاد چنین شکاف مالی در
نحوه قیمتگذاری و پرداخت شده است، محمد صادق مشایخ - رئیس سابق کمیسیون
اقتصادی مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی تهران - به خبرنگار میزان گفت:
باید مدیرت اقتصادی را از طریق دولت و نظام به مردم تزریق کنیم.
مشایخ
با اشاره به اینکه ما ارزش پولی خود را به طور یک شبه، یک سوم پایین آورده
ایم و حالا محاسبات مان را بر اساس قبل انجام میدهیم، افزود: فارغ از بحث
جذابیت فروش در قیمتگذاری، قیمتگذار باید با توجه به وجوه در دست مردم،
قیمتها را مدیریت کند تا با دست خود در جامعه تنش ایجاد نکنیم.
مشایخ معتقد است که ساماندهی کل این سیستم وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
در یک مطالعه میدانی، ناوگان تاکسیرانی شهر تهران را به عنوان یک نمونه آماری در یک بازه دو ماهه و با محاسبه حداقل ۱۰ خط تاکسی پر تردد در نظر گرفتیم. در یک فرآیند محاسباتی قیمت های منتهی به ۵۰ و ۹۰۰ تومان را قیمت هایی غیر رند به حساب آوردیم که معمولا در آنها عمل رند کردن صورت میگیرد. در نرخ مصوب سال جاری ۱۵۰ خط تاکسی، کرایه ای منتهی به ۵۰ تومان و ۸۷ خط کرایه ای منتهی به ۹۰۰ تومان دارند. حالا با حساب اینکه در ۳۰ درصد از مواقع تاکسیهایی که کرایه منتهی به ۹۰۰ تومان باقی را بر نگردانند و در ۱۰ درصد از مواقع تاکسیهایی که کرایه منتهی به ۵۰ تومان باقی را برنگردانند و در نهایت با در نظر گرفتن سهم هر خط از ۴.۵ میلیون نفری که روزانه در خطوط تاکسیرانی تهران جابجا میشوند، حجم پول خردهایی که به مردم بر نمیگردد حدود ۱.۷ میلیارد تومان در طول ماه است که این رقم در سال گذشته چیزی معادل ۲.۷ میلیارد تومان بود که البته با اضافه کردن پول خردهایی که بخاطر همین فرآیند "گرد کردن" قیمت های غیر رند، در مغازه ها و موارد دیگر کالایی و خدماتی، این رقم بسیار بالا تر خواهد رفت.
حسین
خطیبی، پژوهشگر اجتماعی که از فعالان حوزه بازار و بازاریابی هم به شمار
میرود، در این باره معتقد است که نحوه پرداخت این قیمتهای خرد بیشتر از
این که یک مسئله اقتصادی باشد یک فرهنگ تعاملی بین فروشنده و خریدار است.
وی اظهار کرد: وضعیت بازار و نحوه برخورد مصرف کننده میتواند کاملا جلوی
پرداخت های اضافی را بگیرد. وقتی مصرف کننده به حقوق خود آشنا باشد می
تواند از این تضییع حق جلوگیری کند.
خطیبی مصرفکننده را تنها کسی
نمی داند که نباید قربانی این سیستم شود بلکه میگوید تولیدکننده نیز نباید
به پای اصلاح قیمت ها قربانی شود و معتقد است که گاهی تولیدکننده چاره ای
ندارد و نمیتواند قیمتهای نهایی را از یک جایی به بالا در کار خانه رند
کند و در نتیجه مجبور به ارائه همان رقم های خرد میشود. به گفته وی در
اینجا اگر مصرف کننده آموزش داشته باشد که بداند رقمی که پرداخت میکند
باید عین رقم درج شده روی کالا باشد و اگر مبلغی اضافه پرداخت میکند در
حقیقت یک لطف است، دیگر فروشنده نمیتواند مبلغ اضافه دریافت کند و بهای
کالا یا خدمات را به اصطلاح رند کند.
در مجموع آنچه مشاهده میشود و برای اغلب مصرفکنندگان هم پیش آمده، حجم انبوه پولی است که در قالب مابهالتفاوت قیمتهای غیر رند و پول موجود در جیب مردم به شکل روزانه پرداخت میشود که به عنوان یک پدیده جالب اقتصادی شاید نشانه لزوم ساماندهی قیمت کالا و خدمات متناسب با واحدهای پولی رایج کشور است.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.