چالش جدید فدراسیون قایقرانی با اداره مالیات؛ بدهی ۶ میلیاردی دلیل عدم ترخیص قایقها
- سال ۱۳۹۶ بود که فدراسیون قایقرانی ایران اقدام به خرید ۳۴ عدد قایق در رشته روئینگ کرد و در همان سال هم به دلیل عدم پرداخت کامل هزینه این قایقها به ایران نرسید و در نهایت در تیر ماه سال ۱۳۹۸ و پس از پرداخت مبلغ باقیمانده، قایقها وارد جزیره قشم شدند و در اختیار گمرک قرار گرفتند. در حالی که اکنون در اواخر سال ۱۴۰۰ قرار داریم، از زمان ورود قایقها به قشم تاکنون نزدیک به ۲ سال و نیم میگذرد و با اینکه تیم ملی قایقرانی برای حضور شایسته در المپیک توکیو نیاز مبرم به این قایقها داشت، هنوز قایقها به دست فدراسیون قایقرانی نرسیده است.
البته ناگفته نماند که تا چند ماه پیش چالش اصلی فدراسیون قایقرانی برای ترخیص قایقها مربوط به اداه گمرک بود که در نهایت فدراسیون قایقرانی با پرداخت بدهی چند صد میلیون تومانی، توانست حکم ترخیص قایقها را بگیرد، اما گویا این قصه سر دراز دارد، زیرا پس از رفع مشکل با گمرک هم اکنون اداره امور مالیاتی فرصت را غنیمت شمرده و با دست گذاشتن روی بدهی سنگین مالیاتی فدراسیون قایقرانی، ترخیص قایقها را منوط به پرداخت مالیاتهای معوقه و تسویه حساب با اداره امور مالیاتی کرده است.
برای روشنتر شدن موضوع باید خاطرنشان کرد که در بروز این تنشها نباید اداره امور مالیاتی را هم مقصر دانست چرا که در حال حاضر فدراسیون قایقرانی باید مبلغ ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت بدهی مالیاتی مربوط به سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ را پرداخت کند و درغیر این صورت اداره مالیات اجازه ترخیص قایقها را نخواهد داد. البته جدا از این بدهی سنگین چند میلیاردی، اداره امور مالیاتی اعلام کرده که وضعیت پرداخت مالیات فدراسیون از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد مبلغی در حدود ۱ تا ۲ میلیارد تومان هم به اضافه آن ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان باید پرداخت شود تا در نهایت این قایقهای پرحاشیه به دست فدراسیون برسند.
نکته جالب توجه آن که اداره امور مالیاتی طبق قوانین جدیدی که به فدراسیونها بابت پرداخت مالیات ابلاغ کرده، حساب شخصی علیرضا سهرابیان، رییس فعلی فدراسیون قایقرانی را مسدود کرده و با این شرایط پیچیده برای ترخیص قایقها باید دید آیا در نهایت قایقرانان تیم ملی میتوانند در مسابقات پیش رو و به خصوص انتخابی المپیک پاریس از این قایقها استفاده کنند یا خیر؟