ایستادگی وزیر صمت در غبار صنعت خودرو/ وقتی فاطمیامین پای تصمیم کارشناسیشده میایستد
اصلاح قیمت خودرو موضوعی بود که حداقل ۴ وزیر گذشته ساختمان سمیه هرگز به آن ورود نکردند و ترجیح دادند مشکلات صنعت خودرو را برای وزیر بعدی به ارث بگذارند و هرگز کفشهایشان در راهروهای دولت و مجلس و ... خاکی نشود.
خبرگزاری میزان -
- رضا حسینی فعال حوزه رسانه و خودرو یادداشتی را با موضوع اصلاح قیمت خودرو در اختیار قرار داده است که متن یادداشت وی بدون دخل و تصرف از سوی منتشر میشود.
وزیر صنعت معدن و تجارت درست عصر روزی که قیمتهای جدید توسط خودروسازان به بورس اعلام شد، در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار پای تمام انتقادها و تحلیلها ایستاد و در مورد چرایی اصلاح قیمتهای خودرو مصاحبه کرد.
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند ساعت بعد از ارسال نامه رسمی خودروسازان به بورس مبنی بر اصلاح قیمتها جلوی دوربین صداوسیما حاضر شد و جزئیات افزایش قیمت، شروط وزارت صمت برای موافقت با این افزایش قیمت و همینطور دلایل ایجاد این وقفه یکماهه برای اصلاح قیمتهای خودرو را اعلام کرد.
وزیر صمت با اطلاع کامل از اینکه صنعت خودرو کشور نمیتواند به شیوه چند سال اخیر با فروش همراه با زیان به کار خود ادامه دهد از ماهها قبل روی این موضوع مهم و حیاتی مطالعه و تمرکز کرده بود و برای اصلاح قیمتهای خودروسازان و حداقل توقف رشد زیان انباشته آنها جلسات متعددی با دست اندرکاران حوزه صنعت، کارشناسان خودرو و بورس، دولتمردان و قطعه سازان و فعالان این حوزه برگزار کرده بود.
صنعتی که به واسطه قیمت گذاریهای دستوری زیان انباشتهای بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان را بر دوش میکشد و جدای از اشتغال چند میلیونی این صنعت و صنایع وابسته، چند صد هزار سهامدار این شرکتها را هم در زیان انباشته و کاهش شدید ارزش سهام سهیم کرده است.
وزیر صمت خوب میدانست که زمین خوردن دومین صنعت بزرگ کشور چگونه بیش از ۶۰ صنعت وابسته به خودرو را زمینگیر میکند و چه اوضاع نابسامانی را در تالار شیشهای برای سهامداران و در بازار ملتهب برای مشتریان رقم خواهد زد.
فاطمیامین در کمتر از ۴ ماه با اتخاذ این تصمیم نشان داد کار درست و کارشناسی کردن را به بیحاشیه وزارت کردن ترجیح میدهد و هرگز به دنبال مدیریت وضع موجود با همه چالشها و نقصها نیست که بخواهد آرام روی صندلی خود بنشیند و برای خودش دردسر درست نکند.
اصلاح قیمت خودرو موضوعی بود که حداقل ۴ وزیر گذشته ساختمان سمیه هرگز به آن ورود نکردند و ترجیح دادند مشکلات صنعت خودرو را برای وزیر بعدی به ارث بگذارند و هرگز کفشهایشان در راهروهای دولت و مجلس و ... خاکی نشود.
فاطمیامین پای تصمیم کارشناسی شدهای ایستاد که میتواند تا حدودی صنعت خودرو و صنایع وابسته را از معضلات فعلی جدا کند و در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. صنعتی که با روی ریل قرار گرفتن میتواند پیشگام رشد اقتصادی کشور و زمینهساز رونق و توسعه صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، فولاد، نساجی و ... باشد.
اکنون اصلاح قیمت خودرو در شرایطی رقم خورد که این صنعت مدتها از قیمتگذاری دستوری و فروش همراه با زیان رنج میبرد و حالا میتواند با این قیمتهای جدید نفس تازهای بگیرد و حداقل از انباشت بیشتر زیان انباشته خود رها شود.
البته وزیر صمت نحوه درست حمایت کردن را هم خوب بلد بود تا دوباره خودروسازان بد عادت نشوند چرا که در کنار این همراهی و حمایت، برنامه افزایش تولید و عرضه هفتگی را از خودروسازان گرفت و دو خودروساز بزرگ کشور را ملزم به افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال آینده و همینطور کاهش قیمت تمام شده محصولات (به شرط ثابت ماندن قیمت مواد اولیه) با اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، کاهش هزینههای مالی با فروش اموال مازاد، توسعه محصول، افزایش کیفیت و بهره وری کرده است.
فاطمیامین با علم بر اینکه ایستادن جلوی دوربین برای پاسخگویی به این جراحی بزرگ میتواند تبعات بزرگی برایش داشته باشد، مسلطتر از همیشه در این غبار به جا مانده از صنعت خودرو ایستاد و نشان داد هرگز حکمت را قربانی مصلحت فردی نمیکند و با همان قدرتی که حمایت کرده با ناکارآمدی و خلف وعدههای احتمالی مدیران این صنعت نیز برخورد خواهد کرد.
وزیر صنعت معدن و تجارت درست عصر روزی که قیمتهای جدید توسط خودروسازان به بورس اعلام شد، در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار پای تمام انتقادها و تحلیلها ایستاد و در مورد چرایی اصلاح قیمتهای خودرو مصاحبه کرد.
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند ساعت بعد از ارسال نامه رسمی خودروسازان به بورس مبنی بر اصلاح قیمتها جلوی دوربین صداوسیما حاضر شد و جزئیات افزایش قیمت، شروط وزارت صمت برای موافقت با این افزایش قیمت و همینطور دلایل ایجاد این وقفه یکماهه برای اصلاح قیمتهای خودرو را اعلام کرد.
وزیر صمت با اطلاع کامل از اینکه صنعت خودرو کشور نمیتواند به شیوه چند سال اخیر با فروش همراه با زیان به کار خود ادامه دهد از ماهها قبل روی این موضوع مهم و حیاتی مطالعه و تمرکز کرده بود و برای اصلاح قیمتهای خودروسازان و حداقل توقف رشد زیان انباشته آنها جلسات متعددی با دست اندرکاران حوزه صنعت، کارشناسان خودرو و بورس، دولتمردان و قطعه سازان و فعالان این حوزه برگزار کرده بود.
صنعتی که به واسطه قیمت گذاریهای دستوری زیان انباشتهای بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان را بر دوش میکشد و جدای از اشتغال چند میلیونی این صنعت و صنایع وابسته، چند صد هزار سهامدار این شرکتها را هم در زیان انباشته و کاهش شدید ارزش سهام سهیم کرده است.
وزیر صمت خوب میدانست که زمین خوردن دومین صنعت بزرگ کشور چگونه بیش از ۶۰ صنعت وابسته به خودرو را زمینگیر میکند و چه اوضاع نابسامانی را در تالار شیشهای برای سهامداران و در بازار ملتهب برای مشتریان رقم خواهد زد.
فاطمیامین در کمتر از ۴ ماه با اتخاذ این تصمیم نشان داد کار درست و کارشناسی کردن را به بیحاشیه وزارت کردن ترجیح میدهد و هرگز به دنبال مدیریت وضع موجود با همه چالشها و نقصها نیست که بخواهد آرام روی صندلی خود بنشیند و برای خودش دردسر درست نکند.
اصلاح قیمت خودرو موضوعی بود که حداقل ۴ وزیر گذشته ساختمان سمیه هرگز به آن ورود نکردند و ترجیح دادند مشکلات صنعت خودرو را برای وزیر بعدی به ارث بگذارند و هرگز کفشهایشان در راهروهای دولت و مجلس و ... خاکی نشود.
فاطمیامین پای تصمیم کارشناسی شدهای ایستاد که میتواند تا حدودی صنعت خودرو و صنایع وابسته را از معضلات فعلی جدا کند و در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. صنعتی که با روی ریل قرار گرفتن میتواند پیشگام رشد اقتصادی کشور و زمینهساز رونق و توسعه صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، فولاد، نساجی و ... باشد.
اکنون اصلاح قیمت خودرو در شرایطی رقم خورد که این صنعت مدتها از قیمتگذاری دستوری و فروش همراه با زیان رنج میبرد و حالا میتواند با این قیمتهای جدید نفس تازهای بگیرد و حداقل از انباشت بیشتر زیان انباشته خود رها شود.
البته وزیر صمت نحوه درست حمایت کردن را هم خوب بلد بود تا دوباره خودروسازان بد عادت نشوند چرا که در کنار این همراهی و حمایت، برنامه افزایش تولید و عرضه هفتگی را از خودروسازان گرفت و دو خودروساز بزرگ کشور را ملزم به افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال آینده و همینطور کاهش قیمت تمام شده محصولات (به شرط ثابت ماندن قیمت مواد اولیه) با اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، کاهش هزینههای مالی با فروش اموال مازاد، توسعه محصول، افزایش کیفیت و بهره وری کرده است.
فاطمیامین با علم بر اینکه ایستادن جلوی دوربین برای پاسخگویی به این جراحی بزرگ میتواند تبعات بزرگی برایش داشته باشد، مسلطتر از همیشه در این غبار به جا مانده از صنعت خودرو ایستاد و نشان داد هرگز حکمت را قربانی مصلحت فردی نمیکند و با همان قدرتی که حمایت کرده با ناکارآمدی و خلف وعدههای احتمالی مدیران این صنعت نیز برخورد خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *