عبیسی: نقش پدر و مادر و همینطور خانواده در سینما به کلی محو شده است
آفرین عبیسی در گفتوگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر سریال «خط مقدم» را روی آنتن دارم که به کارگردانی شهریار بحرانی ساخته شده و از شبکه چهارم سیما پخش میشود.
وی درباره این مینی سریال تلویزیونی افزود: در ابتدا قرار بود تا این مجموعه به صورت فیلم سینمایی راهی جشنواره فجر سال گذشته شود، اما پس از آن گروه تصمیم گرفت تا اثر را به صورت یک سریال کوتاه در آورده و آن را برای پخش در تلویزیون آماده کند.
این بازیگر با سابقه سینما درباره بازی در اثری با موضوع دفاع مقدس اضافه کرد: در ابتدا به امر مهمترین عامل برای حضورم در یک پروژه فیلمنامه و نقشی که برای من در نظر گرفته شده مهم است، درباره مینی سریال «خط مقدم» علاوه بر علاقه من به فیلمنامه و نقش؛ کار کردن با شهریار بحرانی نیز جذاب بود. کارگردانی دقیق که سینمای مقاومت را به خوبی میشناسد و میداند چگونه اثری بسازد که به دور از شعارزدگی تاثیر گذار باشد.
وی در همین ارتباط اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرده ام و اثر به نوعی کار خودش را انجام داده است، پرداختن به زندگی شهید طهرانی مقدم اتفاق و ایده جذابی بود که بحرانی به خوبی توانست از پس از آن بر آمد. بحرانی پیشتر آثاری همچون «حمله به اچ ۳» و رهگذر را کارگردانی کرده بود پس پیش بینی میکردیم که در نوع دیگری از سینمای مقاومت هم موفق باشد.
بازیگر فیلم «میهمان مامان» درباره حضورش در سینما اظهار کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته پیشنهاد خوبی از سینما نداشته ام، کارنامه کاری ام به صورتی است که دیگر نمیتوانم هر کاری را قبول کرده و هر نقشی را بازی کنم، البته کرونا هم بی تاثیر نبوده، زیرا بسیاری از دوستان از کاهش پیشنهادات میگویند، اما به طور کلی چند سالی هست که سینما پیشکسوتان را کنار گذاشته است.
وی در همین رابطه ادامه داد: مگر در سینما چند نقش مهم برای سن و سال من نوشته میشود که بین این همه بازیگر پیشکسوت خوب پخش شود، نوشتن نقش برای میانسالان و پیشکسوتان به نوعی معجزه تبدیل شده که هر چند سال یکبار رخ میدهد. شک نکنید که شخصا همچنان حضور در سینما را دوست دارم، اما وقتی نقشی نباشد چه باید کرد.
بازیگر فیلم «قدمگاه» افزود: در دو الی سه دهه اخیر سینما داستان داشت، داستانی که در آن یک یا چند خانواده درگیر بودند، آن زمان همه اعضای یک خانواده مهم بودند و حتی در اکثر مواقع گره داستان به دست بزرگترها باز میشد، اما امروز وضعیت تغییر کرده است، نقش پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادر در سینما کمرنگ و گاها کاملا ناپیدا شده است. به همین دلیل است که هر روز شاهد گلایههای مختلف از سوی پیشکسوتان هستیم.
وی مشکلات معیشتی بازیگران پیشکسوت را زیاد دانست و ادامه داد: شاید برخی بازیگران پیشکسوت مشکل مالی نداشته باشند که آن هم ربطی به کارنامه کاری شان ندارد و معمولا شغل اصلی شان جای دیگری بوده است، اما اکثریت بازیگران قدیمی این روزها بیکار هستند، در دو سال کرونا هم که این وضع وخیمتر شد و امروز میبینیم که این مشکلات تبدیل به معضل شده است.
عبیسی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای بهبود این وضعیت نیازمند یک تغییر اساسی هستیم، با نوشتن یک نقش و دو نقش چیزی حل نمیشود، باید ببینیم که سینما چرا بزرگترهایش را حذف کرده و ارزشی به اهمیت آنها در آثار نمیدهد، وقتی ما این کار را انجام میدهیم انتظار داریم که چه انعکاسی در جامعه داشته باشد؟. به نظر من یک برنامه ریزی بزرگ و طولانی مدت نیاز است تا به نوعی نگاه ساخت و تولید در سینما تغییر کند. در این بین بخش دولتی اگر دغدغه فرهنگی دارد باید از سازندگان این نوع از آثار حمایت کند تا در دراز مدت شاهد اتفاقاتی مثبت باشیم.