ارائه خدمات حمایتی به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه کمک هزینه خدمات حمایتی در ۱۹ آیتم و به مبلغ بیش از ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.
خبرگزاری میزان -
-صبح چهارشنبه سیدجواد حسینی در گردهمایی روز جهانی معلولین که در شهر اهواز برگزار شد، گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
وی افزود: در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸میلیون نفر از جمعیت ایران نیز دارای نوعی معلولیت هستند.
حسینی تصریح کرد: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین و هفتهای به نام معلولین برای تغییر نگرش جامعه نسبت به این قشر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید از کلمه مناسب سازی برای معلولین استفاده کنیم بلکه باید از دسترسی پذیری استفاده کرد گفت: باید جامعه را برای معلولان دسترس پذیر و دوستدار انسان کنیم و این جامعه، جامعهای عادلانه، در دسترس، فراگیر، بدون خطر، بدون مانع و عاری از هرگونه آسیب و پاک است و یکی از مشخصههای جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
معاون وزیر با بیان اینکه آخرین مدل توسعه در جوامع، توسعه انسان مبناست گفت: موتور و محرک اصلی توسعه انسانها هستند، انسانها منابعی هستند که باید تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت مهم بر دوش آموزش و پرورش است.
وی افزود: جامعهای میتواند سرعت توسعه را به حد مطلوب برساند که همه انسانها را به سرمایه انسانی تبدیل کند و در واقع توسعه فراگیر زمانی رخ میدهد که همه انسانها بویژه معلولین در آن جامعه دخیل باشند.
حسینی با بیان اینکه معلولین بخشی از جامعه انسانی هستند گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزانی هستند که در برخی زمینهها به عنوان برگزیده و پیشرو هستند و آموزش و پرورش استثنایی برای تبدیل این منابع انسانی به سرمایه انسانی و عدالت ترجیحی به وجود آمده است.
معاون وزیر با بیان اینکه در هفته معلولین باید برای این نکته متمرکز شویم که معلولیت یک مفهوم اجتماعی یادگیرنده است نه مفهوم ذاتی اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در ۷ گروه افزایش یافته است.
معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسهای به دانش آموزان استثنایی ارائه میکنند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی برون مدرسهای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹ قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان تاکنون به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی پرداخت شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه رسالت نظام تعلیم تربیت حرکت به سمت آموزش و پرورش ارگانیک به جای آموزش و پرورش مکانیکی است گفت: آموزش و پرورش ارگانیک در پیوست با جامعه است و در این آموزش و پرورش بر گسترش آموزشهای فنی و حرفهای تاکید ویژهای شده است.
وی افزود:۷۰ درصد محتواهای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی مهارتی است و ۱۰ هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در ۱۱۰۳ مدرسه پیش حرفهای و حرفهای در ۳۶ رشته فنی و حرفهای و کاردانش در حال تحصیل هستند.
وی گفت: در دوسال اخیر ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا کرده است.
حسینی تصریح کرد: تاکنون ۲۸۰ پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستانها و مدارس حرفهای و پیش حرفهای تدوین شده است.
حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون سازمانی امکان پذیر نیست گفت: در دوسال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استانهای کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و ۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان کم برخوردار استنثایی اهدا شده است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه تاکنون خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا کرده اند گفت: استان خوزستان با اهدای ۴۳ هزار تبلت، رتبه اول کشور در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار را به خود اختصاص داده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش استان خوزستان در شاخصهای عمومی و اختصاصی ۷ رتبه جهش در کشور داشته است، گفت: آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان در بسیاری از شاخصها رتبه اول کشوری را کسب کرده است.
شایان ذکر است ۵۲۰۰ دانش آموز استثنایی در ۸۲۱ کلاس درس خاص در استان خوزستان مشغول به تحصیل هستند.
در مراسم روز گرامیداشت روز جهانی معلولین استان خوزستان از دانش آموزان با نیازهای ویژه و همکاران آموزش و پرورش استثنایی برگزیده در مسابقات و همایشهای مختلف تقدیر به عمل آمد.
وی افزود: در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸میلیون نفر از جمعیت ایران نیز دارای نوعی معلولیت هستند.
حسینی تصریح کرد: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین و هفتهای به نام معلولین برای تغییر نگرش جامعه نسبت به این قشر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید از کلمه مناسب سازی برای معلولین استفاده کنیم بلکه باید از دسترسی پذیری استفاده کرد گفت: باید جامعه را برای معلولان دسترس پذیر و دوستدار انسان کنیم و این جامعه، جامعهای عادلانه، در دسترس، فراگیر، بدون خطر، بدون مانع و عاری از هرگونه آسیب و پاک است و یکی از مشخصههای جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
معاون وزیر با بیان اینکه آخرین مدل توسعه در جوامع، توسعه انسان مبناست گفت: موتور و محرک اصلی توسعه انسانها هستند، انسانها منابعی هستند که باید تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت مهم بر دوش آموزش و پرورش است.
وی افزود: جامعهای میتواند سرعت توسعه را به حد مطلوب برساند که همه انسانها را به سرمایه انسانی تبدیل کند و در واقع توسعه فراگیر زمانی رخ میدهد که همه انسانها بویژه معلولین در آن جامعه دخیل باشند.
حسینی با بیان اینکه معلولین بخشی از جامعه انسانی هستند گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزانی هستند که در برخی زمینهها به عنوان برگزیده و پیشرو هستند و آموزش و پرورش استثنایی برای تبدیل این منابع انسانی به سرمایه انسانی و عدالت ترجیحی به وجود آمده است.
معاون وزیر با بیان اینکه در هفته معلولین باید برای این نکته متمرکز شویم که معلولیت یک مفهوم اجتماعی یادگیرنده است نه مفهوم ذاتی اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در ۷ گروه افزایش یافته است.
معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسهای به دانش آموزان استثنایی ارائه میکنند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی برون مدرسهای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹ قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان تاکنون به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی پرداخت شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه رسالت نظام تعلیم تربیت حرکت به سمت آموزش و پرورش ارگانیک به جای آموزش و پرورش مکانیکی است گفت: آموزش و پرورش ارگانیک در پیوست با جامعه است و در این آموزش و پرورش بر گسترش آموزشهای فنی و حرفهای تاکید ویژهای شده است.
وی افزود:۷۰ درصد محتواهای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی مهارتی است و ۱۰ هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در ۱۱۰۳ مدرسه پیش حرفهای و حرفهای در ۳۶ رشته فنی و حرفهای و کاردانش در حال تحصیل هستند.
وی گفت: در دوسال اخیر ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا کرده است.
حسینی تصریح کرد: تاکنون ۲۸۰ پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستانها و مدارس حرفهای و پیش حرفهای تدوین شده است.
حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون سازمانی امکان پذیر نیست گفت: در دوسال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استانهای کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و ۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان کم برخوردار استنثایی اهدا شده است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه تاکنون خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا کرده اند گفت: استان خوزستان با اهدای ۴۳ هزار تبلت، رتبه اول کشور در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار را به خود اختصاص داده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش استان خوزستان در شاخصهای عمومی و اختصاصی ۷ رتبه جهش در کشور داشته است، گفت: آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان در بسیاری از شاخصها رتبه اول کشوری را کسب کرده است.
شایان ذکر است ۵۲۰۰ دانش آموز استثنایی در ۸۲۱ کلاس درس خاص در استان خوزستان مشغول به تحصیل هستند.
در مراسم روز گرامیداشت روز جهانی معلولین استان خوزستان از دانش آموزان با نیازهای ویژه و همکاران آموزش و پرورش استثنایی برگزیده در مسابقات و همایشهای مختلف تقدیر به عمل آمد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *