مسالهی اصلی مترو مشکلات مالی نیست
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از آنجایی که همه بخشهای مدیریت شهری تهران در قالب یک مجموعه منسجم قرار دارند و باید خدمات مشترکی را ارائه کنند بنابراین ما الان دنبال این هستیم تا با مسوولان سازمان زیباسازی به یک تفاهم دوجانبه برسیم.
خبرگزاری میزان -
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران درباره چرایی نارضایتی مسوولان سابق متروی تهران از واگذاری امتیاز تبلیغات محیطی در ایستگاههای مترو به سازمان زیباسازی شهری گفت: اینکه نوع قرارداد به چه شکلی بسته میشود دارای اهمیت است. یک زمانی ممکن است گفته شود کل فضای محیطی مترو –البته منهای پانزده تا بیست درصدی که به فضاهای فرهنگی اختصاص دارد- باید به آگهیهای تبلیغاتی اختصاص پیدا بکند. اعتقاد خود من این است که فضاهای فرهنگی مترو را نباید فقط به مناسبتهایی مثل اعیاد و عزاداریها اختصاص داد. بلکه باید از این فضاها برای ترویج سبک زندگی مناسب، تشویق شهروندان به ورزش، یا دیگر حوزههایی که در بهبود الگوی زندگی مردم موثر است استفاده کرد. یعنی نباید اینطور باشد که صرفا فضاهای فرهنگی مترو به موضوعات مذهبی اختصاص داده بشود. درهرحال ما باید همه این حوزهها را در مترو تقویت کنیم. چون افراد زیادی با سلیقههای مختلف در حال عبور و مرور در مترو هستند. ما دنبال این هستیم تا یک فضای آموزش عمومی در مترو ایجاد بشود.
مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه درخصوص چرایی بهره گیری ناکافی از ظرفیت مترو برای تبلیغات تجاری در سالهای اخیر به میزان گفت: یک اتفاقی در دوره اصلاحات در شهرداری تهران رخ داد که بر اساس آن روابط میان واحدهایی که وظایف مشخصی دارند تا حدودی به هم خورده بود. حقیقت این است که سازمان زیباسازی شهری نهادی است که وظیفه اصلی اش به تبلیغات محیطی و زیباسازی و آراستگی شهر بر میگردد که مترو هم بخشی از این حوزه محسوب میشود. اما آن زمان به خاطر مسائلی که در مباحث مالی پیش آمده بود اختلافاتی شکل گرفت. اصل قضیه هم این است که بخشی از منابع و درآمدها باید برای اورهال قطعات ناوگان مترو و اصلاح و ترمیم فضای فیزیکی و تجهیزات ثابت ایستگاههای مترو هزینه بشود. اما روال این هزینه کردنها به این صورت است که باید از موقعی که مترو ساخته میشود تا زمانی که مورد بهره برداری قرار میگیرد ادامه داشته باشد. نمیتوان به صورت یک ضرب همه این منابع مالی را به یکباره مورد استفاده قرار داد. برای مثال زمانی نیاز به اصلاح و بهبود وضع واگنهای مترو پیدا خواهد شد یا در زمینه نظافت ایستگاهها و نورپردازی و ترمیم تجهیزات ممکن است نیازهایی به وجود بیاید که هزینه بر خواهد بود. اما آن زمان ظاهرا مسوولان وقت بر روی مباحث مالی مربوط به مترو به اتفاق نظر نرسیده بودند.
وی ادامه داد: تصور ما این است که زنجیره تکمیل ارزش سازمان زیباسازی شهری میتواند به نوعی در مترو هم محقق بشود. چون همه این بخشها یک پکیج کلی محسوب میشوند. از آنجایی که همه بخشهای مدیریت شهری تهران در قالب یک مجموعه منسجم قرار دارند و باید خدمات مشترکی را ارائه کنند بنابراین ما الان دنبال این هستیم تا با مسوولان سازمان زیباسازی به یک تفاهم دوجانبه برسیم. من تصور میکنم مباحث مالی در درجه دوم اهمیت قرار دارد و البته این مساله هم حتما مدنظر ما قرار دارد و روی آن باید کار بشود. اما اگر ما با دوستانمان در سازمان زیباسازی شهری به یک تفاهم مشترک برسیم که برنامه هم همین است مشکلاتی که در زمینه مسائل مالی وجود دارد کمتر دیده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران درباره چرایی نارضایتی مسوولان سابق متروی تهران از واگذاری امتیاز تبلیغات محیطی در ایستگاههای مترو به سازمان زیباسازی شهری گفت: اینکه نوع قرارداد به چه شکلی بسته میشود دارای اهمیت است. یک زمانی ممکن است گفته شود کل فضای محیطی مترو –البته منهای پانزده تا بیست درصدی که به فضاهای فرهنگی اختصاص دارد- باید به آگهیهای تبلیغاتی اختصاص پیدا بکند. اعتقاد خود من این است که فضاهای فرهنگی مترو را نباید فقط به مناسبتهایی مثل اعیاد و عزاداریها اختصاص داد. بلکه باید از این فضاها برای ترویج سبک زندگی مناسب، تشویق شهروندان به ورزش، یا دیگر حوزههایی که در بهبود الگوی زندگی مردم موثر است استفاده کرد. یعنی نباید اینطور باشد که صرفا فضاهای فرهنگی مترو به موضوعات مذهبی اختصاص داده بشود. درهرحال ما باید همه این حوزهها را در مترو تقویت کنیم. چون افراد زیادی با سلیقههای مختلف در حال عبور و مرور در مترو هستند. ما دنبال این هستیم تا یک فضای آموزش عمومی در مترو ایجاد بشود.
بیشتر بخوانید:
شایسته اصل خاطرنشان کرد: به جز آن بخشی که در حیطه وظایف خود ما قرار دارد و ما هم به هیچ عنوان آن را واگذار نمیکنیم در مقاطعی به سازمان زیباسازی یا هر سازمان دیگری این برون سپاریها انجام میشود و درصدی را هم برای مترو به عنوان درآمد در نظر میگیرند. در این صورت اگر آن سازمان کم کاری داشته باشد به درآمدزاییهای مترو آسیب وارد میشود. طبق گزارشی که به من داده شده در گذشته هم ظاهرا شرایط به این نحو بوده که برای واگذاری تبلیغات محیطی مترو به سازمان زیباسازی قیمت مشخصی تعیین نشده بود.
وی افزود: درواقع به جای قیمت گذاری درصدهایی تعیین شده بود که مثلا سی یا چهل درصد از ظرفیت کل تبلیغاتی که اجاره داده میشود به مترو برگردد. دوستان هم ظاهرا تبلیغات با کیفیت پایینتر و با قیمت کمتر را به مترو اختصاص داده بودند؛ بنابراین به طور کلی درآمد مترو پایین آمده بود. اما برنامه ما این است که با دوستان سازمان زیباسازی به توافق برسیم تا یک فرد کارشناس کل فضای مترو را ارزش گذاری و قیمت گذاری کند و بر سر کل این فضا تفاهم شکل بگیرد. اگر هم ضعفی از جانب پیمانکار یا سازمان زیباسازی به عنوان ناظر پروژه اتفاق بیفتد ما آن را برعهده نگیریم. درواقع ما میخواهیم به دغدغهی اصلی و اولویتی که داریم برسیم. دغدغه اصلی ما مسائل فرهنگی و سرویس خدمات به شهروندان در حوزه استفاده از ناوگان مترو است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *