ابهامات طرح ایجاد وزرای منطقهای بررسی شد
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی ابهامات طرح ایجاد وزرای منطقهای و اظهارنظر کارشناسی در مورد این طرح پرداخت.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر رصد و مطالعات مدیریت این مرکز طی گزارشی به بررسی و اظهار نظر کارشناسی در مورد طرح ایجاد وزرای منطقهای پرداخت.
در این گزارش بیان شده است تنظیم روابط دولت مرکزی با مناطق مختلف و دولتهای محلی یکی از موضوعات مهم و اساسی در نظام حکمرانی است. در طرح پیشنهادی با هدف تقویت توجه حکومت به مناطق مختلف کشور، ایجاد وزارتخانههای منطقهای پیشنهاد شده است.
براساس مفاد طرح دولت باید با محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد و ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها نسبت به تقسیم کشور به ۱۰ منطقه اقدام کند. در این طرح همچنین برای هر منطقه یک وزیر پیش بینی شده که با معرفی رئیس جمهور و رأی اعتماد مجلس تعیین میشود. به طور خلاصه در طرح حاضر ایجاد جایگاه وزیر منطقهای با هدف توجه بیشتر مناطق مختلف کشور، تأثیرگذاری آنها در نظام تصمیم گیری کشور و بهبود شرایط اقتصادی مناطق مختلف ارائه شده است.
طرح فوق تغییرات اساسی و قابلملاحظهای در نظام حکمرانی و تصمیمگیری کشور پیشنهاد داده است. چنین طرحهایی باید پشتوانه کارشناسی قوی داشته و تمامی الزامات، بایستهها و اقتضائات قانونی و اجرایی آن مد نظر قرار بگیرد. از نظر قانونی طرح پیشنهادی با برخی از قوانین و سیاستهای بالادستی مانند قانون اساسی، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی نظام اداری و همچنین بند «الف» ماده (۲۸) برنامه ششم توسعه مغایرتهایی دارد.
از نظر ساختاری نیز متفاوت بودن منطق دستهبندی وزرای منطقهای با وزرای موضوعی ـ بخشی که درحال حاضر وجود دارد موجب تداخل وظایف و اختیارات و تشتت پاسخگویی و مسئولیتپذیری خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که درحال حاضر دستگاهها و نهادهایی ازجمله شورای استان، شورایعالی استانها، بخشهایی از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور و ... در موضوع ارتباطات بین سطوح ملی و استانی و ایجاد هماهنگی بیشتر بین استانها وظایفی را بهعهده دارند. ایجاد ساختارهای جدید برای هماهنگی تصمیمات و حل اختلافات در راستای توسعه و پیشرفت احتمالاً نهتنها تأثیر خاصی در پی نخواهد داشت، بلکه میتواند موجب تداخل وظایف، ناهماهنگی در تصیمگیریها، افزایش تعارضات سیاستی، عدم پاسخگویی و نپذیرفتن مسئولیت شود.
با توجه به ملاحظات مذکور تصویب طرح حاضر پیشنهاد نمیشود. حل مسئله مورد نظر میتواند از طریق اصلاحات قانونی و همچنین بهبود ظرفیت اداری سیاسی ازجمله افزایش اختیارات استانداران، فرمانداران ویژه، فرمانداران و ... و همچنین تقویت و ارتقای نقش نمایندگی و نظارتی نمایندگان شهرهای مختلف و مجامع نمایندگان استانی صورت پذیرد.
در این گزارش بیان شده است تنظیم روابط دولت مرکزی با مناطق مختلف و دولتهای محلی یکی از موضوعات مهم و اساسی در نظام حکمرانی است. در طرح پیشنهادی با هدف تقویت توجه حکومت به مناطق مختلف کشور، ایجاد وزارتخانههای منطقهای پیشنهاد شده است.
براساس مفاد طرح دولت باید با محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد و ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها نسبت به تقسیم کشور به ۱۰ منطقه اقدام کند. در این طرح همچنین برای هر منطقه یک وزیر پیش بینی شده که با معرفی رئیس جمهور و رأی اعتماد مجلس تعیین میشود. به طور خلاصه در طرح حاضر ایجاد جایگاه وزیر منطقهای با هدف توجه بیشتر مناطق مختلف کشور، تأثیرگذاری آنها در نظام تصمیم گیری کشور و بهبود شرایط اقتصادی مناطق مختلف ارائه شده است.
طرح فوق تغییرات اساسی و قابلملاحظهای در نظام حکمرانی و تصمیمگیری کشور پیشنهاد داده است. چنین طرحهایی باید پشتوانه کارشناسی قوی داشته و تمامی الزامات، بایستهها و اقتضائات قانونی و اجرایی آن مد نظر قرار بگیرد. از نظر قانونی طرح پیشنهادی با برخی از قوانین و سیاستهای بالادستی مانند قانون اساسی، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی نظام اداری و همچنین بند «الف» ماده (۲۸) برنامه ششم توسعه مغایرتهایی دارد.
از نظر ساختاری نیز متفاوت بودن منطق دستهبندی وزرای منطقهای با وزرای موضوعی ـ بخشی که درحال حاضر وجود دارد موجب تداخل وظایف و اختیارات و تشتت پاسخگویی و مسئولیتپذیری خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که درحال حاضر دستگاهها و نهادهایی ازجمله شورای استان، شورایعالی استانها، بخشهایی از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور و ... در موضوع ارتباطات بین سطوح ملی و استانی و ایجاد هماهنگی بیشتر بین استانها وظایفی را بهعهده دارند. ایجاد ساختارهای جدید برای هماهنگی تصمیمات و حل اختلافات در راستای توسعه و پیشرفت احتمالاً نهتنها تأثیر خاصی در پی نخواهد داشت، بلکه میتواند موجب تداخل وظایف، ناهماهنگی در تصیمگیریها، افزایش تعارضات سیاستی، عدم پاسخگویی و نپذیرفتن مسئولیت شود.
با توجه به ملاحظات مذکور تصویب طرح حاضر پیشنهاد نمیشود. حل مسئله مورد نظر میتواند از طریق اصلاحات قانونی و همچنین بهبود ظرفیت اداری سیاسی ازجمله افزایش اختیارات استانداران، فرمانداران ویژه، فرمانداران و ... و همچنین تقویت و ارتقای نقش نمایندگی و نظارتی نمایندگان شهرهای مختلف و مجامع نمایندگان استانی صورت پذیرد.
همچنین اگر احیاناً اختلافی نیز بین استانها در حوزه مسئولیتشان رخ داد طبق اصل یکصدوسیوچهارم قانون اساسی، رئیسجمهور مسئول هماهنگی وزارتخانهها بوده و در موارد اختلافنظر یا تداخل در وظایف قانونی دستگاهها در صورتیکه نیازی به تفسیر یا تغییر قانون نباشد، تصمیم هیئت وزیران که با پیشنهاد رئیسجمهور اتخاذ میشود، لازمالاجراست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *