باید زمینه سرمایه گذاری خارجی در حمل و نقل تهران ایجاد شود
سیدعلی اصغر قائمی گفت: باید با رعایت و حفظ منافع ملی و منافع شهر این زمینه ایجاد بشود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی بتوانند از ظرفیتهای تهران استفاده کنند.
خبرگزاری میزان -
وی در واکنش به اینکه آیا تجارب بین المللی جایی در رویکردهای شورای شهر برای توسعهی حمل و نقل عمومی دارد گفت: قطعا استفاده از تجربه دیگر نقاط دنیا میتواند به ما کمک کند. اما عمدهترین مسائل هر شهری تا حدود زیادی به ویژگیهای بومی همان شهر مربوط خواهد بود. البته ممکن است در بعضی از امور از یک سلسله استانداردهای رایج دنیا بشود استفاده کرد که این کار شدنی هم هست. اما اینکه تجارب بین المللی به طور مستقیم وارد یک موضوع خاص در شورای شهر بشود از اساس چنین رویکردی برای ما وجود ندارد. بیشتر پروژههایی که جنبه پژوهشی و مطالعاتی دارند از جنبه مطالعات تطبیقی به تصمیم گیریها بهتر در شورای شهر تهران کمک میکنند.
قائمی درمورد نگاه مدیریت شهری پایتخت به تعاملات بین المللی برای استفاده از ظرفیتها در زمینه واردات خارجی به منظور توسعهی حمل و نقل عمومی گفت: هر چیزی که نیاز مردم را به شکلی مطلوب و منطقی تامین بکند قطعا جزو خط مشیهای شورای شهر تهران قرار دارد به شرط اینکه به سیاستهای بالادستی ضرر و زیانی وارد نکند و در راستای آن سیاستها باشد. من به یاد دارم در دورههای گذشته برای مثال همین اتوبوسهای دوکابین یا حتی آن تعداد اندکی از اتوبوسهای سه کابین که برای شهر تهران تامین شد در قالب یک مشارکت سه جانبه بین ایران، چین و آلمان صورت گرفت. اگر شهرداری تهران این اراده را داشته باشد که امیدوارم اینطور باشد این زمینه همچنان فراهم هست. حالا اگر منظور سرمایه گذاری مستقیم یک بخش خارجی در حمل و نقل شهری تهران باشد باید با رعایت و حفظ منافع ملی و منافع شهر این زمینه ایجاد بشود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی بتوانند از ظرفیتهای تهران استفاده کنند.
این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به اینکه بهتر است استفاده از تولیدات داخلی برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت باشد یا بهره گیری از ظرفیتهای بین المللی گفت: ما تابع قوانین بالادستی هستیم. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی طرحی را درباره آزاد شدن واردات خودروهای خارجی دنبال میکند. معنی این موضوع این است که نمایندگان مجلس میخواهند انحصار خودروهای داخلی شکسته بشود و استانداردهای ما در این زمینه به پایهی استانداردهای مطلوب جهانی برسد. اگر ما همچنان بخواهیم انحصاری فکر کنیم ممکن است محصولات داخلی ما از استانداردهای نامطلوبی تبعیت بکنند و ناچار هم باشیم که همچنان از همانها استفاده بکنیم. اما اگر قوانین بالادستی به ما این اجازه را بدهند حتما سعی خواهیم کرد تا ضمن استفاده از محصولات داخلی به این جنبه از موضوع هم توجه داشته باشیم که از استانداردهای مطلوبی هم برخوردار باشیم.
سیدعلی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره برخورداری شهرداری تهران از منابع اعتباری مستقل برای رسیدگی به وضع حمل و نقل شهری پایتخت به میزان گفت: شهرداری تهران یک سلسله کدهای درآمدی قانونی در اختیار دارد که از محل آن کدهای درآمدی قانونی اعتبارات مالی اش را استحصال میکند. اما اینکه چه درصدی از این درآمدها محقق میشود باید در پایان گزارش تفریغ بودجه به طور دقیق آن را ارزیابی کرد. ولی در سالهای گذشته بودجهای را که شهرداری به تصویب شورای شهر رسانده بود تقریبا همه آن کدهای درآمدی را محقق کرده بود. اما اینکه هزینهها افزایش زیادی پیدا کرده خود یکی از معضلاتی است که باید فکری برای آن بشود.
وی در واکنش به اینکه آیا تجارب بین المللی جایی در رویکردهای شورای شهر برای توسعهی حمل و نقل عمومی دارد گفت: قطعا استفاده از تجربه دیگر نقاط دنیا میتواند به ما کمک کند. اما عمدهترین مسائل هر شهری تا حدود زیادی به ویژگیهای بومی همان شهر مربوط خواهد بود. البته ممکن است در بعضی از امور از یک سلسله استانداردهای رایج دنیا بشود استفاده کرد که این کار شدنی هم هست. اما اینکه تجارب بین المللی به طور مستقیم وارد یک موضوع خاص در شورای شهر بشود از اساس چنین رویکردی برای ما وجود ندارد. بیشتر پروژههایی که جنبه پژوهشی و مطالعاتی دارند از جنبه مطالعات تطبیقی به تصمیم گیریها بهتر در شورای شهر تهران کمک میکنند.
بیشتر بخوانید:
قائمی درمورد نگاه مدیریت شهری پایتخت به تعاملات بین المللی برای استفاده از ظرفیتها در زمینه واردات خارجی به منظور توسعهی حمل و نقل عمومی گفت: هر چیزی که نیاز مردم را به شکلی مطلوب و منطقی تامین بکند قطعا جزو خط مشیهای شورای شهر تهران قرار دارد به شرط اینکه به سیاستهای بالادستی ضرر و زیانی وارد نکند و در راستای آن سیاستها باشد. من به یاد دارم در دورههای گذشته برای مثال همین اتوبوسهای دوکابین یا حتی آن تعداد اندکی از اتوبوسهای سه کابین که برای شهر تهران تامین شد در قالب یک مشارکت سه جانبه بین ایران، چین و آلمان صورت گرفت. اگر شهرداری تهران این اراده را داشته باشد که امیدوارم اینطور باشد این زمینه همچنان فراهم هست. حالا اگر منظور سرمایه گذاری مستقیم یک بخش خارجی در حمل و نقل شهری تهران باشد باید با رعایت و حفظ منافع ملی و منافع شهر این زمینه ایجاد بشود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی بتوانند از ظرفیتهای تهران استفاده کنند.
این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به اینکه بهتر است استفاده از تولیدات داخلی برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت باشد یا بهره گیری از ظرفیتهای بین المللی گفت: ما تابع قوانین بالادستی هستیم. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی طرحی را درباره آزاد شدن واردات خودروهای خارجی دنبال میکند. معنی این موضوع این است که نمایندگان مجلس میخواهند انحصار خودروهای داخلی شکسته بشود و استانداردهای ما در این زمینه به پایهی استانداردهای مطلوب جهانی برسد. اگر ما همچنان بخواهیم انحصاری فکر کنیم ممکن است محصولات داخلی ما از استانداردهای نامطلوبی تبعیت بکنند و ناچار هم باشیم که همچنان از همانها استفاده بکنیم. اما اگر قوانین بالادستی به ما این اجازه را بدهند حتما سعی خواهیم کرد تا ضمن استفاده از محصولات داخلی به این جنبه از موضوع هم توجه داشته باشیم که از استانداردهای مطلوبی هم برخوردار باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *