ناامیدی بازیگر «زی زی گولو» از سینما/نگاهی به حضور خوانندگان در عرصه بازیگری
- نهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به اظهار نظر رضا فیاضی درباره حضورش در سینما اشاره کرد.
فیاضی: بدشانسترین بازیگر سینما هستم/از امروز به «خانه پرتغالی ها» برمیگردم
رضا فیاضی در گفتوگو با پیرامون آخرین وضعیت جسمانی خود پس از ابتلا به بیماری کرونا گفت: خوشبختانه عالی هستم و هیچ اثری از بیماری در من نمانده است، دوره نقاهتم به طور کامل تمام شده و تست آخر کرونایم نیز منفی شد و میتوانم سر کار خودم باز گردم.
وی در همین راستا ادامه داد: تمامی دوران نقاهت خود را در کیش سپری کردم، متاسفانه کرونای من باعث شد تا همسرم نیز به این بیماری مبتلا شود اما خدا را شکر میکنم که امروز هر دو ما در سلامتی کامل به سر می بریم. در ابتدا به من گفتند که بیماریام کمرنگ است اما این را به خاطر روحیهام میگفتند، من به نوع حاد بیماری مبتلا شده بودم و همین باعث شد تا چندین روز در بیمارستان بستری شوم اما به لطف خدا و دعای مردم توانستم از این مهلکه نجات پیدا کنم.
بازیگر سریال «زی زی گولو» ابتلا به کرونای خود را حاصل سهل انگاری خودش دانست و افزود: من با توجه به اینکه دو دوز واکسنم را زده بودم مغرور بودم، خیال میکردم که دیگر هیچگاه کرونا نمی گیریم و به همین دلیل دیگر ملاحظات قدیم را تکرار نمیکردم.
وی در همین رابطه ادامه داد: همین بی ملاحظگی و گاها نزدن ماسک در جمع باعث شد تا این بیماری به سراغم بیاید، من نزدیک به دو سال در پروژه ها و شهرهای مختلف کار میکردم و به همین دلیل مطمئن بودم که بعد از گذر از دوران اوج کرونا دیگر به این بیماری مبتلا نمیشوم اما تصورم کاملا غلط بود.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
حضور بیکیفیت خوانندگان در شبکه نمایش خانگی/وقتی پلتفرمها از مسیر اصلی خود خارج میشوند
- عرصه شبکه نمایش خانگی طی سالهای اخیر فراز و فرودهای متفاوتی را پشت سر گذاشته است، عرصهای که با وجود تولیدات زیاد همچنان در ایران تازگی داشته و آزمون و خطاهای معمول را پشت سر میگذارد.
هرچند هنوز این عرصه نسبت به نمونه خارجی خود در ابتدای راه است، اما میتوان با رصد همین سالهای فعالیت قضاوتی از نحوه عملکرد آن به دست آورد. عرصهای که با سریال «قهوه تلخ» اعلام وجود کرد و حال پس از سالها از حالت سی دی فیزیکی خارج شده و برای خود پلتفرمهای متنوعی را به عنوان میزبان میبیند.
شبکه نمایش خانگی در سالهای گذشته شاهد آثار متفاوتی بوده است، آثاری همچون سریال شهرزاد که همچنان یکی از بهترینهای این عرصه محسوب میشود تا آثاری که حتی در همان فصل اول خود با شکست روبرو شدند. به عنوان مثال سریال نهنگ آبی ساخته فریدون جیرانی یکی از همان آثاری بود که میتوانست آینده خوبی داشته باشد، اما با حواشی فراوان میان بازیگر و تهیه کننده به مشکلاتی جدی برخورد کرد.
حال شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها مشتری خود را پیدا کردهاند، به خصوص پس از پاندمی کرونا این عرصه توانست رشد و رونق روزافزونی پیدا کند حضور سریالهایی چون «زخم کاری»، «دل» و اخیرا «خاتون» و حتی آثاری چون «نیسان آبی» و حتی «آقازاده» که از مضمونی کاملا جدی برخوردار بود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. با تعطیلی سینماها و کساد شدن عرصه فیلمسازی و طبعا بیکار شدن اکثر اهالی سینما، ساخت آثار سریالی رونق بیشتری گرفت و حال میتوان به عینه مشاهده کرد که نمایش خانگی گوی سبقت را از سینما ربوده است.
با وجود عدم پایان قطعی بیماری کرونا شبکه نمایش خانگی همچنان میتواند از این فرصت استفاده کرده و به این موفقیت ادامه دهد، اما آنچه در آثار روز این عرصه مشاهده میشود عکس این روند است. حضور پررنگ خوانندگان مشکلی جدی در فصل تازه از شبکه نمایش خانگی است.
خوانندگانی که بی هیچ تسلط و تبحری در بازیگری وارد این عرصه شده و صرفا برای فروش و بازدید بیشتر انتخاب شده اند. نکته آنجاست که حضور این خوانندگان نه تنها از سوی منتقدان بلکه از سوی اکثریت مخاطبان شبکه نمایش خانگی مورد تقبیح قرار گرفته است.
در حال حاضر میتوان گفت که در تمامی آثار شبکه نمایش خانگی نقشهای اول بر عهده خوانندگان است، تا حدی که بازیگر مطرحی همچون محمدرضا فروتن هم نقش مکمل یک خواننده جوان را بازی میکند.
مشکل اصلی، اما عدم کیفیت این خواننده بازیگران است، افرادی که صرفا به دلیل داشتن طرفدار انتخاب شده و نه تنها فرصت را از بازیگران واقعی گرفته اند بلکه ضربات سنگینی را به خود اثر زدهاند.
این بازیگران نوپا از نخستین امکانات بازیگری محروم هستند و با وجود تبلیغات و نقدهای سفارشی مثبت حتی در بیان تیتروار دیالوگها هم ناتوان هستند، به نحوی که تماشای یک قسمت از این آثار را برای مخاطب سخت میکنند، آن هم مخاطبی که به واسطه ارتباط با جهان میتواند انتخابهای فراوانی داشته باشد.
مافیای پشت پرده شبکه نمایش خانگی همواره وجود داشته و حتی اهالی سینما هم آن را کتمان نمیکنند، اما این مافیا دست به انتخابی زده که شاید در بدو امر به فروش آثار کمک کند، اما بدون شک آینده هنر سینما را به نابودی میکشاند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
مریم عرفانیان: نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران سراسر موقعیت هم برای نویسنده و هم مخاطب است
مریم عرفانیان در گفتوگو با میزان پیرامون اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان بک رویداد فرهنگی بزرگ هر ساله علاقمندان کتاب را به خود جذب و در کنار تبلیغات زمینه را برای معرفی کتابها به مخاطبان فراهم میکند.
وی درهمین راستا ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مجازی در سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کرونا اجرایی نشد و با تدبیر مسئولان نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد این نمایشگاه بستری برای ارائه کتابها به مخاطبان بود، اما نباید فراموش کنیم که نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران اهمیت و کاربردی بسیار فراتر نسبت به نمایشگاه مجازی کتاب دارد، نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران بستری برای تشویق جامعه به سوی مطالعه محسوب میشود و کارایی به منظور بست و گسترش فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف دارد.
عرفانیان به فواید برگزاری نمایشگاه کتاب فیزیکی اشاره و ابراز کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب بستری مناسب برای تبادل نظر بین مخاطب، ناشر و نویسنده است از این رو میتوان به جرات بر این نکته تاکید کرد که نمایشگاه کتاب فیزیکی کاربردی فراتر از نمایشگاه مجازی دارد در عین حال در دست گرفتن کتاب و مطالعه و بررسی آنها برای خرید جذابیت خاص خود را دارد از سوی دیگر لمس کردن کتاب با دست و بوی کاغذ افراد را به دنیای مطالعه میکشاند از این رو باید گفت مطالعه فیزیکی کتابها و حتی نمایشگاههای فیزیکی ارزش و اهمیتی ویژه در جذب خوانندگان دارد و سرانه مطالعه را افزایش میدهد.
وی رویدادهای نمایشگاه فیزیکی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: برخی از خوانندگان کتاب هایم در نمایشگاه با من ارتباط میگرفتند آنها با خواندن کتابهای دفاع مقدسی که نوشته بودم آمادگی خود را برای بیان بخشهای از زندگی هایشان که عموما در جنگ بوده و یا رزمندگان و جانبازانی که شاهد حوادث هشت سال دفاع مقدس بودند اعلام میکردند همین امر سوژهها و داستانهای جدید را برای من نویسنده فراهم میکرد.
نویسنده کتاب «تا ابد با تو میمانم» لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب را برشمرد و بیان کرد: نمایشگاه کتاب نقش مهمی را در جلب توجه مردم به کتاب و کتابخوانی دارد لذا برگزاری آن مهم است، اما با توجه به بیماری کرونا و این مهم که برخی حاضر به تزریق واکسن نیستند و سلامت جامعه را به خطر میاندازند برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی مناسبتر به نظر میرسد بدین ترتیب علاقمندان به کتاب و مطالعه میتوانند بخشی از نیاز خود را تامین کنند.
وی نقش تبلیغات در معرفی کتابها اشاره و ابراز کرد: تبلیغات همواره یکی از عوامل موثر در افزایش سرانه مطالعه بشمار میرود اگر این تبلیغات برای نمایشگاه فیزیکی کتاب باشد قطعا خود به خود جذاب بوده و محرکی اثر گذار بر جذب مخاطب خواهد بود، متاسفانه تبلیغات در طی سالهای گذشته به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و بستری برای دور شدن جامعه از کتاب و کتابخوانی شده است عدم اطلاع مخاطب از سوژهها و کتابهای منتشر شده سبب شده تا مطالعه کاهش یابد و در این زمینه نا موفق عمل کردیم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
معصومی: بازیگری تعهد و صبوری میخواهد/قدرت نه گفتن داشته باشیم
پروانه معصومی در گفتوگو با ، پیرامون آخرین مجموعه فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: پس از بازی در سریال «در کنار پروانهها» به کارگردانی داریوش یاری کار جدیدی را قبول نکرده ام، در حال حاضر منتظر هستم کرونا به طور کامل به اتمام برسد تا بتوانم به پیشنهادات تازه فکر کنم.
معصومی درباره تجربه سالها حضورش در عرصه بازیگری اضافه کرد: واقعیت امر بازیگری اتفاقی تکرارنشدنی است، هر لحظه اش داستانی دارد و هر اثر برای خود تجربه متفاوتی را به همراه دارد، بازیگری صبر و حوصله می خواهد، یک شبه نمیتوان راه صد ساله را پیمود و اگر فرضا این امکان حاصل شود به سرعت آن موفقیت و محبوبیت لحظه ای از بین می رود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
وی تعهد را مهمترین شاخصه یک بازیگر موفق خواند و افزود: نظم، ترتیب و تعهد مهمترین عامل موفقیت در بازیگری است، علاوه بر آن به عنوان یک بازیگر هیچگاه نباید از دانستن غافل شویم، اینکه فکر کنیم در قله قرار گرفته ایم اشتباه محض است زیرا بازیگری راهی کاملا بی پایان است، در این عرصه هر چه تجربه کنید باز هم با برخورد به یک نقش عجیب می بینید که انگار در ابتدای راه قرار دارید.
بازیگر سریال «در کنار پروانه ها» در همین رابطه اذعان کرد: از نظر من با مطالعه، صبوری و تعهد می توان پلههای موفقیت در بازیگری را طی کرد اما نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کرد این است که پس از موفقیت طبیعتا پیشنهادات زیادی سوی ما میآید، آن وقت است که ادامه مسیر بازیگری را رقم می زنیم. انتخابهای ما مهمترین دلیل برای ماندگاری یا عدم ماندگاری است، پس باید بدون هیچ تعارفی قدرت نه گفتن داشته باشیم.
وی در همین رابطه ادامه داد: طی سالهای گذشته شاهد ظهور و بروز بازیگرانی درخشان بوده ایم اما به یک باره میبینیم که آن بازیگر در چند سال ابتدایی پرکار و به بعد محو میشود. از نظر من انتخاب نقش مدیریت میخواهد، باید آمادگی نه گفتن داشته باشیم و بدانیم که همه چیز حضور پررنگ ما نیست، بلکه ماندگاری مهم است که آن هم صرفا با انتخاب های درست و نزدیک مردم بودن رخ میدهد.
معصومی در همین رابطه اذعان کرد: بدون شک دیده شدن و معروف شدن لذت بخش است اما آنچه مهم است اینکه بتوانیم این محبوبیت را حفظ کنیم، این را من نمیگویم بلکه بسیاری از بازیگران بزرگ می گویند که موفقیت و عدم موفقیت در بازیگری به تمرکز در انتخاب نقشها بر میگردد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید