تاکید مهدیپور بر تدوین برنامه منسجم رسانهای برای اصلاحِ مصرفِ انرژی
- فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی، ضمن اشاره به اهمیت موضوعِ مصرفِ انرژی در کشور و لزوم تدوین و اجرای یک برنامه منسجم رسانهای برای آن، گفت: عدم تولید، توزیع و مصرف صحیحِ پیامهای رسانهای یکی از عوامل اصلیِ مشکلات موجود در حوزه مصرف انرژی در کشور است.
مهدیپور، انجام فعالیتهای رسانهای را بهعنوان یکی از راهبردهای قابل انجام برای بهبود شرایطِ کشور در حوزه انرژی مطرح کرد و از انجام اقدامات اصلاحی در حوزههای فنی و تکنیکی و همچنین مقرراتگذاری و اجرای تمهیدات حقوقی بهعنوان دیگر راهبردهایی نام برد که میبایست بهطور همزمان مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران بخش انرژی کشور قرار گیرد.
وی ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه مصرف انرژی را ناشی از سبک زندگی دانست و ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به مدیریت توزیع انرژی، بر تقویت اقدامات ترویجی برای اصلاح سبک زندگی تاکید کرد.
معاون مطبوعاتی، لزوم ارائه اطلاعات دقیق و دستهبندی شده به رسانهها و تولید و توزیع محتوا در قالبهای متنوع رسانهای، گسترش تعامل با رسانههای محلی و استانی، برنامهریزی برای برگزاری دورههای آموزشی ویژه خبرنگاران بخش انرژی، ایجاد زمینههای لازم برای توجه ویژهی جشنوارههای رسانهای به موضوع مصرف انرژی، تدوین پیوست فیلمسازی و ارائه آن به جشنوارههایی، چون فیلم فجر، سینما حقیقت، فیلم کوتاه و جشنواره فیلم عمار، برگزاری تورهای رسانهای و توجه بیشتر به بازدیدهای میدانی و همچنین استفاده از ظرفیت خانههای مطبوعات سراسر کشور را ازجمله راهکارهای رسانهای برای روایتسازی و تولید و توزیعِ محتوا عنوان کرد و از اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری با دستگاههای بخش انرژی کشور بهمنظور تخفیف و یا حل مسائل و مشکلات این حوزه سخن گفت.
در بخش دیگری از این نشست، علیاکبر کاظمی، مدیرکل دفتر روابطعمومی وزارت نیرو، ضمن تشریح مشکلات کشور در حوزه انرژی و ارائه برخی اطلاعات آماری از وضعیت تولید و مصرف انرژی، بر لزوم آگاهسازی بیشتر و جلب مشارکت مردم در بهبود شرایط جاری تاکید کرد.
کاظمی با اشاره به ضرورت تعمیق اطلاعاتِ فعالان رسانهای در بخش انرژی، خواستار همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تدوین و اجرای برنامههایی برای افزایش اطلاعات اهالی رسانه در حوزه آب، برق و گاز شد.
علیاکبر کاظمی، مدیرکل دفتر روابطعمومی وزارت نیرو، محمدرضا عزیزپور مدیرکل روابطعمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، غلامحسین مقیمی مدیرکل روابطعمومی شرکت تولید نیروی برق حرارتی، علی سیدزاده مدیرکل روابطعمومی شرکت آب و فاضلاب کشور، ابوذر صالحی مدیرکل روابطعمومی توانیر و همچنین امیر جعفری آزاد رئیس گروه رسانهها، حسین طارمی رئیس گروه تبلیغات و مستندسازی و محمدجواد حره رئیس گروه... دفتر روابطعمومی وزارت نیرو نیز در این نشست ۲ ساعته به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند.
شایان ذکر است، علاوه بر علیاکبر کاظمی، مریم مقدم (معاون دفتر روابطعمومی وزارت نیرو) محمدرضا عزیزپور (مدیرکل روابطعمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران)، غلامحسین مقیمی (مدیرکل روابطعمومی شرکت تولید نیروی برق حرارتی)، علی سیدزاده (مدیرکل روابطعمومی شرکت آب و فاضلاب کشور)، ابوذر صالحی (مدیرکل روابطعمومی توانیر) و همچنین امیر جعفری آزاد رئیس گروه رسانهها، حسین طارمی رئیس گروه تبلیغات و مستندسازی و محمدجواد جُره رئیس گروه افکارسنجی و فضای مجازیِ روابطعمومی وزارت نیرو نیز در این نشست ۲ ساعته به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند.
لزوم تسهیلسازی معاونت مطبوعاتی در گسترش تعامل مسئولان روابطعمومی وزارت نیرو با خبرنگاران داخلی و خارجی، ضرورت سیاستگذاری رسانهای برای بهبود مصرف انرژی در کشور، لزوم برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی برای خبرنگاران بهصورت حضوری و آنلاین، استفاده حداکثری از ظرفیت تشکلهای مطبوعاتی و رسانههای محلی برای همکاری رسانهای و جلب مشارکت مردمی در بهبود شرایط و... ازجمله نکات مورد اشاره مدیران روابطعمومی دیگر ادارت و شرکتهای وابسته به وزارت نیرو در این نشست بود.