سوژه یابی در مطالعه آموزش داده شود
محمد قبادی در گفتوگو با میزان پیرامون استفاده بهینه از اوقات فراغت گفت: نمیتوان برای آدمهای مختلف به یک الگو و برنامه مشترک به منظور گذاراندن اوقات فراغت رجوع کرد، زیرا هر کسی ذائقه و عقاید خاصی دارد، با این حال برخی افراد علاقمند به خواندن کتاب در اوقات فراغت خود هستند.
وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم هر شخص بنابر شرایط و وضعیت خود میتواند زمان خود را با کارهای فرهنگی همچون گوش دادن به یک موسیقی و یا خواندن کتاب و یا دیدن یک فیلم تلویزیونی که اطلاعات ارزشمندی را در بر دارد برنامه ریزی کند.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر تاکید دارم که تنها نمیتوان اوقات فراغت را به مطالعه اختصاص داد به این دلیل است که اگر حال و هوای مطالعه را نداشته باشیم بیش از اینکه سرگرم شویم و اطلاعات کسب کنیم از این کارخسته و دلزده میشویم.
قبادی با اشاره به شاخصهای کلی به منظور مطالعه کتابهای ارزشمند ابراز کرد: شاخص کلی که بتوان به وسیله آن کتابهای خوب و ارزشمند را از کتابهای نا مناسب تشخیص داد وجود دارد، کتابهایی که از نظر محتوا و از نظر نگارش با کیفیت تولید شده باشند، سبب میشوند تا علاوه بر کسب اطلاعات ارزشمند؛ علاقه خواننده برای مطالعه افزایش یابد.
وی پیرامون انتخاب سوژه مناسب برای مطالعه بیان کرد: انتخاب سوژه و ژانر برای خواندن کتاب، اولین و مهمترین انتخاب برای یک مخاطب به شمار میرود، با این حال هرکتاب درهر قطع و اندازه میتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند، اما آنچه مهم است محتوا و مضمون کتاب است که امکان انتخاب را به مخاطب میدهد.
قبادی نقش مشوقها را برای ترویج کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، ما باید با تشویق افراد جامعه به کتاب خواندن آنها را از فواید بیشماری که مطالعه به همراه دارد آگاه کنیم، ایجاد علاقه و اشتیاق به امر مطالعه بدون شک آیندهای روشن پیش روی ما خواهد گذاشت.