برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک جادهای ایران و گرجستان
دهمین دور نشست کمیسیون مشترک جادهای ایران و گرجستان روزهای پنجشنبه و جمعه با میزبانی آژانس حملونقل زمینی گرجستان، با شرکت نمایندگان سازمانهای حملونقل جادهای و تشکلهای صنفی طرفین، در تفلیس برگزار شد.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، در دهمین دور نشست کمیسیون مشترک جادهای ایران و گرجستان طرفین درخصوص توسعه مناسبات حملونقل دو جانبه در حوزه کالا، از سرگیری حمل و نقل بینالمللی مسافر بین دو کشور، احیاء و تعمیق ترانزیت منطقهای و حمایت از عضویت در کنوانسیونهای بینالمللی حمل و نقلی به تبادل نظر پرداختند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با ارزیابی نشستهای دو روزه، برگزاری نشستهای مشترک حملونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و موانع بهرهبرداری حداکثری از قابلیتهای دوجانبه را حائز اهمیت دانست.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با ارزیابی نشستهای دو روزه، برگزاری نشستهای مشترک حملونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و موانع بهرهبرداری حداکثری از قابلیتهای دوجانبه را حائز اهمیت دانست.
هدایتی خاطرنشان کرد: اهمیت تقویت راهگذرهای فراگیر جهت تسهیل تردد جادهای محمولهها و حمایت از فضای رقابت با شقوق متنوع حملونقلی لزوم استفاده از فرصتهای مطلوب همکاری را دوچندان ساخته است.
وی با اشاره به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حملونقل بینالمللی جادهای تهران - تفلیس بعنوان یکی از نخستین کشورهای درمنطقه و پس ازاستقلال گرجستان، آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت درحوزه ترابری منطقهای قلمداد کرد و برگزاری منظم نشستهای همکاریهای حملونقل جادهای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیلهای دو وچندجانبهای نوین حمل ونقلی ارزیابی کرد.
هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست همچنین اظهار داشت: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین به مقصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، مشکلات جاری مرزی، حملونقلی و اجرایی تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه، بررسی شیوههای بهرهبرداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینههای عبور ناوگان، تسهیل فرایندهای مرزی و حملونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرارگرفت.
هدایتی در ادامه با اشاره به تلاشهای بهعمل آمده جهت برنامهریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با طرف آذربایجانی خاطرنشان کرد: طرف ایرانی با ارائه تفصیلی نسبت به اهمیت تقویت ترانزیت منطقهای برپایه برشمردن مزیتهای ترانزیتی چند جانبه بر اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر از جمله مسیر کوتاهتر و ارزانتر و جایگزین مسیرهای سنتی تاکید کرد و مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارشهای تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرار گیرد.
هدایتی همچنین درخصوص همکاری چندجانبه گفت: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیونها و اتحادیههای حملونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، اذربایجان نیز مورد بررسی ودیدگاههای مشترک برای تبلور اهداف این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
هیئت ایرانی که از مرز پل قرمز، گذرگاه زمینی جمهوری آذربایجان وارد گرجستان شده بود، در پایان نشست ضمن بازدید از بنادر پوتی و باتومی و نیز از مرز زمینی سارپی، گذرگاه مرزی با ترکیه و گرجستان از جزئیات وضعیت تخلیه و بارگیری، فرایندهای گمرکی و برنامههای آتی توسعه بنادر گرجستان مطلع گردیده و بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری و حملونقلی منطقهای و برگزاری کارگاههای مدیریت مرزی بین دو کشور برای تبادل تجربیات بین مدیران میانی تاکید کردند.
وی با اشاره به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حملونقل بینالمللی جادهای تهران - تفلیس بعنوان یکی از نخستین کشورهای درمنطقه و پس ازاستقلال گرجستان، آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت درحوزه ترابری منطقهای قلمداد کرد و برگزاری منظم نشستهای همکاریهای حملونقل جادهای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیلهای دو وچندجانبهای نوین حمل ونقلی ارزیابی کرد.
هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست همچنین اظهار داشت: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین به مقصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، مشکلات جاری مرزی، حملونقلی و اجرایی تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه، بررسی شیوههای بهرهبرداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینههای عبور ناوگان، تسهیل فرایندهای مرزی و حملونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرارگرفت.
هدایتی در ادامه با اشاره به تلاشهای بهعمل آمده جهت برنامهریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با طرف آذربایجانی خاطرنشان کرد: طرف ایرانی با ارائه تفصیلی نسبت به اهمیت تقویت ترانزیت منطقهای برپایه برشمردن مزیتهای ترانزیتی چند جانبه بر اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر از جمله مسیر کوتاهتر و ارزانتر و جایگزین مسیرهای سنتی تاکید کرد و مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارشهای تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرار گیرد.
هدایتی همچنین درخصوص همکاری چندجانبه گفت: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیونها و اتحادیههای حملونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، اذربایجان نیز مورد بررسی ودیدگاههای مشترک برای تبلور اهداف این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
هیئت ایرانی که از مرز پل قرمز، گذرگاه زمینی جمهوری آذربایجان وارد گرجستان شده بود، در پایان نشست ضمن بازدید از بنادر پوتی و باتومی و نیز از مرز زمینی سارپی، گذرگاه مرزی با ترکیه و گرجستان از جزئیات وضعیت تخلیه و بارگیری، فرایندهای گمرکی و برنامههای آتی توسعه بنادر گرجستان مطلع گردیده و بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری و حملونقلی منطقهای و برگزاری کارگاههای مدیریت مرزی بین دو کشور برای تبادل تجربیات بین مدیران میانی تاکید کردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *