دلایل توقف نیم ساعته متروی پایتخت؛ از کمبود ۴ ساله قطعات تا عدم اورهال قطارها
_ ایسنا نوشت: عبدالله پور در مورد اتفاق صبح امروز در متروی تهران و توقف نیم ساعته قطار به دلیل نقص فنی در ایستگاه گفت: دقت داشته باشید که از ابتدای سال تاکنون این گونه رخ داد که قطار در داخل ایستگاه به دلیل نقص فنی توقف کند برای اولین بار رخ داده است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو ضمن آنالیز چرایی طولانی بودن اختلال در حرکت قطارها گفت: در ساعت ۷:۳۰ صبح امروز راهبر قطار متوجه میشود که اختلالی در سیستم ترمز وجود دارد و حدود ۷ الی ۸ دقیقه زمان میبرد که ترمزها را بررسی کند و نهایتا به این نتیجه میرسد که نمیتواند به مسیر ادامه دهد.
عبدالله پور با بیان این که در این زمان قطار پشت سر باید عملیات کوبل قطار جلویی را انجام دهد و قطارها بسیار به یکدیگر نزدیک شوند و باعث حرکت قطار جلویی شود، گفت: این عمل بسیار ضعیف بود و حدود ۱۲ دقیقه زمان برد تا این عملیات انجام شود و بعد از آن راهبر قطار بر اساس پروتکلها باید نسبت به آزاد سازی ترمزهای هر واگن اقدام کند تا اصطلاحا فرار نکند و راهبر باید به زیر تک تک واگنها رود و ترمزهای پارک را آزاد کند که این عمل ۱۵ دقیقه طول میکشد و پس از آن نیز هواگیری باید صورت گیرد.
وی با بیان این که مرکز فرمان و راهبر تمام تلاش خود را انجام دادند، تصریح کرد: این آنالیزی که در مورد طولانی شدن اتفاق صبح انجام دادیم تماما بر اساس پروتکل است و نقاط قوت و ضعف این اتفاق در کمیسیون سوانح مترو بررسی خواهد شد.
عبدالله پور در پاسخ به این سوال که چرا خرابی قطارها اخیرا افزایش یافته است گفت: حوادث زیاد نشده به گونهای که از ابتدای سال جاری تاکنون اتفاق صبح فقط یک بار رخ داده است، اما دقت داشته باشید که با رفع محدودیتها مسافران ما افزایش یافتند و این در حالی است که معمولا در ۶ ماهه دوم سال مسافران مترو زیاد میشد و این ازدحام مضاعف سبب شده که اگر اتفاقی رخ دهد بیشتر نمود کند.
کرونا باعث شد قطار استندبای نداشته باشیم
وی با بیان این که دقت داشته باشید که در دوران کرونا برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی تمام قطارهای مترو به کار گرفته شدند و اصطلاحا قطار استند بای نداریم، گفت: ما باید در هر ماه ۲ الی ۳ قطار را برای اورهال از خط خارج کنیم، اما در ۴ سال گذشته نهایتا یک قطار خارج شده و اورهالی روی قطارها به میزان کیلومتراژ نداشتیم و این سیاست که همه قطارها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی وارد خط شوند دست ما را خالی گذاشته تا قطار کاملا آماده نداشته باشیم.
۴ سال است که حتی یک قطعه برای مترو خریداری نشده
عبدالله پور با بیان این که ۴ سال است که حتی یک قطعه برای مترو خریداری نشده و شدیدا دچار کمبود قطعه در بحث قطعات خارجی هستیم، گفت: در تامین قطعات داخلی مشکل نداریم، اما فروشندگان خارجی نیز تمایلی به فروش قطعه به ما ندارند و اتفاقا یکی از مشکلات درگیری ترمها نیز عدم دسترسی به قطعات خارجی است.
ارسال نامه به نهادهای امنیتی برای وضعیت مترو
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو در پاسخ به این سوال که ممکن است با توجه به این سخنان خطر بزرگتری در کمین مسافران باشد گفت: دقت داشته باشید که دوستان ما اشکالات فنی را حل میکنند و اجازه نمیدهند که اتفاق بزرگتری رخ دهد و هر شب قطارها بازدید میشود و پس از تضمین ایمنی کامل وارد خط میشوند و اگر در حین حرکت نیز راهبر خطری را حس کند همچون اتفاقی که صبح امروز رخ داد از ادامه مسیر صرف نظر کرده و متوقف میشوند؛ اما دقت داشته باشید که تاخیر در اورهال دست ما را برای داشتن قطار آماده میبندد و من همین امروز دوسه نامه به نهادهای امنیتی نوشتم و آنها را در جریان وضعیت مترو قرار دادم و باید بگویم که همه مسئولان در جریان هستند.
بیمه حسابهای مترو را به دلیل بدهی بسته است
صندوق کارآفرینی امید ثیقههای مترو برای گرفتن وام را قبول نمیکند
وی در پاسخ به این سوال که چرا قطعات خریداری نمیشود گفت: ما باید برویم وام بگیریم تا بتوانیم قطارها را اورهال کنیم و جالب است که صندوق کارآفرینی امید که قرار بوده وام ۱۸ درصد به مترو بدهد وثیقههای ما را قبول نمیکند و اصلا متوجه نیستند و بیمه حسابهای ما را به دلیل بدهی بسته است و اصلا متوجه نیستند که مترو نه برای من و نه برای شهرداری بلکه برای مردم شهر است و اگر مثل همین امروز دچار مشکل شود همه باید پاسخگو باشند.
عبدالله پور با بیان این که ما نیاز به عمل داریم گفت: همگان در جریان کمبودها و مشکلات مترو هستند، اما باید به وعدهها عمل شود و به کمک مترو بیایند.