سیستم ناقص عدالت کیفری در آمریکا و موج خشونت‎ها علیه سیاه پوستان

20:15 - 25 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۴۵۲
اعتراضات در آمریکا به خشونت علیه سیاه پوستان و سیستم عدالت کیفری این کشور همچنان جریان دارد.

- آمریکا در حال آماده شدن برای ادامه اعتراضاتی است که پس از قتل جورج فلوید شعله ور شد، اما این بار با تمرکز کمتر بر پلیس و تمرکز بیشتر بر سیستم عدالت کیفری آمریکا و قوانین مربوط به دفاع از خود.

به گزارش «آکسیوس»، فعالان و مقام‎های پلیس آمریکا هشدار می‌دهند که ۲ محاکمه ملی در حال انجام، مواد لازم برای برانگیختن دوباره تنش‌های نژادی و اعتراضات عمومی را هنگام صدور احکام در بر دارند.

در یک پرونده در شهر کنوشا ایالت ویسکانسین، «کایل ریتنهاوس» ۱۸ ساله متهم به تیراندازی مرگبار به ۲ مرد و زخمی کردن یک نفر دیگر در جریان اعتراضات علیه پلیس در تابستان گذشته است.

در پرونده دیگر، ۳ مرد سفیدپوست به دلیل کشتن «احمد آربری»، یک مرد سیاه پوست ۲۵ ساله که سال گذشته در زمان دویدن در خارج از شهر «برانسویک» در ایالت جورجیا با شلیک گلوله کشته شد، محاکمه می‌شوند.

در هر ۲ پرونده متهمان مدعی دفاع از خود هستند، یعنی مدعی هستند در زمان حادثه برای دفاع از خود به قربانیان شلیک کرده اند.

فعالان نگران هستند که تبرئه این گونه متهمان می‌توانند افرادی را که مرتکب خشونت با اسلحه می‌شوند، به ویژه خشونت علیه رنگین‌پوستان را تشویق به ادامه و تشدید اقدامات خشونت بار کند.

«رونی دان»، دانشیار مطالعات شهری در دانشگاه ایالتی کلیولند، می‎گوید «طعنه آمیز است که ما برای کنترل و پاسخگویی بهتر افسران پلیس و استفاده آن‌ها از زور کار می‌کنیم، با این حال در حال گسترش توانایی شهروندان عادی برای استفاده از نیروی مرگبار هستیم.»

در برخی ایالت‌های آمریکا، از جمله ایالت جورجیا قانونی به نام «روی موضع خود بایستید» وجود دارد که تحت آن افراد در زمان بروز درگیری می‎توانند عقب نشینی نکرده و در عوض از خود دفاع کنند.

منتقدان می‌گویند وجود چنین قوانینی صرفاً به نفع افراد سفیدپوست است.

یک گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که قتل‌هایی که در آن مرتکب سفیدپوست و قربانی سیاه پوست بود، ۱۰ برابر بیشتر از زمانی که برعکس بود، موجه تشخیص داده می‌شد و این تفاوت در ایالت‌های با قانون «روی موضع خود بایستید»، بیشتر بود.

«مایا وایلی»، وکیل حقوق مدنی، نیز می‎گوید «قوانین دفاع شخصی آمریکا واقعاً با جایگاه ما در جامعه هماهنگی ندارد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *