مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی چه گفتند؟/ توضیحات قالیباف
- بررسی برنامه و صلاحیت مسعود فیاضی، برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.
پس از دفاع رئیس جمهور از برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
محمد باقری، نماینده مردم بناب در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت:ما باید به دنبال حجت شرعی در امور خود باشیم. رئیس جمهور هم حتما به دلایلی به حجت شرعی رسیدن و این گزینه را به مجلس معرفی کردند.
وی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: آیا در بین یک میلیون جامعه معلمین، کسی مثل آقای فیاضی پیدا نشد؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبودهاند. حتی ایشان مدیر کل هم نبودهاند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه با انتخاب آقای فیاضی جامعه آموزش و پرورش دلسرد میشوند،گفت: ما معتقدیم باید ارتقا و کرامت معلمین را مدنظر قرار دهیم. یعنی ما بعد از چهل سال از گذشت انقلاب یک نفر از معلمان پیدا نکردیم که بیاید و کرامت معلمان را حفظ کند؟
محمد وحیدی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: ما با افتخار پشت رئیس جمهوری ایستادیم که انقلابی و مورد اعتماد مردم هست و استان بنده بالاترین رای را به آیت الله رئیسی دادند و بنابراین نظرات منعکس شده بحث مخالفت با دولت نیست.
وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش، وزیر بیش از ۴۰ درصد از جمعیت دولت است و زیربناییترین دستگاه است.
این نماینده مجلس ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس به عنوان مهمترین عنصر تاثیر گذار در قوانین گذاری همراه باشد.
وحیدی بیان داشت: ما برای آموزش و پرورش نیازمند مدیر هستیم. در فضای مجازی بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده و که باید به آنها پاسخ داده شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: خیلی از مدیران آموزش و پرورش در استان ها با جریان فشار انتخاب می شوند و نباید شرایط بدین نحوه باشد. ما با کلی گویی نمیتوانیم کشور را اداره کنیم و وزیر باید قدرت عملیاتی داشته باشد.
موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: شبکههای معاند از هفته گذشته شروع به تخریب فیاضی کردند .در مقابل جبهه بزرگی از فرهنگیان حمایت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند. فیاضی، وزیری است که برنامه جدی خود را ارائه کرد و نشان داد میتواند تحول گستردهای را در آموزش و پرورش داشته باشد.
وی تاکید کرد: من هم ابتدا مقداری درباره گزینه پیشنهادی تردید داشتم که در حال حاضر نه تنها تردیدم مرتفع شد که ایشان را نیروی خوبی یافتم.
این نماینده مجلس ادامه داد: وزیر باید کسی باشد که از لابه لای پیشنهادات معلمین رای و نظر صحیحی را انتخاب کند و پیش برود و من این توانمندی را در جناب آقای فیاضی یافتم. نکته این است که رئیس جمهور برای باند و جناح نیامدند. آیا رئیس جمهوری که شب و روز را برای خدمت به مردم پیشه کرده، مدیری را انتخاب می کند که دلسوز مردم نباشد؟
غضنفرآبادی تاکید کرد: فیاضی انقلابی و جهادی است و مسیر آموزش و پرورش را در مسیری تحولی قرار خواهد داد.
عباس گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران عدد ۲ را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبتهای وزیر پیشنهادی را شنیده ای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شده ایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم میگیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبتهای وزیر پیشنهادی گوش دهیم.
گودرزی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاست پژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است، ادامه داد: وی در بحث سیاست پژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.
مخالفت مجلس و توضیحات قالیباف
وی تاکید کرد: خواهشمندیم رئیس جمهور در وقت باقی مانده وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کنند.