ترامپ: در افغانستان تسلیم شدیم/ توافق تسلیحاتی جدید آمریکا و عربستان

9:01 - 14 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۵۵۱
ادعا‌های برجامی مقامات آمریکایی و اروپایی و گزارش‌ها مبنی بر دستور آزادی تعدادی از وزرای دولت سودان توسط فرمانده ارتش این کشور از جمله تحولات مهم جهان طی ساعات گذشته به شمار می‌روند.

- مهم‌ترین رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ساعات گذشته عبارتند از:

*شمار تلفات و مبتلایان کرونا

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان به بیش از ۲۴۹ میلیون و ۳۴ هزار نفر رسیده و بیش از ۵ میلیون و ۴۵ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

تاکنون بیش از ۲۲۵ میلیون و ۸۴۴ هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان بهبود یافته اند.

*گروسی: نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف شده است

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی مدعی شد «نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف شده و این وضعیت، فعالیت آژانس را در ایران به طور فزاینده‌ای با مشکل مواجه می‌کند.»

*ادعا‌های برجامی وزارت خارجه آمریکا

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی است «همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به برجام موثرترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.»

وی ادعا کرد «اما این گام نخست است و در صورت پایبندی دو جانبه می‌خواهیم از آن به عنوان مبنایی برای مذاکره درباره سایر موضوعات مورد نگرانی آمریکا و متحدان استفاده کنیم.»

*اظهار نظر ترامپ درباره خروج آمریکا از افغانستان

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ضمن انتقاد از دولت کنونی این کشور، خروج نظامیان آمریکایی را از افغانستان، «تسلیم شدن» توصیف کرد.

*توافق تسلیحاتی جدید آمریکا و عربستان سعودی

وزارت خارجه آمریکا با درخواست عربستان مبنی بر خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک از واشنگتن موافقت کرد.

*دستور آزادی ۴ نفر از وزرای دولت سودان صادر شد

تلویزیون سودان اعلام کرد که «عبدالفتاح البراهان»، فرمانده ارتش این کشور دستور آزادی ۴ نفر از وزرای دولت «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر برکنار شده سودان را صادر کرده است.

*اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی

«نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بار دیگر ادعا‌های بی اساس خود را علیه کشورمان تکرار کرده و مدعی شد «تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم.»

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *