از گلایه مهدی باقربیگی به باندبازی در سینما تا اکران فیلمی با موضوع ازدواج جوانان
دوازدهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به گلایه بازیگر قصههای مجید از پارتیبازی و باندبازی در عرصه بازیگری اشاره کرد.
فرآورده: «اوج» از دیوارنگارههای «میدان ولیعصر(عج)» تا آثار مستند و سینمایی عملکرد خوبی داشته است
مجتبی فرآورده در گفتوگو با میزان به مناسبت دهمین سال تاسیس و فعالیت سازمان هنری رسانهای اوج عنوان کرد اوج باید مراقب باشد صرفا با رفتن به سراغ تامین ذائقه مخاطبان از اهداف اصلی خود دور و به یک سازمان اداری تبدیل نشود.
مجتبی فرآورده درباره عملکرد سازمان هنری رسانهای «اوج» بیان کرد: برای بررسی عملکرد سازمانهایی مشابه سازمان اوج، ابتدا باید ببنیم هدف از تأسیس این سازمانها چه بوده است. تا آنجا که شواهد و قرائن نشان میدهد، افتتاح سازمان اوج به این دلیل بود که احساس میشد در حوزه فرهنگ و هنر باری بر زمین مانده و لازم بود تا سازمانی برای برداشتن این بار، تأسیس شود. از این منظر نمیتوان عملکرد سازمان اوج را بهصورت یکپارچه ارزیابی کرد و باید به هر بخش بهصورت مجزا توجه داشته باشیم.
** اوج سراغ سوژههای بر زمین مانده مستند رفت
وی ادامه داد: در حوزه مستند، الحق و الانصاف سازمان اوج اقدامات ارزندهای داشته و در حوزههایی ورود کرده است که مدتهای مدیدی بود کسی به سراغ آن نمیرفت و این سوژهها به تعبیری بر زمین مانده بود. از ماجرای جنگ با داعش در سوریه و عراق گرفته تا مستندهای متفرقهای که در حوزه تاریخ معاصر ساخته شد. اینها کارهای برزمینماندهای بود که توجه به آنها باعث شد بخش مستند، یکی از نقاط مثبت کارنامه اوج باشد.
فرآورده افزود: در حوزه گرافیک هم سازمان اوج عملکرد خوبی داشته که شاخصترین آن دیوارنگارههای میدان «ولیعصر (عج)» است که تقریبا به یک نماد تبدیل شده است. البته عمکلرد اوج در این بخش در ابتدا بسیار عالی بود و در ادامه هر چه پیشتر آمدیم به نوعی حالت روزمرگی پیدا کرد و از مفاهیم اصلی دوره شد و بیشتر به نگرشهای عامهپسند توجه داشته است. در حوزه موسیقی هم اطلاع دقیقی ندارم، اما در مجموع در زمینه فعالیتهای فرهنگی مجموعه اوج عملکرد قابل قبولی داشته است.
** دنبال سلیقه بازار رفتن جای سلیقه سازی را نگیرد
این تهیهکننده در ادامه با اشاره به فعالیتهای سازمان اوج در حوزه سینما گفت: سازمان اوج در زمینه سینما هم ورود خوبی داشت، اما گرفتار آفتی شد که همواره گریبان اینگونه سازمانها را میگیرد. این سازمانها با این هدف بهوجود میآیند که به جای دنبالهروی از سلیقه مخاطب، سلیقهسازی کنند و مخاطب تربیت کنند. سازمان اوج هم با همین نگاه تشکیل شد و به شدت و حدت هم در همین راستا عمل کرد و پیش آمد. ولی امروز احساس میشود اوج هم به سلیقه مخاطب و سلیقه بازار توجه پیدا کرده است و این به نظر من سم خطرناکی برای این سازمان است.
وی درباره قیاس عملکرد سازمان اوج با دیگر نهادها و مراکز متولی حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری اظهار کرد: به نظرم عملکرد هر سازمان را باید در ظرف زمانی خود آن سازمان بررسی کرد. مثلا رفتار حوزه هنری در دهه ۶۰ و ۷۰ را اگر رصد کنیم، خواهیم دید همین پیشرو بودن امروز سازمان «اوج» را در آن زمان داشت.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
گلایه بازیگر «قصههای مجید» از پارتیبازی و باندبازی در عرصه بازیگری!
مهدی باقربیگی در گفتوگو با میزان پیرامون عدم حضور در عرصه بازیگری گفت: پارتی بازی و باند بازی در عرصه بازیگری سبب شده رقابت واقعی بین هنرمندان صورت نگیرد و انتخابهای نقش آفرینان بر اساس شایستگیها انجام نشود، امیدوارم با تغییراتی که در ساختار مدیریتی صداوسیما صورت گرفته بتوانیم شاهد حرکتهایی نو درجهت افزایش کیفیت تولیدات مختلف دررسانه ملی باشیم.
بازیگر مجموعه «قصههای مجید» پیرامون آخرین فعالیتهای هنری خود اظهار داشت: درصدد تولید برنامهای برای گروه سنی کودکان هستم که در آن خاطرات کودکی خود را درقالب نمایش ارائه خواهم داد همچنین درساخت آن نگاهی به مجموعه نوستالژیک قصههای مجید برای کودکان امروز نیز خواهد شد.
این بازیگر تلویزیون پیرامون راز ماندگاری یک بازیگر بیان کرد: آنچه که یک بازیگر را ماندگار میکند طبیعتا فقط در شخصیت پردازی در آثار نمایشی خلاصه نمیشود بلکه مردمی بودن یک بازیگر است که او را در این عرصه متعالی و ماندگار میکند و قطعاً هنرمندی که قلبش با مردم باشد هیچگاه از یاد نخواهد رفت چراکه به واسطه همین مردم و حمایتهای آنان است که میتواند ماندگار شود اگر بخواهیم نگاهی تخصصی به مقوله موفقیت بازیگران در آثار نمایشی داشته باشیم میتوان مدعی شد تعامل بازیگر در راستای خلق شخصیتهای فیلمنامه با کارگردان و حتی نویسنده است که سهم موثر و شاخصی در موفقیت او در عرصه بازیگری خواهد داشت.
باقربیگی به نقش موثر فیلمنامه در خلق آثار خوب عنوان کرد: نوع قصه و حتی گروه تولید در یک پروژه سهم مهم و تاثیرگزاری در موفقیت و فاخر شدن یک اثر نمایشی دارد و به طور کل فیلمنامه، داستان و موضوع همچون بذری میمانند که اگر خوب کاشته نشوند قطعاً محصولی مطلوب و با کیفیت نخواهیم داشت پس معتقدم دریک پروژه از تدارکات گرفته تا تک تک عوامل بسان زنجیری هستند که کوچکترین خدشه به گوشهای از آن میتواند آثار مخربی بربدنه کیفیت و محتوای آثار نمایشی ایجاد کند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
زندگی و شهادت «شهید احمد کاظمی» به روایت «مثل من و تو»
یحیی نیازی در گفتوگو با میزان پیرامون مضمون کتاب «مثل من و تو» گفت: کتاب «مثل من و تو» پیرامون زندگی شهید احمد کاظمی بوده که به شیوه داستانی نوشته شده است، در این کتاب می توان با روزهای زندگی این شهید بزرگوار همراه شد و تا سالهای آغاز دفاع مقدس و حتی تا آخرین روزهای حیات و سبک زندگی این شهید بزرگوار پیش رفت.
وی در همین راستا ادامه داد: شهید احمد کاظمی یکی از قهرمانان ملی و از جمله کسانی است که تلاش فراوانی را در طول زندگیاش برای دفاع از میهن انجام داد و در این راستا به یکی از فرماندهان بزرگ و مقتدر در زمان هشت سال دفاع مقدس تبدیل شد که در نهایت به شهادت رسید.
نیازی ابراز کرد: مجموعه کتابهای سرداران در انتشارات روایت فتح حول محور شهدا و سرداران به نامی همچون زین الدین و شهید احمد کاظمی نوشته شده و به نوع زندگی آنها و شباهت این افراد به جوانان امروز اشاره کرده است.
وی به شیوه نگارش کتاب «مثل من و تو» اشاره و تاکید کرد: نگارش کتاب «مثل من و تو» بر مبنای واقعیت بنا شده است، در حقیقت کتاب به صورت داستان وار زندگی قهرمانی همچون شهید احمد کاظمی را بیان می کند، برای جمع آوری این تحقیقات از افرادی همچون همسر، دوستان نزدیک و خانواده شهید تحقیقات انجام شده است. کتاب در ۷ فصل نوشته شده و از جذابیت های بسیاری برخوردار است.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
نویسنده کتاب«جاده استراتژیک فاو» تاکید کرد: احمد کاظمی و شهید همت همانند سایر مردم کوچه و بازار بودند اما در هنگام جنگ بستری فراهم شد تا در دل این بحبوحه ها جوانانی همچون شهید احمد کاظمی استعدادهایشان به منصه ظهور برسانند و بستر رشد فرماندهانی بزرگ فراهم شود، بروز استعدادها و استفاده از آن در راه دفاع از میهن رویکردی ارزنده و مهم در آن دوران بود.
نیازی ویژگی خاص کتاب «مثل من و تو» را مورد تاکید قرار داد و افزود: جذابیت کتاب «مثل من و تو» به خاطر نبود محدودیت در روایت در بخشهای مختلف کتاب «مثل من و تو» مورد توجه است. من به خوبی دوران دبیرستان و هنرستان شهید احمد کاظمی و ممتاز نبودن این شاگرد در طول تحصیلش را مطرح کردم زیرا معتقدم شهدا باید باورپذیر باشند و این اتفاقی بزرگ است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
زندباف: «آپاچی» طنزی است که به اهمیت دستیابی شناخت لازم در دوران قبل از ازدواج میپردازد
حسین زندباف در گفتوگو با میزان پیرامون گفت: علیرغم اینکه تاکنون چارچوب و مشخصههای خاصی در جهت طبقه بندی آثار طنز به مقوله فاخر بودن و یا تماشاچی پسند بودن تعریف نشده میتوانم به عنوان تهیه کننده، فیلم سینمایی «آپاچی» را اثری شریف و درخور مخاطب معرفی کنم و فاخر بودن یا نبودن آن را به منتقدین خواهم سپرد که با آغاز کران عمومی آپاچی دست به قلم خواهند شد.
وی در همین راستا افزود: انتخاب همسر یکی از مقولههای مهم و سرنوشت ساز زندگی هر انسانی است که بیتوجهی به آن تبعات سنگینی را به بار خواهد آورد و «آپاچی» سعی دارد با نیمه نیم نگاهی به این مقوله تلنگری به جامعه به ویژه جوانان در راستای اهمیت دستیابی به شناخت لازم از یکدیگر در دوران قبل از ازدواج داشته باشد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از جشنواره فیلم فجر اینجا کلیک کنید
زندباف در ارتباط با اینکه این فیلم در ساخت خود چقدر سعی داشته بر مبنای مخاطب پسندی و مخاطب پذیری جلو برود بیان کرد: قطعاً سازندگان هر اثری در حین تولید آثار خود علاوه بر توجه به کیفیت، در راستای چگونگی جذب مخاطب نیز تدبیرهایی به کار میبرند و با بهره گیری از برخی مسائل از جمله انتخاب قصه، چگونگی روایت داستان و بهره گیری از بازیگران مستعد تمام تلاش خود را به کار میبرند تا اثر تولیدی کاری فاخر، ماندگار و در عین حال گیشه پر رونقی داشته باشد از این رو در ساخت فیلم سینمایی آپاچی این مباحث در نظر گرفته شده، ولی به هر حال نمیتوان بحث کارشناسی را در موضوع جذب مخاطب نادیده گرفت چرا که راهکارهای جذب و ترغیب مخاطبان امری مهم است که کارشناسی دقیق و همه جانبه میطلبد.
تهیه کننده فیلم سینمایی آپاچی که در عرصه تدوین نیز آثار ماندگار بسیاری همچون از کرخه تا راین را در کارنامه هنری خود دارد افزود: «آپاچی» به نوبه خود سعی دارد در فضای کمدی روابط بین آدمها به ویژه همسران را واکاوی کند و در بستری تلطیف گونه وجود برخی معضلات رفتاری بین زوجها را بررسی نماید.
زندباف بابیان اینکه امیدوار است فیلم سینمایی آپاچی از گیشه خوبی برخوردار باشد اظهار کرد: به هر حال هر اثری بر اساس یک سری ایدهها که وابسته به مطالعه و دیدگاههای مختلف هستند ساخته میشود بنابراین فیلم سینمایی آپاچی هم از این امر مستثنا نبوده و حداقل نام آن یاد آورنده فیلم سینمایی آپاچی محصول ۱۹۵۴ کشور آمریکا در ژانر وسترن است که در آن به نوع روابط نامطلوب آمریکا با سرخ پوستها پرداخته شده و این که آمریکا تعادلی را برای هیچ جامعهای جز جامعه خود نمیخواهد، همچنین در این فیلم که آرش معیریان کارگردانی آن را برعهده داشته برداشتی ضمنی از نگاه آمریکا به کشورهای دیگر نیز شده است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید