یوز همان رنو توییزی است؟
- روزنامه هفت صبح نوشت: نامش که به قد و قوارهاش نمیآید. قاعدتًا وقتی نام خودرویی را یوز میگذارند. انتظار دیدن چیزی در حد تویوتا GT ۸۶ یا دستکم کیا استینگر را داریم، اما یوز در واقع یک کوادریسایکل برقی است که بر پایه پلتفرم رنو توییزی تولید شده. این یعنی ظرفیتش دو نفر بیشتر نیست و البته پلاک موتورسیکلت دریافت میکند. یوز در روزهای اخیر در بزرگراههای تهران رویت شده که ترافیک هم درست کرده! و یکی از اتوگالریهای مشهور تهران توانسته اولین نسخه تجاریسازی شده آن را خریداری کند، اما داستان یوز به حدود پنج سال قبل برمی گردد.
از پروژه دانشگاهی تا خیابانهای تهران
داستان یوز از سال ۹۳ شروع میشود؛ زمانی که تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین تولید یک میکروکار برقی را به عنوان یک پروژه درسی انجام دادند، اما یوز در حد یک پروژه دانشگاهی باقی نماند و با حمایت معاونت علمی ریاستجمهوری با هدف رسیدن به یک محصول تجاری توســعه پیدا کرد. حالا دانشجویان قبلی در قالب شرکت پاراکس موتورز پروژه را جلو میبرند. رئیس جمهور قبلی نیز در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت در دی ۹۵ با یوز رانندگی کرد که گمانهزنیها را برای ورود زودهنگام یوز به بازار تقویت کرد، اما اخذ استانداردها و مجوزها آنقدر طول کشید که دولت قبلی نیز با پاستور خداحافظی کرد و حالا در دولت جدید پاراکس موتورز توانسته مجوز شمارهگذاری ۳۰ دستگاه از یوز را دریافت کند که البته طبق قانون پلاک موتورسیکلت خواهد بود.
آیا یوز دقیقًا همان رنو توییزی است؟
رنو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۹ از توییزی رونمایی کرد و این خودرو در سال ۲۰۱۲ وارد بازار خودروی فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر شد، اما این شرکت فرانسوی یک کار عجیب کرد و آن عرضه پلتفرم سختافزاری و نرمافزاری به صورت منبع باز یا اوپن سورس به استارتاپها، پژوهشگران و خریداران شخصی در سرتاسر دنیا بود. این برای اولین بار بود که یک پلتفرم تولید انبوه به صورت متن باز در صنعت خودرو در اختیار دیگران قرار میگرفت. یوز نیز بر اساس آن تولید شده است. از ۹۰۰ قطعه این خودرو حدود ۸۵ درصد آنها در داخل تولید میشود. البته هنوز پاراکس موتورز نتوانسته بخش فنی را به صورت کامل در داخل تولید کند.
قدرت؛ یک سوم پراید!
یوز خودرویی برای گشت زدن در شهرهای شلوغ است و قصد ندارید که در مسابقه رالی داکار برنده شوید! از این رو عجیب نیست که قدرت آن با ۲۰ اسب بخار حدود یک سوم قدرت پراید باشــد. این خودرو با هر بار شارژ که حدود سه ساعت و نیم طول میکشد، میتواند ۱۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. وزن این خودروی برقی نیز در حدود ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است که حدود ۳۰ کیلوگرم از نسخه فرانسوی سنگینتر است. نمایش ۳.۴ اینچی و ایموبلایزر از آپشنهای یوز است. این خودرو میتواند ۲۵۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند؛ از این رو بدون نگرانی سوار آن شوید.
پاشنه آشیل یوز
قیمت توییزی که حدود ۹ هزار و ۶۰۰ دلار است، همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف آن مطرح شده. نسخه ایرانی هم در صورت ورود نمیتواند قیمتی کمتر از این رقم داشته باشد و از همین الان میتوان پیش بینی کرد که باید یوز را حول و حوش ۳۰۰ میلیون تومان بخریم. با این رقم میتوان شاهین، پژو ۲۰۷ و پژو پارس LX خرید.