۲ هزار ماسک در قبال ۹ میلیارد بدهی/ وقاحت کرهجنوبی پایانی ندارد!
- سفیر کره جنوبی در تهران اخیراً در اقدامی تحقیرآمیز ۲ هزار ماسک به یکی از بیمارستانهای تهران اهدا کرده است. این اقدام کره جنوبی خشم و تعجب مردم ایران را برانگیخت و آنها را به واکنش وا داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در یک نشست خبری در همین رابطه گفت: این اقدام سفیرکره در حد یک طنز است. هیچ ملتی برنمیتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد.
امتناع کره جنوبی از پرداخت بدهی ۹ میلیارد دلاریاش به ایران، آن هم در شرایط کرونایی و تحریمهای ظالمانه آمریکا، عمده دلیل ناراحتی افکار عمومی از این اقدام کره جنوبی است.
کره جنوبی پیش از برجام و شروع اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران، دومین شریک تجاری ایران و جزو خریداران ثابت نفت ایران بود. اما بعد از خروج آمریکا از توافق هستهای موسوم به برجام و برگرداندن تحریمها از جمله تحریمهای نفتی و بانکی، بسیاری از مشتریان نفت ایران قادر به پرداخت بدهی خود نبودند.
البته بعد از اعمال تحریمها در مردادماه ۹۷ و به دنبال خروج آمریکا از برجام، کرهایها همچنان به مدت ۱۸۰ روز معافیت داشتند و در این مدت به میزان زیادی نفت و میعانات گازی از ایران خریدند؛ اما همچنان با گذشت ۳ سال، هنوز بدهی خود را به ایران پرداخت نکردند.
پیمان حسنی در همین زمینه به میزان گفت: در قسمت شرق و جنوب شرق آسیا، کشورهایی مثل ژاپنی و کره مخصوصاً بعد از وقوع جنگ جهانی دوم و جنگی که دو کره با هم داشتند، وضعیت آنها به حالتی قرار گرفت که زیر چتر امنیتی ایالات متحده تعریف میشوند و در واقع در زمین آنها بازی میکنند.
پژوهشگر اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: بخشی از دلایل کره جنوبی هم به خاطر اختلافاتی است که با کره شمالی دارد؛ این باعث میشود که کره جنوبی بیشتر به سمت آمریکا کشیده شود.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین اهرم و افزار این کشورها برای بازیگری در عرصه جهانی، اقتصادشان است، افزود: اگر اقتصاد کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی را از آنها بگیریم، چه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و یا منابع نفت و گاز، کشورهای غنی نیستند و از طریق صادرات و فناوری، در حال پیشرفت اقتصادی هستند.
معاون پژوهشکده اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با یادآوری اینکه خروج آمریکا از برجام باعث شد که محدودیتهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند، گفت: یکی از چیزهایی که مهم بود و نقشآفرینی کرد، بحث ممانعت از مبادلات ارزی بود که به خاطر آن میتوانیم طلبهایمان را از بسیاری از کشورها وصول کنیم.
میزان بدهی کره جنوبی به ایران ۷ تا ۹ میلیارد دلار تخمین زده میشود. جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات بسیاری پیش روی کره جنوبی قرار داده است. یکی از پیشنهادات دستگاه دیپلماسی به کره جنوبی برای دستیابی به داراییهایش این بود که این کشور راهی را برای ایران باز کند تا ایران بتواند به این وسیله دارو و غذا بخرد.
اما مقامات کره جنوبی به بهانههای مختلف از پرداخت بدهی خودشان به ایران سر باز زدهاند و تنها به وعدههایی که منتهی به عمل نمیشود بسنده کردهاند. حتی کار را به جایی رساندند که برای نگهداری پول ایران، درخواست کارمزد کردند.
حسنی ادامه داد: مسلماً در روابط بین کشورها و تبادلات مالی که اتفاق میافتد نمیتوان با چمدان پول نقد آورد؛ اول اینکه کشورها آنقدر پول نقد ندارند و دوم اینکه این روش مرسوم نیست؛ لذا برای کشورها بسیار راحتتر است که از طریق بانکهای بینالمللی مبادلات خودشان را انجام بدهند.
پژوهشگر اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) بیان داشت: از طرفی بانکهای ایران مسدود است، از طرف دیگر راه پیشنهاد دیگری که وجود دارد بحث صادرات بود؛ یعنی تهاتر کالایی که اتفاق میافتاد. از کرهایها خواستیم که در عوض از پولی که قرار است به ما بدهند نیازهای اساسی کشور ما را تأمین کنند.
کرهایها ۳ سال است که میگویند در حال رایزنی با آمریکا هستند تا بتوانند راهی برای پرداخت بدهی خود به ایران پیدا کنند؛ اما تا به حال هیچ نتیجهای دربرنداشته است. این موضوع نشان میدهد که کره جنوبی یا توان لازم برای متقاعد کردن آمریکا را ندارد و یا گفتار و رفتار صادقانهای با ایران ندارد.
از طرف غربگرایان موضوعی مطرح شده بود که ایران به جای دریافت پول خود، از این کشور لوازم خانگی وارد کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که شرکتهای سامسونگ و الجی پیش از اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران، بخش بزرگی از بازار لوازم خانگی کشورمان را به خود اختصاص داده بودند؛ اما با شروع تحریمها، بازار ایران را رها کردند.
ایران بارها به کره اعلام کرده است که بازار خود را در ایران ازدست دادهاند و افکار عمومی در حال حاضر بر روی آنها منفی است. حتی اگر روابط دو کشور ادامه پیدا کند، ایران دیگر بازار فروش کالاهای کرهای نخواهد بود و به دنبال وارد کردن تکنولوژی و سرمایهگذاری است.
به همین دلیل، این موضوع میتواند روی روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی اثرگذار بوده و روابط ۵۳ ساله دو کشور را بسیار کمرنگتر از گذشته کند.
حسنی گفت: کرهایها به دلیل اینکه محدودیت که از جانب ایالات متحده داشتند، این مسئله محقق نشد و همچنین بدهیها و این پولها در بانکهای آنها مانده است. در ضمن برخی از مسئولین آنها ادعا میکنند که در صورت پرداخت بدهی، سود نگهداری از پولهای شما را از آن کم میکنیم.
معاون پژوهشکده اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بسته بودن کرهایها به دلیل این است که از جانب ایالات متحده تحت فشار هستند و همین موضوع باعث میشود از این که اقتصادشان لطمه ببیند، ترس داشته باشند. زیرا اگر از چتر حمایتی ایالات متحده خارج شوند، قطعاً با چالش مواجه میشوند و ممکن است پایههای اقتصاد آنها متزلزل شود.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل مخالفت ایالات متحده با پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران، اهرم فشاری است که آمریکا برای بازگشت ایران به برجام یا به بیان دیگر، احیای برجام انجام میدهد. در حقیقت این موضوع دستآویز و بهانهای شده است که جمهوری اسلامی ایران به قول آمریکاییها، به برجام برگردد.
حسنی با تاکید بر اینکه کرهایها تا زمانی که چراغ سبزی از ایالات متحده دریافت نکنند، نمیتوانند کار خاصی انجام بدهند، خاطرنشان کرد: حتی به منظور تهاتر کالا و تامین نیازهای اساسی کشور، اگر بخواهند اقدام کنند، تا زمانی که ایالات متحده اجازه ندهد، این اتفاق نخواهد افتاد.