وزیر امور خارجه: آمریکا مسئولیت خود را در قبال فجایع افغانستان با صدای بلند بپذیرد

11:23 - 05 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۲۴۲
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان ریشه مشکلات افغانستان را در عوامل خارجی دانست و گفت: آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به وجود آمده، با صدای بلند بپذیرد.
- حسین امیرعبداللهیان در در ابتدای دومین نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم. در این رابطه باید تاکید کنیم که مسئولیت امنیت شهروندان افغانستان و مرز‌ها با همسایگان در درجه اول، با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همگان باید برای برون‌رفت از بحران موجود در افغانستان، کمک کنیم، تصریح کرد: احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی، عدم دخالت در امور داخلی، جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال شود، به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش‌های دهه‌های اخیر است. راه حل برون رفت امروز افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از استعداد‌های بالای همسایگان افغانستان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما معتقدیم همه همسایگان و به موازات آن، جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

امیرعبداللهیان ریشه مشکلات افغانستان را در عوامل خارجی دانست و عنوان کرد: آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به وجود آمده، با صدای بلند بپذیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در مقابل آن برای برون رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها و برای درد‌های پیش روی این کشور، اقدامات جدی در کنار تلاش‌هایی که جامعه جهانی به عمل می‌آورد داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت در این رابطه بپذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما از خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از افغانستان را نتیجه مجاهدت و مقاومت مردم بزرگ افغانستان می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: امروز به رغم علاقه آقای دکتر رئیسی برای سخنرانی در افتتاحیه این نشست، با توجه به اولویت دیگر پیش آمده، امروز آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور در این نشست حضور پیدا کردند.

شاه محمود قریشی نیز در دومین نشست همسایگان افغانستان اظهار داشت: جامعه جهانی باید به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه کند. ما معتقدیم که باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، گفت: در مدت اخیر و تحولات مهمی در تحولات مهمی در این کشور رخ داد و انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به رخ داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، تصریح کرد: اولین نشست اولین نشست کشور‌های کشور‌های همسایه افغانستان برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده و کشور‌های همسایه در افغانستان باید در یک هماهنگی، چالش‌های به وجود آمده را به نوعی مدیریت کنند.

قریشی با بیان اینکه ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد، افزود: جلسه امروز می‌تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، بیان داشت: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می‌تواند زمینه را برای دیگر برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کنند

قریشی گفت: ما معتقدیم که باید حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشد برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وی با اشاره به تعاملات و رایزنی‌های مقامات پاکستان با مقامات کنونی حاکم در افغانستان (طالبان)، گفت: بر اساس رایزنی‌هایی که انجام دادیم، متوجه هستیم که آن‌ها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال این هستند که یک تعامل سودمندی داشته باشند.

قریشی با بیان اینکه ما باید از ما باید از منازعات جدید در این منطقه جلوگیری کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این کشور ارسال شود. در حال حاضر بسیاری از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به در پیش بودن سرما مسئله وخیم‌تر شود.

وزیر امور خارجه پاکستان اضافه کرد: ما در این زمینه کمک‌هایی را به افغانستان ارسال کردیم و ادامه می‌دهیم. باید کمک‌های بین‌المللی و انساندوستانه به مردم این کشور ادامه پیدا کند.

قریشی همچنین با اشاره به انفجار‌های اخیر در برخی از مساجد افغانستان افزود: مسئله مهم دیگر در افغانستان مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است. هرچه برای ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم، برای ثبات منطقه است.

وزیر امور خارجه پاکستان خاطرنشان کرد: هیئت حاکمه افغانستان (طالبان) باید به توقع جامعه کنونی از خود عمل کند، ما بتوانیم باید به تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذاریم و به دنبال افغانستانی شکوفا و باثبات هستیم.

وانگ‌ یی وزیر امور خارجه چین در سخنرانی مجازی خود در دومین نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه، گفت: معتقدیم که دومین نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در زمان خوبی برگزار شده است و این این باعث می‌شود که کانال‌های دیپلماتیک ایجاد شده تقویت شود.

وزیر امور خارجه چین بیان داشت: تاکنون در این اجلاس در مسیر خوبی حرکت کردیم و امیدواریم همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم.

وانگ‌ یی با بیان اینکه چین در موضوع افغانستان با نمایندگان کشور‌های مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی‌هایی را در این زمینه به پیش برده است، گفت: ما همکاری‌های خود را با کشور‌های مختلف در ارتباط با موضوع افغانستان ادامه می‌دهیم تا وضعیت و تا وضعیت در این کشور بهبود پیدا کرده و موفق مردان افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *