یک استاد حوزه: مسلمانان با درک جامعیت اسلام میتوانند الگویی متفاوت در سبک زندگی ابداع کنند
عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: اگر مسلمانان بخواهند از توانایی، ظرفیت و فرصت تاریخی که در اختیارشان قرارگرفته، استفاده کرده و وارد میدان تمدن سازی اسلامی در حد مقدورات و بضاعت خود بشوند، این جز با باور و درک جامعیت اسلام امکانپذیر نیست، تنها در این صورت است که میتوانند آموزههای اسلام را در سرشاخهها و پیشرانهای تمدن سازی اسلامی امتداد دهند و یک الگوی متفاوت در سبک زندگی را برای بشریت به ارمغان بیاورند.
خبرگزاری میزان -
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل امام راحل معتقد بودند، بخش اعظم اسلام، اجتماعیات است و اگر کسی به این مسئله توجه نکند اسلام را نشناخته است و به همین دلیل باورشان بر این بود که آن احکام اجتماعی اسلام جز با برقراری حکومت اسلامی قابلیت اقامه پیدا نمیکند و به همین دلیل بر خودشان واجب دیدند که یک حرکت اجتماعی را بر محور اسلام رقم بزنند.
پیروزمند گفت: این ایده ارتباط دین با سیاست و ادامه مسیر آن، با توجه به گفتوگوهایی که در گام اول انقلاب بین اندیشمندان اتفاق افتاده است، یک پرداخت کاملتری پیدا کرده و به این معناست که وقتی صحبت از جامعیت دین میشود، فقط ذهنها معطوف به ارتباط دین با سیاست نمیشود بلکه ارتباط دین با فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی، حوزه الگوی دفاعی و امنیتی، علم و فناوری، ساختارسازیها، مهندسی اجتماعی و مواردی از این قبیل هم به صورت جدی در دامنه این بحث مطرح میشود.
وی تاکید کرد: به بیان دیگر وقتی در زمانه ما از جامعیت دین صحبت به میان میآید، بیشتر معطوف به این است که دین قدرت تمدن سازی دارد و در مقابل تمدن مادی که در همه این وجوه بر محور فرهنگ دنیاخواهی به نقطههای نسبتا روشنی دست پیدا کرده است و به همین دلیل بشر را به جهل و نادانی مضاعف فرو برده است و او را به یک مظاهر داخلی بهره مندی از دنیا مشغول کرده است.
وی افزود: در نقطه مقابل با درک درست از هویت فرد، هویت جامعه و پیوند خوردن او با فطرت الهی انسانها توانسته یک الگوی متفاوتی را مقابل بشر برای تمدن سازی قرار دهد.
پیروزمند گفت: اگر مسلمانان بخواهند از این توانایی، ظرفیت و فرصت تاریخی که در اختیارشان قرار گرفته، استفاده کرده و وارد میدان تمدن سازی اسلامی در حد مقدورات و بضاعت خود بشوند، این جز با باور و درک جامعیت اسلام امکانپذیر نیست، تنها در این صورت است که میتوانند آموزههای اسلام را در سرشاخهها و پیشرانهای تمدن سازی اسلامی امتداد دهند و یک الگوی متفاوت در سبک زندگی را برای بشریت به ارمغان بیاورند.
حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگو با میزان، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ادای حق جامعیت اسلام در دیدار جمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکتکننده در کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی گفت: انقلاب اسلامی یک پیام مهم برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد، آن هم اهتمامی بود که امام راحل درباره تببین ارتباط دین با سیاست داشتند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب هم این ایده را پرداخت و تبیین کردند و هم بر اساس این ایده، انقلاب را سامان داده و جمهوری اسلامی را پایهگذاری کردند.
وی تاکید کرد: همان زمان نیز تفکرات رقیبی وجود داشت که این تفکر و نظریه را بر نمیتافت و معتقد بود، وارد کردن دین به حوزه سیاست باعث قداست زدایی از دین شده و موجب میشود دین وارد عرصهای شود که به دلیل تغییر پذیری و به خاطر اینکه افراد بی اخلاق، سکاندار بسیاری از موارد شوند، هم حرمت دین پاس داشته نشود و هم دین توان پاسخگویی به موضوعات مختلف را نداشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل امام راحل معتقد بودند، بخش اعظم اسلام، اجتماعیات است و اگر کسی به این مسئله توجه نکند اسلام را نشناخته است و به همین دلیل باورشان بر این بود که آن احکام اجتماعی اسلام جز با برقراری حکومت اسلامی قابلیت اقامه پیدا نمیکند و به همین دلیل بر خودشان واجب دیدند که یک حرکت اجتماعی را بر محور اسلام رقم بزنند.
پیروزمند گفت: این ایده ارتباط دین با سیاست و ادامه مسیر آن، با توجه به گفتوگوهایی که در گام اول انقلاب بین اندیشمندان اتفاق افتاده است، یک پرداخت کاملتری پیدا کرده و به این معناست که وقتی صحبت از جامعیت دین میشود، فقط ذهنها معطوف به ارتباط دین با سیاست نمیشود بلکه ارتباط دین با فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی، حوزه الگوی دفاعی و امنیتی، علم و فناوری، ساختارسازیها، مهندسی اجتماعی و مواردی از این قبیل هم به صورت جدی در دامنه این بحث مطرح میشود.
وی تاکید کرد: به بیان دیگر وقتی در زمانه ما از جامعیت دین صحبت به میان میآید، بیشتر معطوف به این است که دین قدرت تمدن سازی دارد و در مقابل تمدن مادی که در همه این وجوه بر محور فرهنگ دنیاخواهی به نقطههای نسبتا روشنی دست پیدا کرده است و به همین دلیل بشر را به جهل و نادانی مضاعف فرو برده است و او را به یک مظاهر داخلی بهره مندی از دنیا مشغول کرده است.
وی افزود: در نقطه مقابل با درک درست از هویت فرد، هویت جامعه و پیوند خوردن او با فطرت الهی انسانها توانسته یک الگوی متفاوتی را مقابل بشر برای تمدن سازی قرار دهد.
پیروزمند گفت: اگر مسلمانان بخواهند از این توانایی، ظرفیت و فرصت تاریخی که در اختیارشان قرار گرفته، استفاده کرده و وارد میدان تمدن سازی اسلامی در حد مقدورات و بضاعت خود بشوند، این جز با باور و درک جامعیت اسلام امکانپذیر نیست، تنها در این صورت است که میتوانند آموزههای اسلام را در سرشاخهها و پیشرانهای تمدن سازی اسلامی امتداد دهند و یک الگوی متفاوت در سبک زندگی را برای بشریت به ارمغان بیاورند.
نظرات بینندگان
سلام در سنگر رشت خمام انزلی رفتیم بنزین بزنیم بنزین نیست چه کار کنیم
سلام در سنگر رشت خمام انزلی رفتیم بنزین بزنیم بنزین نیست چه کار کنیم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *