صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در کوتاهمدت در صورت اجرای پیمان تجارت آزاد با اوراسیا
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق تعاون ایران گفت:در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاهمدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد میشود که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.
خبرگزاری میزان -
وی با اشاره به اینکه وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاههای خرد و متوسط است افزود: کنسرسیومهای صادراتی و زنجیره تامین حوزههای مهمی هستند که اتاق تعاون میتواند در این زمینه کمکهای شایانی انجام دهد، چرا که تولیدکننده خرد نمیتواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت زنجیره سازی بین المللی ادامه داد: لازم است نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخشهایی باید استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
پیمانپاک اضافه کرد: هدف گذاری کمی در حوزه صادرات صورت گرفته تا بتوانیم طی چهار سال آینده افزایش دو برابری در صادرات غیر نفتی داشته باشیم، اما از مهمترین فاکتورها در این راستا دیپلماسی مناسب و اصلاح تراز تجاری کشور است.
وی گفت: کشورهای هدف صادراتی به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم شده که اولویت اول ۲۳ کشور شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، و مالزی بوده والویت دوم نیز شامل بقیه کشورها است که میتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاهمدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد میشود که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.
پیمانپاک افزود: ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمتگذاری مناسب داشته باشند، اینکه بازار ایجاد شود، اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.
وی با اشاره به تجربه موفق سایر کشورها ادامه داد: در دیگر کشورها قیمتها از قوانین خاصی پیروی میکند، اما در ایران شاهد آن هستیم که هر روز قیمتها جا به جا میشوند.
معاون وزیر و رئیس کد سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رویکرد ما این است که تجارت را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند همچنین در خصوص لجستیک نیز میتوانیم یارانههایی اختصاص دهیم تا خطوط بین دو کشور برقرار شود.
پیمانپاک با اشاره به تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی برای توسعه و تسهیل صادرات غیرنفتی ادامه داد: با توجه به ضعف زیرساختهای لجستیکی در کشورهای CIS مجوز واردات شناور رورو برای بخش غیردولتی صادر شده و انتظار میرود بخش تعاون در این زمینه حضور جدی داشته باشد.
وی همچنین در مورد لزوم اتخاذ استراتژی خاص برای برگزاری نمایشگاهها ااظهار داشت: بخش خصوصی باید در موضوع رویدادها با برنامه جلو روند و در بازارهای دیگر حضور فعال داشته باشند. همچنین لازم است مسائل مرتبط با برندینگ در صادرات به صورت جدی دنبال شود.
در این نشست، استفاده از نظرات بخش تعاون در برنامههای پیشنهادی رئیس سازمان توسعه تجارت به خصوص ایجاد زیرساختهای تجاری و دالانهای ارتباطی، با توجه به زمان بندی بخش تعاون مطرح و مقرر شد در سه دسته شیلات و آبزیان و پسته و فرش دستباف، پروژه مشترک برای افزایش صادرات این محصولات بین اتاق تعاون ایران، اتحادیههای مربوطه و سازمان توسعه تجارت به صورت پایلوت عملیاتی شود.
خاطرنشان میسازد، اجلاس مشترک با کشور ونزوئلا و تدوین نقشه همکاری با این کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که مقرر شد از نظرات و توانمندیهای اتاق تعاون ایران در کمیسیون مشترکی که به زودی در ایران برگزار خواهد شد، استفاده شود.
همچنین مقرر شد برنامههای تدوین شده سازمان توسعه تجارت ایران در کمیسیونهای تخصصی اتاق، مورد بحث و بررسی قرار گیرد و کارگروه مشترکی جهت اجرایی شدن برنامه ها، با حضور نمایندگان اتاق و سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شود.
- بنا به اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران ، علیرضا پیمانپاک در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق تعاون ایران گفت: اتاق تعاون نقش مهمی در حمایت از بنگاههای خرد و متوسط همچنین زنجیره سازی تامین در داخل کشور و در حوزه بین المللی دارد و میتواند به تاجران خرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند. اتاق تعاون میتواند در زمینه زنجیره سازی نقش مهمی ایفا کرده و با عملکرد فعالتر در سایر تشکلها زمینه سازی بهتری در این خصوص داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاههای خرد و متوسط است افزود: کنسرسیومهای صادراتی و زنجیره تامین حوزههای مهمی هستند که اتاق تعاون میتواند در این زمینه کمکهای شایانی انجام دهد، چرا که تولیدکننده خرد نمیتواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت زنجیره سازی بین المللی ادامه داد: لازم است نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخشهایی باید استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
پیمانپاک اضافه کرد: هدف گذاری کمی در حوزه صادرات صورت گرفته تا بتوانیم طی چهار سال آینده افزایش دو برابری در صادرات غیر نفتی داشته باشیم، اما از مهمترین فاکتورها در این راستا دیپلماسی مناسب و اصلاح تراز تجاری کشور است.
وی گفت: کشورهای هدف صادراتی به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم شده که اولویت اول ۲۳ کشور شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، و مالزی بوده والویت دوم نیز شامل بقیه کشورها است که میتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاهمدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد میشود که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.
پیمانپاک افزود: ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمتگذاری مناسب داشته باشند، اینکه بازار ایجاد شود، اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.
وی با اشاره به تجربه موفق سایر کشورها ادامه داد: در دیگر کشورها قیمتها از قوانین خاصی پیروی میکند، اما در ایران شاهد آن هستیم که هر روز قیمتها جا به جا میشوند.
معاون وزیر و رئیس کد سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رویکرد ما این است که تجارت را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند همچنین در خصوص لجستیک نیز میتوانیم یارانههایی اختصاص دهیم تا خطوط بین دو کشور برقرار شود.
پیمانپاک با اشاره به تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی برای توسعه و تسهیل صادرات غیرنفتی ادامه داد: با توجه به ضعف زیرساختهای لجستیکی در کشورهای CIS مجوز واردات شناور رورو برای بخش غیردولتی صادر شده و انتظار میرود بخش تعاون در این زمینه حضور جدی داشته باشد.
وی همچنین در مورد لزوم اتخاذ استراتژی خاص برای برگزاری نمایشگاهها ااظهار داشت: بخش خصوصی باید در موضوع رویدادها با برنامه جلو روند و در بازارهای دیگر حضور فعال داشته باشند. همچنین لازم است مسائل مرتبط با برندینگ در صادرات به صورت جدی دنبال شود.
در این نشست، استفاده از نظرات بخش تعاون در برنامههای پیشنهادی رئیس سازمان توسعه تجارت به خصوص ایجاد زیرساختهای تجاری و دالانهای ارتباطی، با توجه به زمان بندی بخش تعاون مطرح و مقرر شد در سه دسته شیلات و آبزیان و پسته و فرش دستباف، پروژه مشترک برای افزایش صادرات این محصولات بین اتاق تعاون ایران، اتحادیههای مربوطه و سازمان توسعه تجارت به صورت پایلوت عملیاتی شود.
خاطرنشان میسازد، اجلاس مشترک با کشور ونزوئلا و تدوین نقشه همکاری با این کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که مقرر شد از نظرات و توانمندیهای اتاق تعاون ایران در کمیسیون مشترکی که به زودی در ایران برگزار خواهد شد، استفاده شود.
همچنین مقرر شد برنامههای تدوین شده سازمان توسعه تجارت ایران در کمیسیونهای تخصصی اتاق، مورد بحث و بررسی قرار گیرد و کارگروه مشترکی جهت اجرایی شدن برنامه ها، با حضور نمایندگان اتاق و سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *