وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذرهبین واقعیت
- ابتکار نوشت: فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خوردو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: قیمتهای کنونی بازار خودرو غیرمنطقی است و باید کاهش یابد.
شوکهای اقتصادی و سیاسی طی سالهای اخیر بازارهای داخلی را ملتهب و مصرفکنندگان را با چالشهای بیشماری روبهرو کرده است. بازار خودرو یکی از بازارهای بود که در چند سال گذشته قیمتهای سرسامآوری را تجربه کرد به گونهای که خودروی تیبا که در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۵ میلیون تومان قیمت داشت، طی مدت کوتاهی به ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان رسید و هم اکنون نیز رقمهای بالای ۱۵۰ میلیون تومان را از آن خود کرده است.
خودروهای دیگر نیز در وضعیتی مشابه به سر میبرند و خبری از قیمتهای منطقی در این حوزه نیست. حال در میان این آشفتهبازار گاهی صحبت از کاهش قیمت و ساماندهی وضعیت بازار میشود.
اخیرا نیز سیدرضا فاطمیامین در آیین افتتاح خط تولید خودروی تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه شناسایی موانع صنعت خودرو از اولویتهای ما از روزها نخست حضور در وزارت صمت بوده است، گفت: «برنامه بایستی بهگونهای باشد که سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد شود که دیگر نیازی به قرعهکشی نباشد. برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده است. به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتها کاهش یابد و این کاهش تا پایان سال ملموس خواهد شد.»
فاطمیامین با بیان اینکه تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از هدفگذاری تعیین شده به مرحله تولید خواهد رسید، گفت: «بر این اساس تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ دستگاه خواهد رسید و بدین ترتیب دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت.»
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی درباره امکانپذیری صادرات خودرو نیز افزود: «امسال امکان صادرات وجود داشت، اما به دلیل نیاز داخل از خودروسازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند گرچه میتوانند قطعات صادر کنند.»
چند برنامه تا پایان سال
کاهش قیمت، حذف قرعهکشی، افزایش تولید، افزایش کیفیت تولید و رضایت مشتری از جمله مسائلی است که وزیر صمت به آن اشاره کرده است. اما باید دید که با وجود مشکلات و چالشهای صنعت خودروسازی ایران آیا تحقق برنامههای وزیر تا پایان سال امکانپذیر خواهد بود یا خیر؟ سپهر زنگنه، کارشناس خودرو با اشاره به برنامههای اعلامشده به خصوص کاهش قیمت خودرو تا پایان سال گفت: وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو تا پایان سال عدد و رقمی اعلام نکرده است و تنها گفتهاند که قیمت خودرو تا آخر سال کم خواهد شد؛ بنابراین اگر وعده کاهش قیمت را از این زاویه ببینیم بله تحقق هدف کاهش قیمت تا حدودی امکانپذیر خواهد بود چراکه ممکن است روند افزایش قیمت متوقف و قیمتها خودروها چند میلیونی کاهش یابد.
وی افزود: واقعیت این است که اگر قیمت ارز تا پایان سال جاری تغییرات جدی نداشته باشد و از سوی دیگر تیراژ خودروهایی که تحویل داده میشود بالا برود ما میتوانم شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم، حال این کاهش میتواند یک میلیون و یا ده میلیون تومان باشد.
زنگنه با اشاره به تاثیر نرخ ارز در بازار خودرو ادامه داد:، اما شرایط ممکن است به این شکل پیش نرود، یعنی اگر دلار تا پایان سال افزایشی باشد و شرایط تورمی همچنان ادامه یابد، تحقق برنامههای گفته شده در بازار خودرو امکانپذیر نخواهد بود. البته ممکن است به واسطه راهکارهایی قیمتها را کمی کاهش دهند، اما کاهشها بدون شک مقطعی بوده و بار دیگر قیمتها افزایشی خواهد شد.
اگر تورم ادامهدار باشد، نمیتوان کاری برای بازار خودرو کرد
وی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به این پرسش که اگر شرایط تورمی ادامهدار باشد و شدت تحریمها کاهش نیابد آیا راهکاری برای مدیریت و ساماندهی بازار و صنعت خودرو وجود دارد یا خیر، گفت: اگر شرایط تورمی ادامه یابد نمیتوان کار خاصی برای بهبود وضعیت بازار و صنعت خودروی کشور انجام داد.
زنگنه به برخی از راهکارهای احتمالی برای بهبود شرایط صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و در این خصوص گفت: البته ممکن است راهحلهایی باشد که به کمک آن مانع از شکست این حوزه شویم. یکی از راهکارهایی که میتوان در شرایط تورمی برای بهبود وضعیت بازار و صنعت انجام داد این است که تنوع مدل خودروها را کم کنند و از سوی دیگر تیراژ برخی از محصولات را بالا ببرند و در کنار آن شرکتها را بهینه کنند. ممکن است با چنین راهکارهایی بتوانند تا حدودی وضعیت بازار را کنترل کنند.
وی با اشاره به همکاری خودروسازان با کشورهای دیگر ادامه داد: راه دیگر این است که خودروسازان با برخی از کشورها ارتباط گرفته و شرکتها را به آنها واگذار کنند. به عنوان نمونه میتوانند یک شرکت خودروسازی را به چین واگذار کنند. در آن شرایط شرکتها با مدیریت چینیها و تیراژی که مد نظر آنها قرار دارد، خودروی بیشتری عرضه میکنند. البته با شرایط فعلی چنین راهکارهایی دور از ذهن بوده و نمیتوان روی آنها حساب کرد. چراکه اکنون شرکتهای چینی از تحریمهای آمریکا هراس داشته و سعی میکنند خود را از هر تهدیدی دور نگه دارند.