اعلام آمادگی سازمان راهداری برای جلوگیری از حوادث جادهای در زمستان
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: امسال راهداران آماده تر از سالهای قبل با شعار «راهداری برای مردم، در کنار مردم» به انجام فعالیت های راهداری زمستانی خواهند پرداخت.
- طبق اعلام پایگاه خبری وزارت و شهرسازی، رضا اکبری از آغاز طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان ماه خبر داد و افزود: برای نخستین بار، هواشناسی جادهای استفاده از دادهها و مدلهای پیشبینی وضعیت جوی موجود در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بین المللی معتبر را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم در سالهای آینده سامانههای ملی با قابلیتهای سامانههای بین المللی فراهم شده و در دسترس قرار گیرند.
اکبری درباره چگونگی و جزئیات تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی اظهار داشت:برای زمستان امسال پیشبینیها حاکی از این است که بارشهای بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، از این رو آغاز طرح راهداری زمستانی و تشکیل قرارگاه را از ۱۵ آبان ماه (دو هفته زودتر از سال گذشته) شروع کردیم و آمادگی نیروهای خود را در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دادیم.
وی افزود: با آماده سازی ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲۰۰۰ راهدار و ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی میرویم و یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظهای براساس مدلهای پیش بینی موجود تجهیز کردیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، همچنین خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته همه تحلیلها و ارزیابیهای هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی میشد، اما برای امسال برای جادهها و محورهای مواصلاتی میتوانیم با بهرهگیری از دادهها و نرمافزارهای جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جادهها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با استفاده از سامانهها یا نرم افزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی اینکار را انجام دهیم، ادامه داد: هواشناسی جادهای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام میشود و با بررسی و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیلها را انجام میدهند که میتوانم به عنوان مثال بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا میتوانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم تا ضمن جلوگیری از این پدیده برف روبی را بهتر انجام دهیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با اشاره به این که آموزشهای لازم در راستای مدیریت عملیات و اپراتوری برفروبی و همچنین تحلیل هواشناسی جادهای با استفاده از نرمافزارهای موجود به تعدادی از راهداران در ردههای مختلف داده شده و برای سایرین نیز در حال اجرااست، گفت: با استفاده از هواشناسی جادهای میتوانیم محدودیتهای موجود در زمینه نگهداری زمستانی راهها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تاحدی پوشش دهیم و اکیپهای عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و ... در محورهای مواصلاتی حضور پیدا کنند و براساس اولویت و اهمیت تعیین شده برای راهها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام شود.
اکبری درباره چگونگی و جزئیات تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی اظهار داشت:برای زمستان امسال پیشبینیها حاکی از این است که بارشهای بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، از این رو آغاز طرح راهداری زمستانی و تشکیل قرارگاه را از ۱۵ آبان ماه (دو هفته زودتر از سال گذشته) شروع کردیم و آمادگی نیروهای خود را در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دادیم.
وی افزود: با آماده سازی ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲۰۰۰ راهدار و ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی میرویم و یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظهای براساس مدلهای پیش بینی موجود تجهیز کردیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، همچنین خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته همه تحلیلها و ارزیابیهای هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی میشد، اما برای امسال برای جادهها و محورهای مواصلاتی میتوانیم با بهرهگیری از دادهها و نرمافزارهای جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جادهها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با استفاده از سامانهها یا نرم افزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی اینکار را انجام دهیم، ادامه داد: هواشناسی جادهای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام میشود و با بررسی و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیلها را انجام میدهند که میتوانم به عنوان مثال بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا میتوانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم تا ضمن جلوگیری از این پدیده برف روبی را بهتر انجام دهیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با اشاره به این که آموزشهای لازم در راستای مدیریت عملیات و اپراتوری برفروبی و همچنین تحلیل هواشناسی جادهای با استفاده از نرمافزارهای موجود به تعدادی از راهداران در ردههای مختلف داده شده و برای سایرین نیز در حال اجرااست، گفت: با استفاده از هواشناسی جادهای میتوانیم محدودیتهای موجود در زمینه نگهداری زمستانی راهها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تاحدی پوشش دهیم و اکیپهای عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و ... در محورهای مواصلاتی حضور پیدا کنند و براساس اولویت و اهمیت تعیین شده برای راهها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام شود.
وی اظهار داشت: در این راستا ضمن استفاده از تحلیلها و پیشبینیهای سازمان هواشناسی میتوانیم با استفاده از نرم افزارهای هواشناسی جادهای دقیقتر از گذشته از وضعیت آب و هوایی جادهها مطلع شویم و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخدادها و اتفاقات مانند بسته شدن محورها و گیر کردن مردم در جادهها جلوگیری کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *