دوچرخه سواری در معابر تهران جرات میخواهد
مجید رنجبر گفت: ما امروز شاهدیم در مسیر اختصاصی دوچرخهها شمار بسیار زیادی از موتورسواران تردد میکنند و این مساله ایمنی دوچرخه سواران را تهدید میکند. یا برای مثال شاهدیم بعضی از رانندگان خودروهایشان را در مسیر اختصاصی دوچرخه پارک میکنند.
خبرگزاری میزان -
رنجبر در پاسخ به اینکه در زمینه مهار و مدیریت ترافیک شهری تهران کدام راه حل میتواند موثرتر باشد گفت: برای مدیریت ترافیک لازم است تا همه راهها در نظر گرفته شود. مثلا در بخش مرکزی شهر باید پیاده راهها گسترش پیدا بکند. این پیاده راهها هم باید برای شهروندان آنقدر جذابیت داشته باشد که دیگر دنبال این نباشند که پنجاه هزار تومان حق طرح ترافیک بدهند تا بتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند و با دردسرهایی مثلا برای پیدا کردن جای پارک مواجه شوند. باید شرایط رفت و آمدها به نحوی سامان دهی شود که شهروندان به این تصمیم برسند که بخشی از مسیرشان را با اتوبوس یا مترو بروند و بخشی را هم به صورت پیاده طی کنند یا با دوچرخه به مقصدشان بروند.
مجید رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص ضرورت انسان محور شدن سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت به میزان گفت: تمام کارهای جامعه به انسان بر میگردد، چون انسان هوشمندترین موجود روی زمین است و برای همه چیز توان تصمیم گیری دارد. برای همین اقدامات ما باید به گونهای باشد که خود شهروندان تصمیم بگیرند که پیاده تردد کنند یا از وسیله نقلیه شخصی یا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما اگر اقدامات و برنامههای ما در زمینه مدیریت حمل و نقل روند صحیحی نداشته باشد آن شهروندی که مثلا میخواهد از نقاط مرکزی تهران به شرق پایتخت برود با مشکل مواجه خواهد شد. چون اتوبوس در دسترس نیست یا سر موقع به ایستگاه نمیرسد و مترو هم بیش از حد شلوغ است و استفاده از آن با مشکلاتی همراه خواهد بود. پس برای این شهروند گزینه بهتر این است که از خودروی شخصی استفاده کند.
وی ادامه داد: البته تصمیم گیری درباره نحوه تردد با خود این شهروند است. اما اگر اتوبوسهای شهری سر وقت بیایند، دسترسی به مترو به راحتی امکان پذیر باشد و دیگر امکانات مربوط به حمل و نقل عمومی در وضع مطلوبی باشد در این صورت این شهروند که خودش تصمیم گیرنده است دست به انتخاب از میان این گزینهها خواهد زد. ممکن است این شهروند با پای پیاده رفتن را بهتر و مناسبتر ببیند یا تصمیم بگیرد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند. اما در هر صورت ما نباید شهروندان را مجبور به استفاده از یک وسیله نقلیه خاص برای ترددهایشان بکنیم. هدف ما باید انجام اقدامهایی باشد تا تعداد انتخابهای مردم برای تردد و رفت و آمد را بیشتر و بهتر کنیم.
بیشتر بخوانید:
رنجبر در پاسخ به اینکه در زمینه مهار و مدیریت ترافیک شهری تهران کدام راه حل میتواند موثرتر باشد گفت: برای مدیریت ترافیک لازم است تا همه راهها در نظر گرفته شود. مثلا در بخش مرکزی شهر باید پیاده راهها گسترش پیدا بکند. این پیاده راهها هم باید برای شهروندان آنقدر جذابیت داشته باشد که دیگر دنبال این نباشند که پنجاه هزار تومان حق طرح ترافیک بدهند تا بتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند و با دردسرهایی مثلا برای پیدا کردن جای پارک مواجه شوند. باید شرایط رفت و آمدها به نحوی سامان دهی شود که شهروندان به این تصمیم برسند که بخشی از مسیرشان را با اتوبوس یا مترو بروند و بخشی را هم به صورت پیاده طی کنند یا با دوچرخه به مقصدشان بروند.
رییس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر البته شاهد احداث مسیرهای دوچرخه سواری در معابر تهران هستیم. اما آیا کسی جرات میکند در خیابان با دوچرخه تردد کند؟ ما امروز شاهدیم در مسیر اختصاصی دوچرخهها شمار بسیار زیادی از موتورسواران تردد میکنند و این مساله ایمنی دوچرخه سواران را تهدید میکند. یا برای مثال شاهدیم بعضی از رانندگان خودروهایشان را در مسیر اختصاصی دوچرخه پارک میکنند. علت این کار هم این است که ما با کمبود پارکینگ روبرو هستیم و بالاخره باید شرایط رانندگان را هم درک کنیم. اگر پارکینگها وضعیت مطلوبی پیدا بکنند و سیستم حمل و نقل عمومی ما شرایط بهینهای به خود بگیرد در این صورت میتوانیم به مهار وضع ترافیک امیدوار باشیم. چون همه این عوامل در کنار هم میتوانند یک وضع مطلوب را برای ترافیک شهری ما سامان دهی کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *