لایحه رتبه بندی موجود ابهامات و تناقضات زیادی دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت:در لایحه رتبه بندی موجود ابهامات و تناقضات زیادی وجود دارد که نه کمکی به معیشت فرهنگیان خواهد کرد و نه عادلانه است.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: آنچه به عنوان لایحه رتبه بندی بارگذاری شده است ایرادات اساسی دارد، فارغ از اینکه در کمیسیون موضوع رتبه بندی محاسبه بودجهای نشده بود موضوعاتی، چون یکسان پنداشتن فرهنگیان با تحصیلات کارشناسی و پایینتر و در واقع ارتباط نامشخص بین رتبه و مدرک از موضوعات دارای ابهام در این زمینه است.
نماینده مردم لرستان گفت:آن طرحی که بارگذاری شده اگر قرار باشد تصویب و اجرایی شود نه آنچنان کمکی به معیشت فرهنگیان خواهد کرد و نه حتی عادلانه خواهد بود ضمن اینکه در برخی از موارد آن موضوعات با هم تناقضاتی نیز دیده میشود.
وی گفت:در باب رتبه و مدرک تحصیلی باید تمهیداتی اتفاق بیفتد که فرهنگیان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری نیز در این طرح دیده شوند، که در طرح فعلی نادیده گرفته شده اند.
وی ادامه داد:بحثی تحت عنوان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی بر سر زبانها افتاده و برخی از فرهنگیان نیز پیگیر این امر هستند، اما در واقع نمیدانند که طرح رتبه بندی چیست. این موضوع که گفته میشود برخی از فرهنگیان با رتبه مربی در دانشگاهها قرار است سنجیده شوند نیاز به توضیح دارد.
وی ادامه داد:دیگری رتبهای تحت عنوان مربی در دانشگاهها نداریم قانون باید برای بلند مدت نوشته شود، این طرح اگر تصویب هم شود در مرحله نگارش ایین نامه و اجرا دچار مشکلاتی میشود.
وی گفت:پیشنهاد بنده این است نمایندگان با کار کارشناسی و به شکلی دقیق به دور از فضاهای احساسی و شفاف به این موضوع بپردازند. اینکه موضوعی تصویب شود و شورای نگهبان هم ان را تایید کند به معنی صحیح بودن آن نیست چرا که شورا نیز بر اساس مواردی، چون اسناد بالا دستی، قانون اساسی و شرع آن را در نظر میگیرد.
وی در پایان در مورد زمان تصویب و در نهایت اجرایی شدن این طرح گفت:باید این طرح در صحن علنی نیز بررسی و تصویب شود آنجا نیز پیشنهادات سایر نمایندگان شنیده شود، از این رو خارج از فرآیند تصویب تا اجرایی شدن این طرح زمان زیادی نمیبرد، اما عمده تلاش مجلس باید حریت و شافیت و در نظر گرفتن همه جوانب برای تصویب باشد.
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با میزان درمورد لایحه رتبه بندی فرهنگیان گفت:موضوع لایحه رتبه بندی فرهنگیان فارغ از بحث بودجهای که در کمیسیون محاسبه نشده بود ایرادات اساسی دیگری نیز دارد.
وی ادامه داد: آنچه به عنوان لایحه رتبه بندی بارگذاری شده است ایرادات اساسی دارد، فارغ از اینکه در کمیسیون موضوع رتبه بندی محاسبه بودجهای نشده بود موضوعاتی، چون یکسان پنداشتن فرهنگیان با تحصیلات کارشناسی و پایینتر و در واقع ارتباط نامشخص بین رتبه و مدرک از موضوعات دارای ابهام در این زمینه است.
نماینده مردم لرستان گفت:آن طرحی که بارگذاری شده اگر قرار باشد تصویب و اجرایی شود نه آنچنان کمکی به معیشت فرهنگیان خواهد کرد و نه حتی عادلانه خواهد بود ضمن اینکه در برخی از موارد آن موضوعات با هم تناقضاتی نیز دیده میشود.
وی گفت:در باب رتبه و مدرک تحصیلی باید تمهیداتی اتفاق بیفتد که فرهنگیان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری نیز در این طرح دیده شوند، که در طرح فعلی نادیده گرفته شده اند.
وی ادامه داد:بحثی تحت عنوان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی بر سر زبانها افتاده و برخی از فرهنگیان نیز پیگیر این امر هستند، اما در واقع نمیدانند که طرح رتبه بندی چیست. این موضوع که گفته میشود برخی از فرهنگیان با رتبه مربی در دانشگاهها قرار است سنجیده شوند نیاز به توضیح دارد.
وی ادامه داد:دیگری رتبهای تحت عنوان مربی در دانشگاهها نداریم قانون باید برای بلند مدت نوشته شود، این طرح اگر تصویب هم شود در مرحله نگارش ایین نامه و اجرا دچار مشکلاتی میشود.
وی گفت:پیشنهاد بنده این است نمایندگان با کار کارشناسی و به شکلی دقیق به دور از فضاهای احساسی و شفاف به این موضوع بپردازند. اینکه موضوعی تصویب شود و شورای نگهبان هم ان را تایید کند به معنی صحیح بودن آن نیست چرا که شورا نیز بر اساس مواردی، چون اسناد بالا دستی، قانون اساسی و شرع آن را در نظر میگیرد.
وی در پایان در مورد زمان تصویب و در نهایت اجرایی شدن این طرح گفت:باید این طرح در صحن علنی نیز بررسی و تصویب شود آنجا نیز پیشنهادات سایر نمایندگان شنیده شود، از این رو خارج از فرآیند تصویب تا اجرایی شدن این طرح زمان زیادی نمیبرد، اما عمده تلاش مجلس باید حریت و شافیت و در نظر گرفتن همه جوانب برای تصویب باشد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *