ظریف: شرایط پس از نقض برجام در خود آن پیشبینی شده است/ ایران با نقض برجام توسط طرف مقابل سریع به جای اول بازمیگردد
خبرگزاری میزان-سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مورد اظهارات ظریف در نشست با اعضای این کمیسیون گفت: وی تأکید کرد که به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت پذیری رسیدیم، قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمیگردیم.
به گزارش گروه سیاسی ، سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست عصر یکشنبه کمیسیون ویژه برجام، اظهارکرد: نشست با حضور ظریف وزیر امور خارجه، عراقچی، روانچی و قشقاوی معاونین وی برگزار شد، در نشست امروز دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت، نخست فصل هفتمی بودن قطعنامهها و تفاوتهای قطع نامه 1929 و 2231 و همچنین مطالبه جدی مقام معظم رهبری در بحث تحریم ها و تأثیرات اقتصادی و سرنوشت نهایی برجام بررسی شد.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: ظریف در نشست امروز گفت که در شش قطعنامههای قبلی آمده که با توجه به ابعاد اشاعهای فعالیت هستهای ایران و وظیفه شورا در مقابل صلح و امنیت بین المللی طبق ماده 41 تحت فصل هفتم شورا چنین تصمیماتی را میگیرد. با این تفسیر ما در قطعنامههای قبلی، تحت ذیل فصل هفتم قرار میگیریم. در قطعنامه 1929 که از این هم فراتر میرود و در بند 9 کشورها موظف میشوند هر اقدام لازمی را در جهت جلوگیری از فعالیتهای هستهای ایران انجام دهند ولی در قطعنامه 2231 لحن عوض میشود. لذا به ابعاد اشاعهای فعالیت هستهای ایران دارد و نه به صلح و امنیت جهانی دارد و بلکه نگاه مثبت هم میشود.
وی تصریح کرد: ظریف افزود که بنابراین اگر در قطعنامه 2231 اگر اقدام مثبتی شده، باید طبق ماده 41 باشد چون مثلا تحریم بر همین اساس وضع شده است. این موضع هم مهم است که این اولین بار است که در تهیه قطعنامه با کشور هدف هم مذاکره شده است. در این قطعنامه، اشاره به فصل هفت از کنار ماده 41 برداشته شد و موارد اشاره شده به ماده 41 جهت رفع تحریمهاست. بنابراین از نظر ما قطعنامه 2231 خارج از فصل هفتم است. اگر ده مورد در قطعنامه به ماده 41 اشاره شده، 9 مورد آن برای رفع تحریمهاست و فقط یک مورد آن بازگشت پذیری تحریمهاست. یکی از نکات برجسته قطعنامه 2231 این است که در اولین قطعنامه در تاریخ شورای امنیت است که در متن آن به نظر کشور مورد هدف توجه و آن نظر مکتوب در متن قطعنامه آمده است.
نقوی حسینی گفت: ظریف ادامه داد که به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت پذیری رسیدیم، قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمیگردیم. برای اینکه تحریمها یک شبه وضع نشده و نمیشود بلکه سالیان درازی طول کشیده است که وضع شده است. آمریکاییها براساس «هزینههای حیثیتی» مقابله با ایران، راه افتادند در مناطق و کشورهای دیگر و از آنها میپرسید که آیا شما حاضرید هزینه حیثیتی مقابله با ایران را بپردازید یا خیر؟ چنین اقدامی برای بار دوم امکان پذیر است؟ آیا موفقیتی در پی دارد؟ بنابراین ما زودتر به جای اول برمیگردیم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، تاکید کرد: وزیر امور خارجه گفت که تحریمهای شورای امنیت دو دسته هستند. تحریمهای اشاعهای و تحریمهای مالی و اقتصادی و بانکی. هدف ما لغو تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی بودهاست. این هدف بدست آمده لغو تحریمهای اتحاد به اروپا اقتصادی- مالی و بانکی به صراحت آمده است که مربوط به چتر تحریمها است. تحریمهای آمریکا هم مسئولیتش با رئیس جمهور این کشور است، رئیس جمهور موظف شده از اجرای تحریمهای کشورش جلوگیری کند و اگر رئیس جمهور آمریکا نتواند جلو تحریمی در حوزه هستهای را بگیرد، نقض برجام شده است و مقررات نقض اجرا میشود.
نقوی حسینی یادآورشد: ظریف گفت که ما در شرایطی هستیم که فضای ایران هراسی و انزوای ایران در عرصه بین المللی و منطقهای در حال فروپاشی است و جا برای ایفای نقشهای مهمتر برای ایران باز شده و امکان آن فراهم شده است. بنابراین معتقدم دو اقدام باید انجام دهیم و مجلس باید در این زمینه نقش ایفا کند. اول جلوگیری از عدم اجرا یا اجرای نادرست برجام از سوی طرف مقابل و دوم استفاده از شرایط جدید جهت تقویت تواناییهای کشورمان و به ویژه اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی با هدف و دستیابی به استقلال اقتصادی.
وی خاطرنشان کرد: ظریف در ادامه تأکید کرد که آمریکا موظف است تحریمها را اجرا نکند و بعد از هشت سال هم لغو آن ها را به کنگره ببرد، در مقابل ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را تا هشت سال اجرا میکنیم و بعد از هشت سال هم میاوریم مجلس. اگر آنها تحریمها را لغو کردند، ما هم در مورد پروتکل تصمیم میگیریم، اگر بازگشت پذیری را شرط میدانید که این شرط لغو را مشروط می کند، این تفسیر دیگری است.
نقوی حسینی عنوان کرد: ظریف ادامه داد بهتر است ما همه توان خود را به کار گیریم و از ظرفیتهای بوجود آمده نهایت استفاده را بکنیم. برجام به اعتقاد ما ظرفیتهای خوبی در اختیار ما گذاشته است باید با همپوشانی یکدیگر از این ظرفیتها استفاده کنیم. ما باید رو به جلو باشیم، به آینده فکر کنیم، در حال حاضر شرایط مساعدی برای سرمایهگذاری در داخل کشور فراهم شده است و کشورهای زیادی در صف سرمایه گذاری در ایران هستند، نباید به نحوی برخورد کنیم که نتوانیم از چنین فرصتی استفاده کنیم.
وی افزود: در ادامه و پس از ترک ظریف برای شرکت در جلسه عباس عراقچی گفت: بار دیگر اعلام میکنم که کلیه تحریمهای مالی، پولی و بانکی از روز اجرا لغو میشود، فضای مطلوبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده و به نوعی رقابت بین کشورها تبدیل شده است. بند 19 برجام گفته که در ردیف 5 کاملا اشاره به حمایت و ارائه خدمات کشورهای خارجی از اقتصاد دارد و امکان سرمایه گذاری مشترک را فراهم میکند.
نقوی حسینی گفت: روانچی در ادامه بحث گفت که برخی ایالات آمریکا اختیاراتی به رئیس جمهور دادهاند که قوانین ایالتی را کنار بگذارد. بنابراین تحریمها در اینگونه ایالات متوقف میشود. اما آنچه که هم متوقف نشود، باید بررسی کرد که چقدر تاثیر در تحریم دارد و تا چه اندازه مانع فعالیتهای ماست. آنچه که در برجام مجاز دانسته شده، در ایالات ما را دچار مشکل نمی کند. در عین حال که در برجام، دولت آمریکا موظف شده با مسئولین ایالتی گفتوگو کند و آنها را تشویق به همکاری کند.
وی بیان کرد: همچنین عراقچی گفت که روسای جمهوری آینده آمریکا اگر تخطی کنند از اجرای برجام، نقض بر برجام محسوب میشود و شرایط نقض برجام در خود برجام پیش بینی شده است و ما از حق خود استفاده خواهیم کرد. اینکه در کنگره تلاش میشود برجام رد شود یعنی اینکه از نظر آمریکاییها و یا حداقل بخشی از قوای آمریکا، این توافق، توافق بد است، تحریمهای موشکی، تسلیحاتی و اشاعهای در مورد شخصیتهای حقوقی و حقیقی باقی میماند. تحریمهای اولیه آمریکا مربوط به هستهای نیست بلکه مربوط به روابط ایران و آمریکاست که ما اصلا نباید وارد آنها شویم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: عراقچی مجددا تاکید کرد که کلیه خطوط قرمز رهبری در برجام رعایت شده است.
انتهای پیام/
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: ظریف در نشست امروز گفت که در شش قطعنامههای قبلی آمده که با توجه به ابعاد اشاعهای فعالیت هستهای ایران و وظیفه شورا در مقابل صلح و امنیت بین المللی طبق ماده 41 تحت فصل هفتم شورا چنین تصمیماتی را میگیرد. با این تفسیر ما در قطعنامههای قبلی، تحت ذیل فصل هفتم قرار میگیریم. در قطعنامه 1929 که از این هم فراتر میرود و در بند 9 کشورها موظف میشوند هر اقدام لازمی را در جهت جلوگیری از فعالیتهای هستهای ایران انجام دهند ولی در قطعنامه 2231 لحن عوض میشود. لذا به ابعاد اشاعهای فعالیت هستهای ایران دارد و نه به صلح و امنیت جهانی دارد و بلکه نگاه مثبت هم میشود.
وی تصریح کرد: ظریف افزود که بنابراین اگر در قطعنامه 2231 اگر اقدام مثبتی شده، باید طبق ماده 41 باشد چون مثلا تحریم بر همین اساس وضع شده است. این موضع هم مهم است که این اولین بار است که در تهیه قطعنامه با کشور هدف هم مذاکره شده است. در این قطعنامه، اشاره به فصل هفت از کنار ماده 41 برداشته شد و موارد اشاره شده به ماده 41 جهت رفع تحریمهاست. بنابراین از نظر ما قطعنامه 2231 خارج از فصل هفتم است. اگر ده مورد در قطعنامه به ماده 41 اشاره شده، 9 مورد آن برای رفع تحریمهاست و فقط یک مورد آن بازگشت پذیری تحریمهاست. یکی از نکات برجسته قطعنامه 2231 این است که در اولین قطعنامه در تاریخ شورای امنیت است که در متن آن به نظر کشور مورد هدف توجه و آن نظر مکتوب در متن قطعنامه آمده است.
نقوی حسینی گفت: ظریف ادامه داد که به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت پذیری رسیدیم، قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمیگردیم. برای اینکه تحریمها یک شبه وضع نشده و نمیشود بلکه سالیان درازی طول کشیده است که وضع شده است. آمریکاییها براساس «هزینههای حیثیتی» مقابله با ایران، راه افتادند در مناطق و کشورهای دیگر و از آنها میپرسید که آیا شما حاضرید هزینه حیثیتی مقابله با ایران را بپردازید یا خیر؟ چنین اقدامی برای بار دوم امکان پذیر است؟ آیا موفقیتی در پی دارد؟ بنابراین ما زودتر به جای اول برمیگردیم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، تاکید کرد: وزیر امور خارجه گفت که تحریمهای شورای امنیت دو دسته هستند. تحریمهای اشاعهای و تحریمهای مالی و اقتصادی و بانکی. هدف ما لغو تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی بودهاست. این هدف بدست آمده لغو تحریمهای اتحاد به اروپا اقتصادی- مالی و بانکی به صراحت آمده است که مربوط به چتر تحریمها است. تحریمهای آمریکا هم مسئولیتش با رئیس جمهور این کشور است، رئیس جمهور موظف شده از اجرای تحریمهای کشورش جلوگیری کند و اگر رئیس جمهور آمریکا نتواند جلو تحریمی در حوزه هستهای را بگیرد، نقض برجام شده است و مقررات نقض اجرا میشود.
نقوی حسینی یادآورشد: ظریف گفت که ما در شرایطی هستیم که فضای ایران هراسی و انزوای ایران در عرصه بین المللی و منطقهای در حال فروپاشی است و جا برای ایفای نقشهای مهمتر برای ایران باز شده و امکان آن فراهم شده است. بنابراین معتقدم دو اقدام باید انجام دهیم و مجلس باید در این زمینه نقش ایفا کند. اول جلوگیری از عدم اجرا یا اجرای نادرست برجام از سوی طرف مقابل و دوم استفاده از شرایط جدید جهت تقویت تواناییهای کشورمان و به ویژه اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی با هدف و دستیابی به استقلال اقتصادی.
وی خاطرنشان کرد: ظریف در ادامه تأکید کرد که آمریکا موظف است تحریمها را اجرا نکند و بعد از هشت سال هم لغو آن ها را به کنگره ببرد، در مقابل ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را تا هشت سال اجرا میکنیم و بعد از هشت سال هم میاوریم مجلس. اگر آنها تحریمها را لغو کردند، ما هم در مورد پروتکل تصمیم میگیریم، اگر بازگشت پذیری را شرط میدانید که این شرط لغو را مشروط می کند، این تفسیر دیگری است.
نقوی حسینی عنوان کرد: ظریف ادامه داد بهتر است ما همه توان خود را به کار گیریم و از ظرفیتهای بوجود آمده نهایت استفاده را بکنیم. برجام به اعتقاد ما ظرفیتهای خوبی در اختیار ما گذاشته است باید با همپوشانی یکدیگر از این ظرفیتها استفاده کنیم. ما باید رو به جلو باشیم، به آینده فکر کنیم، در حال حاضر شرایط مساعدی برای سرمایهگذاری در داخل کشور فراهم شده است و کشورهای زیادی در صف سرمایه گذاری در ایران هستند، نباید به نحوی برخورد کنیم که نتوانیم از چنین فرصتی استفاده کنیم.
وی افزود: در ادامه و پس از ترک ظریف برای شرکت در جلسه عباس عراقچی گفت: بار دیگر اعلام میکنم که کلیه تحریمهای مالی، پولی و بانکی از روز اجرا لغو میشود، فضای مطلوبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده و به نوعی رقابت بین کشورها تبدیل شده است. بند 19 برجام گفته که در ردیف 5 کاملا اشاره به حمایت و ارائه خدمات کشورهای خارجی از اقتصاد دارد و امکان سرمایه گذاری مشترک را فراهم میکند.
نقوی حسینی گفت: روانچی در ادامه بحث گفت که برخی ایالات آمریکا اختیاراتی به رئیس جمهور دادهاند که قوانین ایالتی را کنار بگذارد. بنابراین تحریمها در اینگونه ایالات متوقف میشود. اما آنچه که هم متوقف نشود، باید بررسی کرد که چقدر تاثیر در تحریم دارد و تا چه اندازه مانع فعالیتهای ماست. آنچه که در برجام مجاز دانسته شده، در ایالات ما را دچار مشکل نمی کند. در عین حال که در برجام، دولت آمریکا موظف شده با مسئولین ایالتی گفتوگو کند و آنها را تشویق به همکاری کند.
وی بیان کرد: همچنین عراقچی گفت که روسای جمهوری آینده آمریکا اگر تخطی کنند از اجرای برجام، نقض بر برجام محسوب میشود و شرایط نقض برجام در خود برجام پیش بینی شده است و ما از حق خود استفاده خواهیم کرد. اینکه در کنگره تلاش میشود برجام رد شود یعنی اینکه از نظر آمریکاییها و یا حداقل بخشی از قوای آمریکا، این توافق، توافق بد است، تحریمهای موشکی، تسلیحاتی و اشاعهای در مورد شخصیتهای حقوقی و حقیقی باقی میماند. تحریمهای اولیه آمریکا مربوط به هستهای نیست بلکه مربوط به روابط ایران و آمریکاست که ما اصلا نباید وارد آنها شویم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: عراقچی مجددا تاکید کرد که کلیه خطوط قرمز رهبری در برجام رعایت شده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *