اختصاص تسهیلات بانکی برای تکمیل احداث واحدهای خسارت دیده از زلزله سال ۱۳۹۹ در کهگیلویه و بویراحمد
هیئت وزیران با پرداخت تسهیلات بانکی برای تکمیل احداث واحدهای خسارت دیده ناشی از زلزله سال ۱۳۹۹ در مناطق مسکونی استان کهگیلویه و بویراحمد موافقت کرد.
- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسان ریاست جمهوری، هیئت وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، با پرداخت تسهیلات بانکی برای تکمیل احداث واحدهای خسارت دیده ناشی از زلزله سال ۱۳۹۹ در مناطق مسکونی استان کهگیلویه و بویراحمد موافقت کرد.
با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۷۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری به منظور تکمیل احداث واحدهای خسارت دیده ناشی از زلزله سال ۱۳۹۹ در مناطق مسکونی استان کهگیلویه و بویراحمد با ضمانت زنجیرهای اختصاص یافت.
دولت همچنین بنیاد مسکن را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبار فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.
گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص «آمایش سرزمین»
در جلسه امروز همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی درخصوص «آمایش سرزمین» به هیات وزیران ارایه داد.
سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش خود با اشاره به اهمیت و ضرورت «آمایش سرزمین» به عنوان برنامه ریزی راهبردی سرزمینی برای بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساختها بر شالوده فرصتها و توان سرزمین، تاریخچه و سیر تطور و تکوین آمایش سرزمین در ایران از دهه ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ را مورد بررسی قرار داده است.
سند آمایش سرزمین با توجه به الزامات قانونی مندرج در اصل چهل و هشتم قانون اساسی، سیاستهای کلی آمایش سرزمین (ابلاغی رهبر معظم انقلاب)، ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه کشور، در دو سطح ملی و استانی تهیه و تدوین شده است.
به موجب چشم انداز «سند آمایش سرزمین» در افق ۱۴۲۴، ایران سرزمینی خواهد بود که با تکیه بر جامعه بالنده، تمدن دیرین فرهنگ اسلامی – ایرانی فاخر، انسجام ملی، هم نوایی خرده فرهنگ ها، استعدادهای انسانی و سرزمینی خدادادی، جوششهای نوآوری فناورانه، نمودهای بارز تحقق الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت را به جهان عرضه میکند.
نقش آفرینی و رقابت پذیری در شبکه جریانهای منطقهای و بین المللی، اقتصاد متنوع، درون زا، برون گرا و ارزشآفرین مبتنی بر سرمایه انسانی، فناوری نوآورانه و تخصصها و مزیتهای منطقه ای، حفاظت، احیاء و بهره برداری خردمندانه از منابع طبیعی و محیط زیست، سازمان فضایی شبکه ای، متعادل، منسجم، هم پیوند، تاب آور و غیرمتمرکز سازگار با تغییر اقلیم، عدالت، رفاه و مشارکت اجتماعی، حفظ و تعمیق انسجام ملی، یکپارچگی سرزمین و هویت ایرانی – اسلامی و نیز امنیت بالنده سرزمین در همه وجوه قدرت بازدارنده، از جمله اهداف «سند آمایش سرزمین» است.
در گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین از اقدامات زیر به عنوان الزامات تحقق و پیاده سازی «سند آمایش سرزمین» یاد شده است:
تدوین تمهیدات، دستورالعملها و یا بخشنامههای لازم توسط دستگاههای اجرایی به منظور اجرای مفاد مرتبط با حوزه مأموریتی آنها، تدوین لایحه اصلاح قانون تقسیمات سیاسی کشور توسط وزارت کشور، تهیه پیش نویس مصوبه آب قابل برنامه ریزی توسط وزارت نیرو، تهیه نقشهای کاربری اراضی در سطح ملی و تدوین الگوی کشت ملی و منطقهای با در نظر گرفتن آب قابل برنامه ریزی مصوب و تعیین اراضی مستعد (مرغوب) کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی، تعیین اولویتهای صنعتی ملی و استانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تبیین الگوی توزیع فضایی و محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و تعیین محدوده شهر منطقهها توسط وزارت راه و شهرسازی.
با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۷۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری به منظور تکمیل احداث واحدهای خسارت دیده ناشی از زلزله سال ۱۳۹۹ در مناطق مسکونی استان کهگیلویه و بویراحمد با ضمانت زنجیرهای اختصاص یافت.
دولت همچنین بنیاد مسکن را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبار فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.
گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص «آمایش سرزمین»
در جلسه امروز همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی درخصوص «آمایش سرزمین» به هیات وزیران ارایه داد.
سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش خود با اشاره به اهمیت و ضرورت «آمایش سرزمین» به عنوان برنامه ریزی راهبردی سرزمینی برای بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساختها بر شالوده فرصتها و توان سرزمین، تاریخچه و سیر تطور و تکوین آمایش سرزمین در ایران از دهه ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ را مورد بررسی قرار داده است.
سند آمایش سرزمین با توجه به الزامات قانونی مندرج در اصل چهل و هشتم قانون اساسی، سیاستهای کلی آمایش سرزمین (ابلاغی رهبر معظم انقلاب)، ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه کشور، در دو سطح ملی و استانی تهیه و تدوین شده است.
به موجب چشم انداز «سند آمایش سرزمین» در افق ۱۴۲۴، ایران سرزمینی خواهد بود که با تکیه بر جامعه بالنده، تمدن دیرین فرهنگ اسلامی – ایرانی فاخر، انسجام ملی، هم نوایی خرده فرهنگ ها، استعدادهای انسانی و سرزمینی خدادادی، جوششهای نوآوری فناورانه، نمودهای بارز تحقق الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت را به جهان عرضه میکند.
نقش آفرینی و رقابت پذیری در شبکه جریانهای منطقهای و بین المللی، اقتصاد متنوع، درون زا، برون گرا و ارزشآفرین مبتنی بر سرمایه انسانی، فناوری نوآورانه و تخصصها و مزیتهای منطقه ای، حفاظت، احیاء و بهره برداری خردمندانه از منابع طبیعی و محیط زیست، سازمان فضایی شبکه ای، متعادل، منسجم، هم پیوند، تاب آور و غیرمتمرکز سازگار با تغییر اقلیم، عدالت، رفاه و مشارکت اجتماعی، حفظ و تعمیق انسجام ملی، یکپارچگی سرزمین و هویت ایرانی – اسلامی و نیز امنیت بالنده سرزمین در همه وجوه قدرت بازدارنده، از جمله اهداف «سند آمایش سرزمین» است.
در گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین از اقدامات زیر به عنوان الزامات تحقق و پیاده سازی «سند آمایش سرزمین» یاد شده است:
تدوین تمهیدات، دستورالعملها و یا بخشنامههای لازم توسط دستگاههای اجرایی به منظور اجرای مفاد مرتبط با حوزه مأموریتی آنها، تدوین لایحه اصلاح قانون تقسیمات سیاسی کشور توسط وزارت کشور، تهیه پیش نویس مصوبه آب قابل برنامه ریزی توسط وزارت نیرو، تهیه نقشهای کاربری اراضی در سطح ملی و تدوین الگوی کشت ملی و منطقهای با در نظر گرفتن آب قابل برنامه ریزی مصوب و تعیین اراضی مستعد (مرغوب) کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی، تعیین اولویتهای صنعتی ملی و استانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تبیین الگوی توزیع فضایی و محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و تعیین محدوده شهر منطقهها توسط وزارت راه و شهرسازی.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *