بسته تحولی «شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» تدوین خواهد شد
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان، از تدوین «بسته تحولی شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» پس از اجرای آزمایشی آن در ۵ استان خبر داد و گفت: علاوه بر اختصاص ۱۰ درصد از ورودیها به آموزش و پرورش استثنایی، استفاده از روشهای سیزده گانه وزارت، حق التدریس و نیروهای خرید خدمات، راه حل موقت کمبود نیروی انسانی سال جاری در آموزش و پرورش استثنایی است.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی برگزار شد؛ با بیان این که در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری تاکنون ۹۹درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند، گفت: این میزان نوبت گیری در شرایط کرونایی، بی سابقه و بالاتر از ۹۸.۸درصد سال گذشته است.
وی افزود: تاکنون ۹۶درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ارزیابی شده اند و با وجود مشکلات سامانه سیدا ۵۷هزار نوآموز پیش دبستانی، تاکنون نوبت گیری کرده اند.
حسینی تصریح کرد: «غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» از جمله برنامههای نوآورانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که در سال جاری به صورت پایلوت در ۵استان و همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی انجام میشود.
وی افزود: به دلیل نوآورانه بودن این برنامه، مشورت با اساتید دانشگاهی نیز انجام شده است و پس از انجام غربالگری به صورت پایلوت و ارزیابی غربالگری، این برنامه در سالهای آینده به کل کشور تسری خواهد یافت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: مهمترین گام پس از شناسایی و غربالگری، مداخلات بهنگام برای این نوآموزان است.
وی افزود: در سال جاری سه بسته تحولی «آموزشهای خانواده محور»، «بازی و ورزشهای نشاط آفرین» و «توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
حسینی اظهار کرد: بسته تحولی «شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» نیز پس از اجرای آزمایشی آن در ۵استان، تدوین خواهد شد.
وی با تأکید بر این که آموزشها در سال جاری ترکیبی و با رویکرد بازگشایی تدریجی و حفظ سلامت دانش آموزان است گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰دانش آموز و کلاسهای ۶نفره شروع شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تمهید ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات حضور دانش آموزان در مدارس است و در سال جاری بیش از ۵۳میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی اختصاص خواهد یافت.
وی در پایان خواستار پیگری جدی مستثنی شدن نیروهای استثنایی از قانون «جامع مدیریت خدمات کشوری» شد.
انتهای پیام /
وی افزود: تاکنون ۹۶درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ارزیابی شده اند و با وجود مشکلات سامانه سیدا ۵۷هزار نوآموز پیش دبستانی، تاکنون نوبت گیری کرده اند.
حسینی تصریح کرد: «غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» از جمله برنامههای نوآورانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که در سال جاری به صورت پایلوت در ۵استان و همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی انجام میشود.
وی افزود: به دلیل نوآورانه بودن این برنامه، مشورت با اساتید دانشگاهی نیز انجام شده است و پس از انجام غربالگری به صورت پایلوت و ارزیابی غربالگری، این برنامه در سالهای آینده به کل کشور تسری خواهد یافت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: مهمترین گام پس از شناسایی و غربالگری، مداخلات بهنگام برای این نوآموزان است.
وی افزود: در سال جاری سه بسته تحولی «آموزشهای خانواده محور»، «بازی و ورزشهای نشاط آفرین» و «توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
حسینی اظهار کرد: بسته تحولی «شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» نیز پس از اجرای آزمایشی آن در ۵استان، تدوین خواهد شد.
وی با تأکید بر این که آموزشها در سال جاری ترکیبی و با رویکرد بازگشایی تدریجی و حفظ سلامت دانش آموزان است گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰دانش آموز و کلاسهای ۶نفره شروع شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تمهید ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات حضور دانش آموزان در مدارس است و در سال جاری بیش از ۵۳میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی اختصاص خواهد یافت.
وی در پایان خواستار پیگری جدی مستثنی شدن نیروهای استثنایی از قانون «جامع مدیریت خدمات کشوری» شد.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *