ساماندهی فضای مجازی برای دانش آموزان ضروری است/ لزوم تدوین کتب درسی مرتبط با فضای مجازی
رضا صابری در گفتوگو با خبرنگار اجتمای میزان، در مورد لزوم تدوین سیاستهای فضای مجازی در مدارس کشور اظهار کرد: سیاست گذاریهای خاصی در زمینه استفاده از فضای مجازی در کشور وجود دارد که به موازات آن به طور قطع برنامههایی نیز شامل مخاطبان دانشآموزی فضای مجازی است.
وی ادامه داد: ذهن جستجو گر دانش آموز نمی تواند این فضای گسترده را نادیده بگیرد و به صورت اجتنابناپذیری به سمت آن سوق پیدا می کند.با نیاز آفرینی اجتماعی که توسط فضای مجازی ایجاد می شود، دانش آموز به دنبال رفع نیازهای خود از این فضا است و درست در همین زمان است که آموزش و ساماندهی در آن یک نیاز ضروری است زیرا هر گونه غفلت احتمالی در این باره زمینه انحراف دانش آموزان را ایجاد می کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: ورود آموزش به حیطه شورای عالی فضای مجازی باعث میشود تا نسل جوان و آینده ساز ما که در معرض آسیبهای ناشی از این فضاها قرار دارند ضمن استفاده صحیح از این فضا به بالندگی آن نیز یاری رسانند.
صابری تهیه و تدوبن کتب درسی مرتبطِ با فضای مجازی را یکی از نیازهای آموزشی کشور ازریابی و افزود: آموزش و پرورش ضمن آموزشِ استفاده صحیح از فضای مجازی به دانشآموزان، میبایست با همکاری شورای عالی فضای مجازی کتب درسی مرتبط با این فضا را تدوین و در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
وی با بیان اینکه ورود و یا عدم ورود تلفنهمراه و یا تبلت به مدارس موضوعی است که با توجه به نظرات مدیران مدارس سیاستگذاری می شود، گفت: برخی از مدارس سیاستهای خاص آموزشی را دنبال میکنند که همراه داشتن وسائلی به مانند تلفن همراه و یا تبلت در آن منعی ندارد و این موضوع را مسئولین و مدارس مشخص میکنند. اما حتی اگر در مدرسه نیز این وسائل در اختیار نداشته باشند، در خارج از این محیط به طور قطع آنرا در اختیار دارند.پس استفاده از آن محدود بر فضای آموزشی نیست و ما نیازمندیک نگاه کلان فرهنگی در خصوص قشر نوجوان و استفاده آنها از فضای مجازی هستیم.
صابری با اشاره به آسیبهای احتمالی دانشآموزان از فضای مجازی درجامعه تصریح کرد: آموزش محصلین و آگاه کردن آنها از خطرات این فضا میتواند آنها را در برابر تهدیدها واکسینه کند زیرا فقدان نظارت و پالایش فضای مجازی خطرات استفاده از آن را دوچندان می کند به همین دلیل است که می بایست دانش آموز آگاهیهای کامل را نسبت به خطرات استفاده از فضای مجازی در سطح گسترده بداند.
نماینده مردم رامیان و آزدشهر در مجلس شورای اسلامی اعمال محدودیت را واکنشی غیر کارشناسی درمورد کنترل دانشآموزان درفضای مجازی ارزیابی و افزود: سیاستهای منع گرایانه از سوی خانواده یا متولیان آموزشی در استفاده از فضای مجازی میتواند نتیجه عکس داشته باشد.هر بارمحدودیتها بیشتر میشود، دانشآموزان تمایل و میل بیشتری به استفاده از این فضاهای مجازی دارند. آموزش و پرورش باید محتوای مناسب و برنامههای مطلوب را برای توانمندسازی ظرفیت دانشآموزان و ارتقای مهارتهای آنها در استفاده از اینگونه فضاهای مجازی و تسلط دانشآموز به سواد رسانهای تهیه و تدوین کند تا در نهایت دانشآموز نسبت به پیامهای دریافتی در این فضاها قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد.