برندگان و بازندگان کمپین نخریدن خودروی صفر
در خصوص انتخاب و خرید خودرو داخلی نیز مردم اکنون پس از به وجود آمدن فضای روانی کاهش قیمت ها و ورود خودروهای خارجی با قیمت مناسب تر و کیفیت بهتر، تمایلی به خرید خودرو داخلی از خود نشان نمی دهند و این امر نگرانی هایی در بین مسئولین و خودروسازان به وجود آورده است.
در این گزارش به بررسی نظرات
کارشناسان حوزه صنعت خودرو در خصوص چرایی کلید خوردن این کمپین، اثرات آن
بر تولید و صنعت داخلی و همچنین راهکارهای پیشنهادی آنان برای برون رفت
خودروسازان از این شرایط پرداخته ایم:
ارتقای کیفیت خودرو داخلی رمز ماندگاری در فضای رقابتی
"مهدی جهانگیری" نایب رییس اتاق تهران با بیان اینکه در دنیای اقتصادی حرف
اول را رقابت، کیفیت محصول می زند، گفت: اصولا ما وقتی می خواهیم به دنیا و
جهان اقتصادی متصل شویم نمی توانیم بگوییم الزاما این محصول باید در کشور
به صورت انحصاری به فروش رود.
وی همچنین افزود: خودروسازان ما باید در ارتقای کیفیت محصولشان تلاش کنند و این امر اجتناب ناپذیر است، بدون در نظر گرفتن کمپین نخریدن خودرو که این روزها بحثش در جامعه داغ شده است، نظر من اینست که خودروساز ایرانی باید کیفیت محصولش را بالا ببرد تا در فضای رقابتی بتواند ماندگاری داشته باشد.
جهانگیری در همین زمینه اظهار داشت: طبیعتا سیاست دولت و حکومت و حس هر ایرانی اینست که از تولید داخلی حمایت کند و حمایت از تولید داخلی یک اصل اجتناب پذیر است و باعث افتخار است که محصولات ایرانی در سبد زندگی مردم قرار گیرد اما نباید گفته شود محصول ایرانی با هرکیفیتی و با هر شرایطی باید در خانواده ایرانی قرار گیرد فقط به این دلیل که تولید داخلی است.
وی با اشاره به اینکه تولیدکننده داخلی بایستی بتواند ارتقای کیفیت را سرلوحه کارش قرار دهد، گفت: اگر این مهم صورت نگیرذ، این دوره به پایان خواهد رسید و خودروسازان داخلی محکوم به حذف در شرایط رقابتی خواهند بود.
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با
بیان اینکه راه های متفاوتی برای برون رفت از شرایط کنونی خودورسازان وجود
دارد، خاطرنشان ساخت: برای پیدا کردن مسیرهای جدید و راه های برون رفت،
بایستی خودروسازان با لیزینگ ها، بانک ها و با مجموعه هایی که می توانند در
قالب یک پکیجی بین خودشان، شرایطی را فراهم کنند که هزینه تمام شده خودرو
ایرانی برای مصرف کننده کمتر شود، رایزنی ها و جلساتی داشته باشند و طبیعی
است که روشهای بسیاری وجود دارد که می تواند مبنا قرار گیرد، باید از
روشهای سنتی پرهیز کنند و روی به روش های مدرن فروش محصولاتشان بیاورند.
مردم نسبت به خودروهای داخلی ناامید شده اند
"حسین گروسی" عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کمپین نخریدن
خودروی صفر گفت: کیفیت پایین خودرو و خدمات پس از فروش ضعیف شرکت های
خودروسازی موجب شد مردم نسبت به خودروهای داخلی ناامید شوند که برای
امیدواری مجدد مردم باید خودروها را به صورت قسطی بفروش برسانیم.
وی
همچنین افزود: شرکت های خودروسازی باید سیاست های جدیدی اتخاذ کنند و کیفیت
محصولات را افزایش دهند تا مردم ترغیب شوند دوباره از خودروهای تولید داخل
استفاده کنند.
گروسی پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را یکی از
عوامل نخریدن خودرو عنوان کرد و اظهارداشت: تا زمانی که کیفیت خودروهای
داخلی پایین باشد و خودروسازان از قطعات بی کیفیت چینی استفاده کنند نباید
امیدوار به حضور مردم در بازار باشیم.
وی خدمات پس از فروش ضعیف را از سوی خودروسازان به عنوان دومین عامل نخریدن خودرو عنوان و تصریح کرد: خدمات پس از فروشی که توسط شرکت های خودروسازی ارائه می شود بسیار پایین است و در این بخش یا از افراد ناوارد استفاده می کنند و یا از قطعات بی کیفیت چینی برای خودروهایی که به نمایندگی مراجعه می کنند استفاده می کنند، در صورتی که خریدار بابت تمام این مراحل پول پرداخت کرده و انتظار دارد با ورود به این قسمت بهترین خدمات به وی ارائه شود که در عمل چنین چیزی مشاهده نمی کنیم.
گروسی فروش اقساطی خودرو با بهره ی بسیار پایین را راه نجات صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: در تمام دنیا حدود 70 درصد قیمت خودرو را به صورت قسطی از خریداران دریافت می کنند ولی در ایران این مهم با بهره های بالای 22 درصد در اختیار مردم قرار می گیرد، بنابراین اگر خودروسازان می خواهند که تولیدات آنها به فروش برسد به ناچار باید خودروها را به صورت اقساطی و با بهره بسیار بسیار پایین به مردم بفروشند.
وی خاطرنشان کرد: خودروسازان برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و در انبارها ذخیره نکنند باید خدمات پس از فروش قوی داشته باشند تا بتوانند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند تا آنها مجبور نشوند از تعمیرگاه های غیرمجاز یا آزاد استفاده کنند.
گروسی در خصوص ورود خودروسازان خارجی به کشور نیز گفت: اگر خودرو سازان سیاست های جدیدی اتخاذ نکنند و برای فروش خودروهای خود راه علاج پیدا نکنند مطمئن باشید با ورود خودروسازان خارجی آنان محصولاتشان را به صورت قسطی و بدون بهره در اختیار مردیم قرار خواهند داد که در این صورت باید گفت که عمر خودروسازی در ایران به پایان رسیده است.
نماینده مردم شهریار همچنین در خصوص راهکار دولت
در این زمینه گفت: می دانیم که اکنون تولید خودرو اقتصادی نیست، چون عرضه و
تقاضا برابری نمی کند بنابراین دولت باید تسهیلات ارزان قیمت و با بهره
بسیار کم در اختیار لیزینگ ها و خودروسازان قرار دهد تا آنها بتوانند با
فروش اقساطی با بهره کم خود را نجات دهند.
غفلت از انتظارات مشتریان به مصلحت هیچ کس نیست
"صادق بشیری" معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با
اشاره به اینکه کمپین نخریدن خودروی صفر یک رفتار بوجود آمده حاصل از
عملکردهای گذشته این صنعت است، گفت: نباید بگونه ای باشد که مسئولین
خودروسازی به خود اجازه دهند که به شعور مردم توهین نمایند.
وی همچنین افزود: رفتارهای مصرف کنندگان متاثر از عوامل و عناصری است که باید درک شود، ویژگیهای محصول، نوع محصول، شیوه های قیمت گذاری، روشهای پرداخت، امکانات و تسهیلات ،روشهای ترغیبی و ترفیعی و سابقه ذهنی مصرف کنندگان از جمله این عوامل هستند.
بشیری با اعتقاد به اینکه کمپین نخریدن خودرو یک رفتار متمدنانه است، تصریح کرد: این کمپین پیغام پرمعنایی دارد و آن اینست که اگر خودرو سازان فضای کسب و کار خود را تغییر ندهند مردم آن را تغییر خواهند داد و این بدان معناست که زمان تجدید نظر در رویکردها و رویه های گذشته فرا رسیده است و در طی سالهای گذشته بی اعتمادی بین تولید و عرضه کنندگان شکل گرفته و پرواضح است که باز گرداندن اعتماد مجدد زمان بر بوده و مستلزم داشتن ابتکار عمل است.
وی انتظارات مردم را کاهش قیمت، افزایش کیفیت،بهبود کیفیت خدمات، تسهیلات فروش، قراردادهای فروش منصفانه و بهره گیری از روشهای ترغیبی دانست و بیان داشت: خودرو سازان ما به هر دلیلی در خودروهای قدیمی ساخت داخل گیر کرده اند و این در حالی است که واردات خودروهای چینی با تنوع و امکانات متفاوت انتظارات مصرف کنندگان را تغییر داده است و اکنون زمان آن رسیده است که خودرو سازان خود را با انتظارات مشتریان تنظیم نمایند چرا که نقش محوری و کلیدی بازار بر عهده مصرف کنندگان است.
معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه غایت و هدف بودن مصرف کنندگان در بازار، دیگر یک مقوله تشریفاتی نیست، اظهار داشت: ویژگی جدیدی در بازار خودرو کشور در حال ظهور است و آن ویژگی بسیار مهم تابع مشتری بودن است و خودروسازان می بایست ساز و کار تابع مشتری بودن را فراهم نمایند، اگرچه همه این ساز وکارها در اختیار خودشان نیست ولی آنچه که در اختیار خودشان است را باید به نفع تابع مشتری بودن مدیریت نمایند و مابقی را از سایر دستگاه ها در راستای تابع مشتری بودن مطالبه نمایند.
به گزارش میزان، معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لازم است ارتقا منافع مصرف کنندگان روح حاکم بر تمام رفتارهای تولید و عرضه کنندگان خودرو باشد، یادآور شد: در گفتمان ها و نوشتارها و حتی مکاتبات وزارتخانه ها در ماه های گذشته شاهد بودیم که با تاکید بر رقابتی بودن بازار صنعت خودرو خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت خودرو بودند و خواهان حذف نظارت های قیمت گذاری شورای رقابت شده اند، در حالیکه خودروسازان زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می کرد به دنبال آزاد سازی قیمت و تعیین قیمت توسط بازار عرضه و تقاضا بودند و اکنون که به دلایل عدیده قیمت ها روند کاهشی دارد خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت:این یکی از مسئولیتهای مدیران صنعت خودرو سازی است که مصلحت صنعت را در نظر بگیرند اما غفلت از انتظارات مشتریان به مصلحت هیچ کس نیست.
دود نخریدن خودرو صفر داخلی به چشم مردم می رود"آرش محبی نژاد" دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: با تحلیلی ساده پیش بینی می شود دود نخریدن خودرو صفر داخلی به چشم مردم و تولیدکننده داخلی و سود آن به جیب خودروسازان خارجی، واردکنندگان و دلالان می رود.
وی در ادامه بیان داشت: ارزانی و گرانی، مفاهیمی نسبی هستند که به توان خرید اکثریت مردم جامعه بستگی دارند، صرفنظر از اینکه چرا توان خرید مردم پایین آمده، واضح است که عمده مشتریان خودروهای داخلی، عموم مردم با درآمد متوسط و پایین هستند که از نتیجه فرآیند اشاره شده بهطور قطع متضرر خواهند شد.
محبی نژاد اظهار داشت: نتیجه نخریدن خودرو صفر داخلی کاهش تیراژ تولید بهصورت مقطعی و سرشکن شدن هزینههای ثابت و سربار تولید بر تعداد تولید کمتر خواهد بود که حاصلی جز افزایش بهای تمامشده و افزایش ناگزیر قیمت و زیان توامان مردم و خودروسازان ندارد، این نکته نباید فراموش شود که مهمترین عاملی که مانع افزایش قیمت خودرو در امسال شد، افزایش تیراژ قابل ملاحظه خودرو در سال ۹۳ بود.
وی عنوان داشت: با تضعیف صنعت خودروی داخلی و خلأ بازار، فضا برای واردات خودرو، بیش از پیش باز شده و نتیجه، رونق واردات و سود کلان دلالان و واردکنندگان است، البته خودروسازان خارجی نیز از این موهبت بیبهره نخواهند ماند و کارگران بیکارشده ایرانی فقط نظارهگر رونق اشتغال همتایان خارجی خود خواهند بود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر بازار تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی برای ۱۵ تا ۲۰ سال تقدیم قطعهسازان خارجی شده و منجر به تعطیلی کارخانههای قطعهسازی داخلی میشود.این وضعیت حکایت نشستن بر شاخه و بریدن آن را در ذهن تداعی میکند که البته سقوط، نتیجه کار است.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.