رشد ٣٢ درصدی ترانزیت خودرو از بندر خرمشهر/ دو برابر شدن ظرفیت اسمی بندر خرمشهر بعد از جنگ
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت بارگیری و تخلیه کالا قبل از جنگ حدود ۵ میلبون تن بوده که امروز ظرفیت اسمی بندر به ١٠ میلیون تن رسیده است
خبرگزاری میزان -
- نوراله اسعدی در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس در توضیح وضعیت بندر خرمشهر اظهار کرد: بندر خرمشهر سابقه تاریخی در کشور دارد و جایگاه آن در بین بنادر کشور مهم است.
وی بیان کرد: قبل از جنگ در سال ۵۶ بالاترین ظرفیت عملیاتی در این بندر بوده که رقم آن حدودا ۴ میلیون و۶٠٠ هزار تن تخلیه بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: ترانزیت کالا از خرمشهر به آسیای میانه و ترانزیت خودرو از محل بندر خرمشهر به کردستان عراق انجام میشود که امسال نسبت به ۶ ماهه سال ٩٩ با رشد ٣٢ درصدی روبرو بوده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت بارگیری و تخلیه کالا قبل از جنگ حدود ۵ میلبون تن بوده که امروز ظرفیت اسمی بندر به ١٠ میلیون تن رسیده که دو برابر شده است.
وی بیان کرد: قبل از جنگ در سال ۵۶ بالاترین ظرفیت عملیاتی در این بندر بوده که رقم آن حدودا ۴ میلیون و۶٠٠ هزار تن تخلیه بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: ترانزیت کالا از خرمشهر به آسیای میانه و ترانزیت خودرو از محل بندر خرمشهر به کردستان عراق انجام میشود که امسال نسبت به ۶ ماهه سال ٩٩ با رشد ٣٢ درصدی روبرو بوده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت بارگیری و تخلیه کالا قبل از جنگ حدود ۵ میلبون تن بوده که امروز ظرفیت اسمی بندر به ١٠ میلیون تن رسیده که دو برابر شده است.
اسعدی گفت: در بندر خرمشهر ظرفیت بالایی در تخلیه و بارگیری کالا بدست آوریم؛ بندر خرمشهر با آبراه ۶۲ مایلی (١١۴ کیلومت) رودخانه اروند به عنوان یک ظرفیت دریایی بسیار مهم و مرکزی است و این آبراه به خلیج فارس وصل میشود.
وی تاکید کرد: پیش از شروع جنگ تحمیلی تجهیزات لایروبی بسیار بزرگی در این بندر وجود داشت و طبق قرارداد با کشور عراق این کشور از این آبراه نگه داری میکرد، اما متاسفانه بعد از جنگ تمامی این قراردادها در بحث لایروبی تعلیق شد و مشکلات بسیار زیادی در بحث لایروبی اروند و همچنین جا به جایی کشتیها و کالاها با ایجاد شد.
اسعدی گفت: جنگ باعث شد که همه فعالیتها در حوزه دریایی تعطیل شود به طوری که ظرفیت در حوزه توسعه تجارت دریایی منطقه که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از بین رفت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ۲۰ پست اسکله تجاری پیش از جنگ در بندر خرمشهر وجود داشت و کشتیهایی تا ۳۰ هزار تن از این بندر تردد میکردند این درحالی است که پیش از جنگ عمق آب ۹ متر و ۲۰ سانت بود که از لحاظ تردد کشتیها این بندر قابلیت پذیرش کشتیهای بالای یک هزار تن را داشت.
وی بیان کرد: در حال حاضر برخی از مقاطع اروند رود کمتر از ٣ متر است که همین امر باعث کم شدن ظرفیت ورودی کشتیها شود و افزایش هزینه برای صاحبان کالا را به همراه داشته است.
اسعدی گفت: یکی از مشکلات این بندر که بعد از جنگ دامن گیر این بندر شد وجود مغروقههای بعد از جنگ بود که میراث این بندر شد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از اروند خارج شده است گفت: طبق قرارداد ۱۱۹ میلیارد تومانی ۶ فروند مغروقه خارج خواهد شد که ۵ فروند در اروند رود و یک فروند در خورموسی است.
وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای سرعت تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر گفت: در زمان جنگ یکی از موضوعات اصلی بحث تجارت بوده و رقابت بین بندر خرمشهر در ایران و بندر بصره در عراق بسیار تنگاتنگ بوده است، اما متاسفانه در دوران جنگ ما شاهد کاهش حجم ظرفیت تجاری و ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه تجارت این بندر شده ایم.
اسعدی تاکید کرد: اهتمام بسیار ویژهای برای احیای دوباره این بندر وجود دارد و تاکنون ۲۰ پست اسکله بازسازی و زیرساختهای آن احیا شده است و این بندر را به تجهیزات جدیدی همچون بارانداز مجهز کرده ایم.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: سال گذشته ۳ میلیون و دویست هزار تن از ظرفیت این بندر استفاده شده است و ظرفیت کانتینری را به میزان ۴۵۰ هزار teu افزایش داده ایم.
وی افزود: با وجود مشکلات و محدودیتهای بسیار زیادی به دلیل تحریمها در دو سه سال اخیر ما در حوزه رشد و تخلیه و بارگیری کالاها پیشرفت بسیار زیادی داشتیم که در بحث تخلیه و بارگیری ۲۶ درصد رشد در واردات و صادرات به ثبت رسیده است
اسعدی گفت: در حوزه کالاهای عمومی رشد ۲۹ درصدی و در زمینه کانتینری هم رشد ۲۹ درصدی به ثبت رسیده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: در این بندر ترمینال کالاهای متفرقه و عمومی و همچنین ترمینال مسافری ایجاد شده که قابلیت جا به جایی روزانه دو هزار مسافر را داشت و این ترمینال در بخش بین الملل مورد استفاده قرار میگرفت و اقدام به جا به جایی مسافران بین کشور ایران و کویت میکرد که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا جا به جایی مسافر در این بندر به صفر رسیده است.
وی افزود: در حوزه توسعه بندر زیرساختها و ظرفیتهای جدید به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان ایجاد شده است و که بخشی از آنها آماده بهره برداری است.
اسعدی گفت: هزینه ۱۱۵ میلیارد تومان مربوط به خارج سازی مغروقهها و پروژه دیگری از جمله احداث ساختمان مرجع دریایی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان در حال اجراست.
مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت ۸ پست اسکله گردشگری در رودخانه کارون به ارزش ۲۴ میلیارد توما تا یک ماه آینده به بهره برداری میرسد و همچنین احداث ساخت ساختمان چند منظوره رفاهی به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است که به بخشی از آنها تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی تاکید کرد: پیش از شروع جنگ تحمیلی تجهیزات لایروبی بسیار بزرگی در این بندر وجود داشت و طبق قرارداد با کشور عراق این کشور از این آبراه نگه داری میکرد، اما متاسفانه بعد از جنگ تمامی این قراردادها در بحث لایروبی تعلیق شد و مشکلات بسیار زیادی در بحث لایروبی اروند و همچنین جا به جایی کشتیها و کالاها با ایجاد شد.
اسعدی گفت: جنگ باعث شد که همه فعالیتها در حوزه دریایی تعطیل شود به طوری که ظرفیت در حوزه توسعه تجارت دریایی منطقه که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از بین رفت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ۲۰ پست اسکله تجاری پیش از جنگ در بندر خرمشهر وجود داشت و کشتیهایی تا ۳۰ هزار تن از این بندر تردد میکردند این درحالی است که پیش از جنگ عمق آب ۹ متر و ۲۰ سانت بود که از لحاظ تردد کشتیها این بندر قابلیت پذیرش کشتیهای بالای یک هزار تن را داشت.
وی بیان کرد: در حال حاضر برخی از مقاطع اروند رود کمتر از ٣ متر است که همین امر باعث کم شدن ظرفیت ورودی کشتیها شود و افزایش هزینه برای صاحبان کالا را به همراه داشته است.
اسعدی گفت: یکی از مشکلات این بندر که بعد از جنگ دامن گیر این بندر شد وجود مغروقههای بعد از جنگ بود که میراث این بندر شد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از اروند خارج شده است گفت: طبق قرارداد ۱۱۹ میلیارد تومانی ۶ فروند مغروقه خارج خواهد شد که ۵ فروند در اروند رود و یک فروند در خورموسی است.
وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای سرعت تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر گفت: در زمان جنگ یکی از موضوعات اصلی بحث تجارت بوده و رقابت بین بندر خرمشهر در ایران و بندر بصره در عراق بسیار تنگاتنگ بوده است، اما متاسفانه در دوران جنگ ما شاهد کاهش حجم ظرفیت تجاری و ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه تجارت این بندر شده ایم.
اسعدی تاکید کرد: اهتمام بسیار ویژهای برای احیای دوباره این بندر وجود دارد و تاکنون ۲۰ پست اسکله بازسازی و زیرساختهای آن احیا شده است و این بندر را به تجهیزات جدیدی همچون بارانداز مجهز کرده ایم.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: سال گذشته ۳ میلیون و دویست هزار تن از ظرفیت این بندر استفاده شده است و ظرفیت کانتینری را به میزان ۴۵۰ هزار teu افزایش داده ایم.
وی افزود: با وجود مشکلات و محدودیتهای بسیار زیادی به دلیل تحریمها در دو سه سال اخیر ما در حوزه رشد و تخلیه و بارگیری کالاها پیشرفت بسیار زیادی داشتیم که در بحث تخلیه و بارگیری ۲۶ درصد رشد در واردات و صادرات به ثبت رسیده است
اسعدی گفت: در حوزه کالاهای عمومی رشد ۲۹ درصدی و در زمینه کانتینری هم رشد ۲۹ درصدی به ثبت رسیده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: در این بندر ترمینال کالاهای متفرقه و عمومی و همچنین ترمینال مسافری ایجاد شده که قابلیت جا به جایی روزانه دو هزار مسافر را داشت و این ترمینال در بخش بین الملل مورد استفاده قرار میگرفت و اقدام به جا به جایی مسافران بین کشور ایران و کویت میکرد که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا جا به جایی مسافر در این بندر به صفر رسیده است.
وی افزود: در حوزه توسعه بندر زیرساختها و ظرفیتهای جدید به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان ایجاد شده است و که بخشی از آنها آماده بهره برداری است.
اسعدی گفت: هزینه ۱۱۵ میلیارد تومان مربوط به خارج سازی مغروقهها و پروژه دیگری از جمله احداث ساختمان مرجع دریایی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان در حال اجراست.
مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت ۸ پست اسکله گردشگری در رودخانه کارون به ارزش ۲۴ میلیارد توما تا یک ماه آینده به بهره برداری میرسد و همچنین احداث ساخت ساختمان چند منظوره رفاهی به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است که به بخشی از آنها تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *