لزوم توجه به انعطاف پذیری روانی - اجتماعی در آموزش
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش، گفت:بهره گیری از انعطاف پذیری روانی- اجتماعی و متناسب سازی آموزشها و با ویژگیهای رشدی در شیوه آموزش موثر است.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد:در این راستا اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با بهره گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیر حضوری به خصوص در بستر شبکه شاد و خدمات برخط و برای دانش آموزانی که این امکان را ندارند به شکل حضوری را فراهم آورده است.
وی اظهار کرد: که البته این اداره کل درصدد آن است که کیفیت این فعالیتها را به خصوص در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط موجود نیست تقویت نموده و برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، از طریق حضوری عمل نمایند.
وی در پاسخ به این سوال که آیامراکز و مناطقی برای این مرکز در اولیت قرار دارند، گفت: ارائه خدمات پیشگیرانه، حمایتی، مددکاری، مشاورهای و روانشناختی به دانشآموزان و والدین در هستههای مناطق و مراکز مشاوره و روانشناختی کل کشور توسط مشاوران، روان شناسان و مددکاران متخصص صورت میگیرد. که در حال حاضر ۷۲۹ هستههای مشاوره و منطقهای و ۳۲ مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مشغول به ارایه خدمات هستند.
شکوهی در توضیح این نکته که این مرکز برای ارتقای سلامت وروان و جلوگیری از آسیبهای آموزشی چه شیوه تدریس را برای ارسال تحصیلی جدید پیشنهاد میکند، گفت: پیشنهاد ما به حوزه آموزش بهره گیری از انعطاف پذیری روانی – اجتماعی متناسب سازی آموزشها و با ویژگیهای رشدی در فرایند یادددهی و یادگیری میباشد.
وی ادامه داد:مهمترین پیامدهای اجرای فعالیتهای مشاورهای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در برنامه ریزی درسی و آموزشی دانش آموزان افت تحصیلی دانش آموزان که به علت عدم دریافت حضوری آموزش ایجاد میشود کاهش یافته و همچنین روند انطباق دانش آموزان با روش آموزش مجازی وفضای قرنطینه تسهیل میگردد.
وی در پایان گفت :از جمله مهمترین اقدامات ما این است که بتوانیم با ارتقای سلامت، مدیریت استرس و اضطراب و نگرانی دانش آموزان، درفرایند یادگیری، تمرکز بر روند مطالعه، شوق فراگیری در آنان را افزایش دهیم تا بتوانند تغییر روند آموزش از حضوری به آنلاین رابه سلامت و با کمترین آسیب تجربه کنند.
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان در مورد فعالیتهای اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در طول سال گذشته گفت: باتوجه به سیر تحولات ایجاد شده در کشور بهدلیل بروز و همه گیری بیماری کرونا و ضرورت فاصله اجتماعی دانش آموزان در بسیاری از نقاط کشورناگزیر به ادامه فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس به صورت ترکیبی (حضوری و غیر حضوری)، و به ویژه در بسترفضای مجازی شدند.
وی ادامه داد:در این راستا اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با بهره گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیر حضوری به خصوص در بستر شبکه شاد و خدمات برخط و برای دانش آموزانی که این امکان را ندارند به شکل حضوری را فراهم آورده است.
وی اظهار کرد: که البته این اداره کل درصدد آن است که کیفیت این فعالیتها را به خصوص در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط موجود نیست تقویت نموده و برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، از طریق حضوری عمل نمایند.
وی در پاسخ به این سوال که آیامراکز و مناطقی برای این مرکز در اولیت قرار دارند، گفت: ارائه خدمات پیشگیرانه، حمایتی، مددکاری، مشاورهای و روانشناختی به دانشآموزان و والدین در هستههای مناطق و مراکز مشاوره و روانشناختی کل کشور توسط مشاوران، روان شناسان و مددکاران متخصص صورت میگیرد. که در حال حاضر ۷۲۹ هستههای مشاوره و منطقهای و ۳۲ مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مشغول به ارایه خدمات هستند.
شکوهی در توضیح این نکته که این مرکز برای ارتقای سلامت وروان و جلوگیری از آسیبهای آموزشی چه شیوه تدریس را برای ارسال تحصیلی جدید پیشنهاد میکند، گفت: پیشنهاد ما به حوزه آموزش بهره گیری از انعطاف پذیری روانی – اجتماعی متناسب سازی آموزشها و با ویژگیهای رشدی در فرایند یادددهی و یادگیری میباشد.
وی ادامه داد:مهمترین پیامدهای اجرای فعالیتهای مشاورهای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در برنامه ریزی درسی و آموزشی دانش آموزان افت تحصیلی دانش آموزان که به علت عدم دریافت حضوری آموزش ایجاد میشود کاهش یافته و همچنین روند انطباق دانش آموزان با روش آموزش مجازی وفضای قرنطینه تسهیل میگردد.
وی در پایان گفت :از جمله مهمترین اقدامات ما این است که بتوانیم با ارتقای سلامت، مدیریت استرس و اضطراب و نگرانی دانش آموزان، درفرایند یادگیری، تمرکز بر روند مطالعه، شوق فراگیری در آنان را افزایش دهیم تا بتوانند تغییر روند آموزش از حضوری به آنلاین رابه سلامت و با کمترین آسیب تجربه کنند.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *