معارفه مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی/ ضرورت بازمهندسی مأموریت سازمان
سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای مراسم، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در حال حاضر باید در شرکت تعاونی روستایی ایران بازمهندسی صورت بگیرد زیرا بازمهندسی مورد غفلت قرارگرفته است و سازمان تعاونی روستایی ایران دارای قویترین و جامعترین اساسنامه است و این اساسنامه از ظرفیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: با توجه به تغییر و تحولاتی که در بخش کشاورزی به وجود آمده و از حالت سنتی به مدرن تغییر پیداکرده است بنابراین شرکت تعاونی روستایی ایران حتماً باید روستاها را مورد بازمهندسی قرار دهد.
متکان اظهار کرد: این بازمهندسی اجازه میدهد تعاونی روستایی ایران بتواند با شبکه مویرگی که در کل کشور و در دورترین روستاها دارد خدماترسانی در حوزه کشاورزی را به نحو احسن انجام دهد.
قائممقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از ظرفیت های این سازمان و ساختارهایی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است به نحو احسن استفاده نمیشود. همچنین از وظایف دیگر شکل تعاونی روستایی ایران این است که از ظرفیت تشکلها، بهخصوص تشکلهای بخش کشاورزی برای عملیاتی کردن مأموریت های وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنند.
وی تأکید کرد: سازمان تعاون روستایی، بهعنوان بازوی اجرایی و عملیاتی جهاد کشاورزی است تا بتواند نقش مهمی را در حوزه خرید محصولات کشاورزی داشته باشد همچنین وزیر جهاد کشاورزی پیگیر هستند تا این مسئله را عملیاتی کنند.
متکان اذعان کرد: برای ایجاد تحول در سازمان تعاونی روستایی ایران باید در جهت تعاونیهای نسل سوم یا همان تعاونیهای بازار گرا حرکت کنیم تا در حوزه بازار، نقشآفرینی داشته باشیم و از شکل سنتی دور شویم.
وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی اهتمام ویژهای به تحول در تعاون روستایی دارد و امیدواریم با حضور رئیس جدید سازمان تعاون روستایی ایران بتوانیم در رسیدن به اهداف و برنامههایی که وزیر جهاد کشاورزی در نظر دارد کمک کنیم تا این اهداف محقق شود.
همچنین رئیس قبلی سازمان تعاون روستایی ایران در این جلسه ضمن تشکر از وزیر جهاد کشاورزی و تمامی اعضای تعاونیها و اتحادیهها بیان کرد: امیدواریم تعاون روستایی، هستهای برای احیای جهاد سازندگی شود زیرا میتواند مشکلات بسیار بزرگی را در سطح کشور حل کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی ایران نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یادبود شهیدان والامقام گفت: از وزیر جهاد کشاورزی جهت سپردن این مسئولیت و همچنین از قائممقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس قبلی سازمان تعاونی روستایی تشکر میکنم.
وی افزود: سازمانهای مادر که قدمتی از آنها گذشته است در ادبیات توسعهای بهعنوان سازمانهای ارزش ساز یا ارزش سوز یاد میشوند و اگر سازمانی نتواند خود را باروح نوآوری و همگام شدن با جریانهای علمی، فناوری و نوآوری عجین کند قطعاً به سازمان ارزش سوز و بیخاصیت تبدیل میشود.
قادریفرد بیان کرد: تلاش ارکان سازمان و مدیران این است که سازمان را به سازمانی ارزش ساز تبدیل کنیم و لازم است با ابزارهای قانونی و اساسنامهای که در اختیارداریم بتوانیم روح نوآوری را در بخشهای کلیدی و حیاتی کشور همچنین در مهمترین ارکان توسعه اقتصادی کشور که روستاها هستند جاری کنیم.
وی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد نکاتی را متذکر شدند که حتماً باید ذیل و سرلوحه برنامههای راهبردی قرار دهیم همچنین در عرصه میدان باید مجری درست سیاستگذاریها و برنامهها برای پاسخگویی به وزارت جهاد کشاورزی و مجلس باشیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی ایران اذعان کرد: نکاتی که روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به بنده متذکر شدند این بود که سازمان تعاون روستایی ایران، سازمان حامی برای تولیدکننده و مصرفکننده است و اینکه چگونه بتواند هم رسانی عرضه و تقاضا را به نحوی با رویکردهای نوین مثل هوشمند سازی زنجیره تأمین و توزیع مدیریت کند تا تولیدکننده و مصرفکننده ناراضی نباشد، جزء با استفاده از فناوریهای نوین صورت نمیگیرد.
قادری فرد گفت: سازمان تعاونی روستایی ایران باید نقش تنظیمکننده را در این عرصه به عهده بگیرد و حتماً باید به دنبال حفظ وحدت اتحادیهها و تشکلها باشیم که ارکان کلیدی این سازمان هستند. اتحادیهها و تشکلهای متعدد و متنوعی داریم که ظرفیتهای بسیار خوبی هستند و باید ارتقا برنامه راهبردی این اتحادیه را شاهد باشیم، زیرا که اتحادیههای قدرتمند بازوان اجرایی سازمان توانمند خواهند بود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶هزارو ۳۰۰ شرکت دانشبنیان و نزدیک به ۱۰ هزار استارت آپ و کسبوکار نوپا در کشور فعال بوده که ۲۰ درصد در حوزه کشاورزی و صنعت کشاورزی فعال هستند که باید این نوآوریها در روستاها خدمت رسان باشند و نقشآفرینی کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی ایران بیان کرد: در سازمان تعاونی روستایی ایران برنامههایی را تدوین کرده و اجرایی خواهیم کرد و اگر میزان خریدوفروش، بازاریابی و بازار سازی ما در بستر فناوری اطلاعات و هوشمند سازی راهبردی قرار بگیرد فاصله سفره تا مزرعه که بیش از ۷۰۰ درصد در برخی اقلام است قطعاً اگر به صفر نرسد به نصف کاهش پیدا میکند و به نفع مردم عزیز و روستاییان است.