عبور از عرض بزرگراهها به چه قیمتی
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب گفت: اگر پل عابر پیادهای مکانیزه نبود شما باز هم از آن جهت عبور از عرض اتوبان استفاده کنید تا شاهد بروز حوادث ناگوار نباشیم.
خبرگزاری میزان -
وی گفت: اما شاید با شنیدن این خبر ذهن ما به سمت رانندهای برود که در این تصادف باعث فوت عابر شده، اما این سوال را تا به حال از خود پرسیده ایم که شاید، عابر پیاده هم در این تصادفات نقش و سهم داشته باشند؟ آری در برخی مواقع سهم دارند و قانون تحت شرایطی حق را به راننده نیز میدهد.
این مطالب را معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب زمانی به ما میگفت که بر سر یک تصادف فوتی در مسیر جنوب به شمال اتوبان آیت الله سعیدی و زمانی به آنجا رسیده بودیم که لحظاتی قبلتر دو خانم قصد عبور از عرض خیابان را داشته اند که اتوبوس شرکت واحد به یکی از آنها که حدود ۵۰ سال سن داشته زده و وی در همان محل فوت مینماید.
همه خانی در همان محل برای ما توضیحاتی داد در حالی که چشمانش پر اشک بود و با التماس از عابرینی که با وجود دیدن این تصادف واقعا وحشتناک باز هم از عرض اتوبان با سرعت و دویدن رد میشدند میخواست که این کار را نکنند و از پل عابر پیاده جهت تردد استفاده نمایند.
نکته قابل توجه این گزارش آنجا بود که دقیقا در بالای سر ما پل عابر پیادهای وجود داشت و وقتی جناب همه خانی علت و چرایی رد نشدن این عابرین را از روی پل عابر پیاده جویا میشد تنبلی، نداشتن پله برقی، کهولت سن و... را مطرح و خود را مبری از رد شدن از پل میدانستند و میگفتند تا این پلها مجهز به پله برقی نشوند ما از روی آنها عبور نخواهیم کرد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب ادامه داد: من از شما به همین دلیل دعوت کردم که با هم به این نقطه بیاییم و علت را از خود عابرینی که از پل مخصوص عابر پیاده عبور نمیکنند جویا شویم که دید هر یک از این عابرین بهانههای خاص خود را میآورند و گویی با جان خویش بازی کرده و با خود لجبازی میکنند باور کنید اگر پل عابر هم اینجا احداث گردد باز هم عدهای هستند که از آن استفاده نکنند البته صد درصد قبول داریم که احداث پل عابر مکانیزه در رد شدن و تردد عابرین از عرض اتوبا نها تاثیر دارد و مدیران شهری میبایست جهت تردد کهنسالان و افراد ناتوان نسبت به مجهز نمودن پلهای عابر پیاده اهتمام ورزند، اما باز هم دلیل نمیشود که عابرین از پل عابر پیاده بالای سر خود نیز استفاده ننمایند.
همه خانی گفت: اگر در جایی پل عابر پیاده و یا زیر گذر وجود نداشت عابرین حق ندارند وارد اتوبان شوند و از عرض راه عبور نمایند و به خاطر اینکه مسیر خود را کوتاه نمایند رانندگان را دچار دردسر کرده و جان خود را نیز به خطر بیندازند.
وی گفت: چنانچه عابر پیادهای از معابر و اتوبانها و بزرگراهها عبور کند و حادثهای برای وی پیش آید کارشناسان تصادفات پلیس راهور سهم تقصیر را برای عابر هم حتما لحاظ میکنند. آنها مواردی مانند مسکونی یا غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر از روی پل هوایی مخصوص عابرین یا زیرگذرها، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی میکنند.
همه خانی افزود: میتواند سهم تقصیر عابر حتی در برخی موارد به ١٠٠٪ هم برسد و راننده هیچگونه تخلفی را مرتکب نشده باشد. از جمله تخلفات مهم عابرین پیاده میتوان به، بیتوجهی به خطکشی عابران، استفاده نکردن از پل عابر پیاده، بیتوجهی به چراغ قرمز خیابان و ورود ناگهانی به سطح سوارهرو اشاره کرد.
طبق آییننامهی راهنمایی و رانندگی؛ عابرین پیاده موظفند در محلهایی که پیادهرو وجود دارد از سطح سوارهرو استفاده نکنند. همچنین در محلهایی که پیادهرو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشد باید از منتهیالیه سمت چپ سوارهرو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب، علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب، اظهار داشت: ما وقتی خبر فوت عابر پیادهای را میشنویم که با خودرویی تصادف کرده و یا در اتوبان و یا در حین تردد از خیابان به علت برخورد خودرویی با وی فوت شده قطعا و قلبا ناراحت میشویم ولحظاتی را در فکر فرو میرویم که چرا باید جان عابرین به این سادگی به خطر افتد و خانوادههایی در این بین دچار آسیب و فقدان عزیزانشان گردند.
وی گفت: اما شاید با شنیدن این خبر ذهن ما به سمت رانندهای برود که در این تصادف باعث فوت عابر شده، اما این سوال را تا به حال از خود پرسیده ایم که شاید، عابر پیاده هم در این تصادفات نقش و سهم داشته باشند؟ آری در برخی مواقع سهم دارند و قانون تحت شرایطی حق را به راننده نیز میدهد.
این مطالب را معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب زمانی به ما میگفت که بر سر یک تصادف فوتی در مسیر جنوب به شمال اتوبان آیت الله سعیدی و زمانی به آنجا رسیده بودیم که لحظاتی قبلتر دو خانم قصد عبور از عرض خیابان را داشته اند که اتوبوس شرکت واحد به یکی از آنها که حدود ۵۰ سال سن داشته زده و وی در همان محل فوت مینماید.
همه خانی در همان محل برای ما توضیحاتی داد در حالی که چشمانش پر اشک بود و با التماس از عابرینی که با وجود دیدن این تصادف واقعا وحشتناک باز هم از عرض اتوبان با سرعت و دویدن رد میشدند میخواست که این کار را نکنند و از پل عابر پیاده جهت تردد استفاده نمایند.
نکته قابل توجه این گزارش آنجا بود که دقیقا در بالای سر ما پل عابر پیادهای وجود داشت و وقتی جناب همه خانی علت و چرایی رد نشدن این عابرین را از روی پل عابر پیاده جویا میشد تنبلی، نداشتن پله برقی، کهولت سن و... را مطرح و خود را مبری از رد شدن از پل میدانستند و میگفتند تا این پلها مجهز به پله برقی نشوند ما از روی آنها عبور نخواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب ادامه داد: من از شما به همین دلیل دعوت کردم که با هم به این نقطه بیاییم و علت را از خود عابرینی که از پل مخصوص عابر پیاده عبور نمیکنند جویا شویم که دید هر یک از این عابرین بهانههای خاص خود را میآورند و گویی با جان خویش بازی کرده و با خود لجبازی میکنند باور کنید اگر پل عابر هم اینجا احداث گردد باز هم عدهای هستند که از آن استفاده نکنند البته صد درصد قبول داریم که احداث پل عابر مکانیزه در رد شدن و تردد عابرین از عرض اتوبا نها تاثیر دارد و مدیران شهری میبایست جهت تردد کهنسالان و افراد ناتوان نسبت به مجهز نمودن پلهای عابر پیاده اهتمام ورزند، اما باز هم دلیل نمیشود که عابرین از پل عابر پیاده بالای سر خود نیز استفاده ننمایند.
همه خانی گفت: اگر در جایی پل عابر پیاده و یا زیر گذر وجود نداشت عابرین حق ندارند وارد اتوبان شوند و از عرض راه عبور نمایند و به خاطر اینکه مسیر خود را کوتاه نمایند رانندگان را دچار دردسر کرده و جان خود را نیز به خطر بیندازند.
وی گفت: چنانچه عابر پیادهای از معابر و اتوبانها و بزرگراهها عبور کند و حادثهای برای وی پیش آید کارشناسان تصادفات پلیس راهور سهم تقصیر را برای عابر هم حتما لحاظ میکنند. آنها مواردی مانند مسکونی یا غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر از روی پل هوایی مخصوص عابرین یا زیرگذرها، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی میکنند.
همه خانی افزود: میتواند سهم تقصیر عابر حتی در برخی موارد به ١٠٠٪ هم برسد و راننده هیچگونه تخلفی را مرتکب نشده باشد. از جمله تخلفات مهم عابرین پیاده میتوان به، بیتوجهی به خطکشی عابران، استفاده نکردن از پل عابر پیاده، بیتوجهی به چراغ قرمز خیابان و ورود ناگهانی به سطح سوارهرو اشاره کرد.
طبق آییننامهی راهنمایی و رانندگی؛ عابرین پیاده موظفند در محلهایی که پیادهرو وجود دارد از سطح سوارهرو استفاده نکنند. همچنین در محلهایی که پیادهرو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشد باید از منتهیالیه سمت چپ سوارهرو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *