طاهری: میخواستم برای پرسپولیس ورزشگاه اختصاصی بسازم/ استراتژی نباشد انتخاب کارگزار رانتی میشود
علی اکبری طاهری در گفتوگو با میزان، در خصوص فسخ قرارداد پرسپولیس با شرکت کارگزار اظهار داشت: واژههایی که عنوان میشود تماماً بار معنایی دارد. ما ابتدا باید هدف و استراتژی خود را مشخص کنیم بعد درباره این مسائل صحبت کنیم. کارگزار، حامی مالی و شریک تجاری هر کدام متفاوت هستند. ابتدا باید ببینیم همکاری پرسپولیس با کدام مورد و بر چه اساسی قرار است شکل بگیرد. برای مثال وقتی بارسلونا مشابه این قرارداد را امضا میکند، چه چیزی در اختیار اسپانسر قرار میدهد و چه چیزی از او دریافت میکند؟
وی درباره معیار انتخاب کارگزار جدید افزود: حالا در ایران بعضی ساختارها شکل نگرفته است؛ ما مجبوریم به طور موقت کاری را انجام بدهیم تا از این دوران عبور کنیم. هر مدیری هم به تشخیص خودش کاری که فکر میکند درست است را انجام میدهد؛ اما بعدها در فضای رسانهای نقد و به ابعاد آن پرداخته میشود و کل برنامه تغییر میکند.
میرعامل سابق پرسپولیس گفت: ما باید ابتدا برنامه و هدف برای پرسپولیس تعریف کنیم. بعد درباره تک تک مسائل پرسپولیس تصمیم بگیریم. وقتی استراتژی تعیین شود فرقی نمیکند چه کسی مدیر باشد، موظف است بر اساس سیاستهای تعیین شده حرکت کند. مثال میزنم. چندسال قبل باشگاه بایرن مونیخ ورزشگاه اختصاصی نداشت. با اسپانسر قرارداد همکاری امضا کرد. طبق قرارداد اسپانسر ساخت ورزشگاه را تضمین کرد و قرار شد بعد از بازگشت سرمایه اسپانسر، درآمدهای ورزشگاه جدید در اختیار بایرن مونیخ قرار بگیرد. طبق این قرارداد تا ۸ سال عواید بلیط فروشی، استفاده از غرفههای تجاری و... در اختیار اسپانسر بود؛ اما در نهایت بایرن مونیخ صاحب ورزشگاه شد.
طاهری تصریح کرد: در زمان مدیریت خودم در پرسپولیس تصمیم گرفتم برای ساخت ورزشگاه اختصاصی اقدام کنیم و مشابه برنامه بایرن مونیخ صاحب ورزشگاه شویم. حالا الان نمیدانم استراتژی باشگاه چیست. اصلاً ممکن است بر اساس استراتژی فعلی تا ابدالدهر بخواهد ورزشگاه اجاره کنند یا مسائل دیگر. این مثال در قضیه اسپانسر یا کارگزار هم صدق میکند. باید ببینیم هدف چیست بعد درباره آن صحبت کنیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا همواره پیرامون انتخاب کارگزار شایعه و شائبه وجود دارد، عنوان کرد: تا مادامی که استراژی مشخص نباشد شایعه، رانت و مشکل در خصوص انتخاب کارگزار وجود خواهد داشت. قرار است پرسپولیس از کارگزار، حامی مالی یا شریک تجاری خود چه چیزی دریافت کند و چه چیزی در اختیار خود قرار بدهد. مثلاً اگر فضای تبلیغاتی در اختیار کارگزار قرار میگیرد چه نوع محتوایی میتواند منتشر کند و تا چه حد دسترسی دارد. همه این موارد مسائلی هستند که در آینده مدیریتی پرسپولیس باید بررسی و لحاظ شود.
مدیرعامل سابق پرسپولیس در پاسخ به این سوال که پیشبینیاش از بازی پرسپولیس و الهلال چیست، عنوان کرد: به عنوان یک هوادار باید بگویم که، چون لیگ ایران تعطیل است کار پرسپولیس سخت است. امیدوارم با در نظر گرفتن بازی تدارکاتی و تمرینی، بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند. باتوجه به تقویم لیگ آمادگی پرسپولیس در بالاترین نقطه خودش نیست. با وجود همه این شرایط دلم روشن است و معتقدم با بازیکنان باکیفیت پرسپولیس در این مرحله هم مقابل الهلال سربلند از زمین خارج میشوند.