تهران و "کابل" در تألیف کتب درسی همکاری دارند
به گزارش به نقل از خبرگزاری فارس ، «محمد عظیم کربلایی » معاون بخش سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش افغانستان در گفتوگو اظهار داشت: وضعیت آموزش و پرورش در افغانستان نسبت به 14 سال پیش که طالبان در حکومت حضور داشتند، رشد بسیار چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: در سال آخر حکومت طالبان بر اساس ارقام رسمی حدود یک میلیون دانشآموز در مدارس افغانستان داشتیم که به شکل رسمی هیچ دختری حق درس خواندن نداشت.
کربلایی افزود: خوشبختانه در حال حاضر براساس ارقام رسمی حدود 9 میلیون دانشآموز از کلاس اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه داریم، تعداد معلمان افغانستان 220 هزار نفر است و به بیش از 14 هزار مدرسه نیز داریم.
بیش از 340 هزار دانشآموز افغانستانی در مدارس ایران درس میخوانند
معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش افغانستان یادآور شد: کمکهای جمهوری اسلامی چند بخش است؛ یکی در خصوص مهاجرانی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنند و بر اساس ارقام آموزش و پرورش ایران بیشتر از 340 هزار دانشآموز مهاجر افغانستانی در مدارس رسمی جمهوری اسلامی درس میخوانند و حتی دانشآموزانی که فاقد اسناد رسمی نیز هستند وجود دارد.
همکاری نزدیک ایران و افغانستان در بخش تالیف کتب درسی
وی اضافه کرد: در مدت 14 سال گذشته در بخشهای مختلف با ایران همکاری 2 جانبه داشتیم؛ مهمترین این همکاریها در بخش تألیف کتب درسی بوده است که از 8 سال پیش همکاری نزدیک بین 2 وزارتخانه آموزش و پرورش افغانستان و ایران بخصوص در دوره راهنمایی وجود داشته است.
کربلایی تصریح کرد: در این دوره گروهی از مؤلفان کتب درسی آموزش و پرورش افغانستان در دوره هفتم و نهم به ایران آمدند و در دوره 3 ماهه با همکاری آموزش و پرورش ایران کتابهای درسی را نهایی کرده و به چاپ رسید.
معاون وزیر آموزش و پرورش افغانستان با اشاره به تربیت معلمان این کشور گفت: یک مرکز تربیت معلم در افغانستان ایجاد شده و چند دوره نیز از سوی ایران در آنجا برگزار شد.
ایران مهاجران افغانستانی را در بخش سوادآموزی پوشش کامل دهد
وی با بیان اینکه ما با ایران همزبان هستیم، افزود: توقع داریم به مهاجران افغانستانی در ایران در بخش سوادآموزی پوشش کامل داده شود و این موضوع ادامه پیدا کند.
کربلایی با اشاره به آموزش عالی گفت: نیاز به نیروی انسانی متخصص در زمینه پزشکی، فنی و علوم انسانی داریم؛ البته کسانی که در ایران درس خواندهاند در افغانستان فعال هستند و این پتانسیل خوبی است و اگر ادامه پیدا کند خیلی بهتر است.
2 علت اصلی کندی بازگشت تحصیلکردگان افغانستانی مقیم ایران
معاون وزیر آموزش و پرورش افغانستان افزود: هنوز بخش عمدهای از افراد تحصیل کرده افغانستان در ایران حضور دارند که برگشتشان به افغانستان کند است؛ این 2 علت دارد، بخشی مربوط به ناامنی و شرایط سخت افغانستان است و علت دوم این است که خیلی از اینها در ایران متولد شدهاند.
وی بیان داشت: این افراد تصور مثبتی از افغانستان ندارند و لازم است از طریق مدارس، تحصیلات عالی و رسانهها به نسل مهاجر افغانستان توضیح داده شود تا تصور مثبتی از افغانستان داشته باشند و از شرایط جغرافیایی و فرهنگ افغانستان آگاه شوند تا به آنجا برگشته، با واقعیت آنجا آشنا شوند و حس هویت ملی در آنها تقویت شود.
کربلایی گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا دانشجویان افغانستانی بتوانند به افغانستان بروند و این رفت و آمدها باعث آشنایی بیشتر با واقعیتهای آنجا میشود؛ چرا که بسیاری از آنها در ایران متولد شدند و تصورشان از افغانستان جنگ و فقر است که این تصور کاملی از افغانستان نیست.
نیمی از 14 هزار مدرسهای که در افغانستان وجود دارد، ساختمان مناسب ندارد
معاون وزیر آموزش و پرورش افغانستان با بیان اینکه در ساخت مدرسه مشکل کلان داریم افزود: نیمی از 14 هزار مدرسهای که در افغانستان وجود دارد، ساختمان مناسب ندارند و علاوه بر این مشکلات بودجهای داریم که توقع داریم تا حد امکان ایران کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: با صحبتی که با وزیر آموزش و پرورش ایران داشتیم قرار است گروهی از کارشناسان افغانستان به ایران آمده و با کارشناسان این کشور صحبت کنند تا فرصت و نیازسنجی بهتری انجام دهند و بعد از آن طی یک تفاهمنامه رسمی فعالیتهای 2 کشور زیادتر شود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.