اعلام جزئیات فعالیت قرارگاه رفاه مردم
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم گفت: این قرارگاه شامل ۱۴ ستاد است که هر ستاد کار ویژهای را در حوزه تخصصی انجام میدهد که در ستاد کارت رفاه مردم به دنبال ایجاد ابزاری برای رساندن کمکهای معیشتی به جامعه مخاطب خدمات است.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: هر ستاد یک دبیر و یک نایبرئیس دارد. دبیر قرارگاه، حلقه واسط بین ظرفیتهای بیرونی و ماموریتهای درونی است که هم باید ظرفیتهای بیرونی را فعال کند وهم حلقه واسط با نواب رئیس باشد.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم گفت: نواب رئیس هر ستاد، حلقه وصل ایدهها و امور تحولی هستند که در قرارگاه تبیین و تدوین میشوند و طبیعی است که در این صورت با توجه به عناوین مختلفی که برای هر ستاد در نظر گرفته شده است، نایبرئیس ستاد باید مسئولیت مستقیم در آن حوزه داشته و در داخل مجموعه وزارتخانه باشد.
ستاد احیای تعاون؛ حرکت به سمت تحقق سهم ۲۵ درصدی
وی با اشاره به وظایف و ماموریتهای ستاد احیای تعاون تصریح کرد: این ستاد با هدف تقویت و توسعه کسب و کارهای تعاونمحور، تشکیل شده است، حرکت به سمت تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از تولید ملی کشور که در قانون اساسی به آن اشاره شده، افق بلند مدت این ستاد است، این هدف از طریق احیا فرهنگ تعاون و تسهیل محیط کسب و کار برای شرکتهای تعاونی پیگیری میشود.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم هدف از تأسیس ستاد اشتغال را استفاده از ظرفیتهای نهادهای موثر و بعضاً موازی دانست که در حال حاضر در فضای کسب و کار اشتغال کشور اثرگذاری قابل تاملی دارند.
کریمی بیرانوند تأکید کرد: نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، نهادهای زیر مجموعه بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، وزارتخانههایی که با حوزه اشتغال ارتباط مستقیمی دارند همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت از جمله نهادهای تاثیرگذار در این حوزه به شمار میآیند.
وی، اهداف دیگر تشکیل ستاد اشتغال را ایجاد هماهنگی کامل بین نهادهای متولی حوزه اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از قواعد و مقرراتی که مانع اشتغال پایدار هستند عنوان کرد و افزود: مسئله اشتغال به عنوان یک فرایند در نظر گرفته میشود و میان نهادهایی که در این حوزه متولی و موثر هستند تقسیم کار جدی ایجاد میشود.
ستاد تأمین مالی رفاه و تأمین اجتماعی؛ جذب ظرفیتهای غیر فعال و فراموش شده
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم به ستاد تأمین مالی رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد: در کنار استفاده از ظرفیت منابع اجتماعی بودجه عمومی کشور، برای ارتقاء رفاه دریافتکنندگان خدمات از زیر مجموعههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی ابزارهای تأمین مالی برای دست یابی منابع جدید نیاز است. این منابع با استفاده از ظرفیتهای غیر فعال و فراموش شده وزارتخانه جذب خواهد شد و تلاش این است که بار مالی جدید به کشور و جامعه تحمیل نشود.
وی تأکید کرد: استفاده از این ابزارها در کشورهایی با نظامات تأمین اجتماعی پیشرفته امری معمول و پذیرفته شده است.
کریمی بیرانوند، هدف از تشکیل ستاد جذب و ارتقای سرمایه انسانی را در درجه اول ارتقای نیروهای متخصص و متعهد در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: از طرف دیگر استفاده از تجربیات موفق افرادی که در سالهای متمادی در مجموعه وزارتخانه در قسمتهای مختلف حضور داشته و دارای تجارب موفقی بودند مدنظر قرار میگیرد. جذب و به کارگیری نیروهای متخصص، جوان و انقلابی در زیرمجموعههای مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اهداف این ستاد است.
ستاد ساختارها و فرایندها؛ چابک سازی و چالاکی فرایندها
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم درباره ستاد ساختارها و فرایندها گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه بزرگ ایجاد شده است و بعضاً ساختارها و فرایندهای آن در راستای تحقق ماموریتهای محوله نیست، به همین منظور این ستاد با هدف کمک به انجام اصلاحات عمیق در ساختارها و فرایندها، کمک به ایجاد یک نظام اداری و عملکردی با حداکثر چابکی، چالاکی، انعطاف پذیری، کارایی و اثربخشی و حذف یا ادغام ساختارهای معیوب و توسعه ساختارها و فرایندهای سودمند ایجاد شده است.
وی به ستاد فناوری اطلاعات و زیرساختها اشاره کرد و گفت: این ستاد با هدف ایجاد زیرساختهای فناورانه لازم در حوزه آی تی، ایجاد توسعه سامانههای الکترونیکی مردمی و مدیریتی برای توسعه کسب و کارها، کمک به برقراری عدالت و رفاه اجتماعی، برقراری شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع، افزایش کارآمدی، ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر و الکترونیکی کردن فرایندها و پرهیز از کاغذبازیهای مرسوم بنا شده است.
به گفته کریمی بیرانوند، ستاد کارت رفاه مردم به دنبال ایجاد ابزاری برای رساندن کمکهای معیشتی به جامعه مخاطب خدمات وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: منظور از «کارت»، تمامی ابزارهایی است که هدف را تأمین میکند و صرف کارت مد نظر نیست. به نظر میرسد طراحی این ابزارها با توجه به تنوع و تعدد امکانات در اختیار این وزارتخانه دور از دسترس نباشد.
ستاد مبارزه با مفاسد و رفع تعارض منافع؛ اصلاح فرایندها و ساختارهای حقوقی و قانونی
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم به ستاد مبارزه با مفاسد و رفع تعارض منافع ستاد، اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از تشکیل این ستاد، اصلاح فرایندها و ساختارهای حقوقی و قانونی است که خودشان سرمنشا فساد هستند، باید در مرحله اول، فرایندها و ساختارهایی که باعث بروز فساد میشوند و افراد فاسد از این فرایندها خارج شوند.
کریمی بیرانوند ادامه داد: در وهله دوم، فعالیتهای سالم بسیار زیادی در سراسر کشور چه دولتی و چه بخش خصوصی وجود دارد که در رکود قرار دارند، با مبارزه با سرمنشأهای ساختاری و قانونی فساد، فعالیتهای سالم از رکود خارج و خود به خود، عامل مبارزه با فساد میشوند.
وی اضاغه کرد: وهله سوم، برخورد با مفاسد و منافعی است که به صورت همزمان با فعالیتهای حاکمیتی تعارض دارند که در این زمینه نیز این ستاد فعالیت قابل ملاحظهای خواهد داشت.
ستاد مدیریت شرکتها و صندوقها؛ مدیریت منابع
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم درباره این ستاد توضیح داد: ستاد مدیریت شرکتها و صندوقها به صورت مشخص به دنبال مدیریت منابع صندوقهای بازنشستگی و یافتن راه حلی برای عبور از وضعیت فعلی است، در این مسیر افزایش اتکا بر درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری صندوقها در شرکتهای وابسته از طریق افزایش بهره وری و اصول حاکمیت شرکتی مد نظر خواهد بود.
کریمی بیرانوند تأکید کرد: ایجاد نظامی برای شایسته گزینی و استفاده مناسب از ظرفیت این شرکتها و نیروی انسانی جوان و متخصص در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، حجم عظیم مقررات و ضوابط همچنین تمرکز تمام تصمیم گیریها و مجوزها در سطح ستاد کشوری، مانعی برای رشد کسب و کارها و همچنین عملکرد کارآمد وزارتخانه و سازمانهای وابسته شده است. برهمین اساس، ستاد مقررات زدایی و تمرکز زدایی با هدف کمک به اصلاح و کاهش قوانین و ضوابط موجود، اطلاع رسانی جامع و هدفمند از قوانین و ضوابط، ایجاد اختیارات بیشتر برای دستگاهای اجرایی در سطح استان و شهرستان ایجاد شده است.
به گفته نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم، نظام جامع تأمین اجتماعی تدوین ساز و کار اجرایی طرحهای تحولی در حوزههای مختلف درمان، بیمه پایه اجتماعی همگانی و فراگیر، حمایت از کسب و کار، بهزیستی و هوشمندسازی حمایتهای رفاهی در این ستاد پیگیری میشود.
ستاد ارتقای فرهنگی و اجتماعی؛ رشد فرهنگ کار و تولید
وی رشد فرهنگ کار و تولید را هدف اصلی این ستاد عنوان کرد و گفت: این ستاد، چند هدف را دنبال میکند که میتوان به ارتقای فرهنگ کار و تولید از طریق بهره گیری از ظرفیت نهادهای خودش و مردمی، تدوین ساز و کارهای اجتماعی و کاهش تدریجی پایدار این آسیب ها، ارتقاء منزلت کار و کارگر و کارآفرین اشاره کرد.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم آمایش بیکاری، اشتغال، تعاون و رفاه منطقهای را نخستین ماموریت این ستاد دانست و تصریح کرد: تعریف و تعیین مناطق الگو برای ایجاد رفاه در سراسر کشور، تقویت و توسعه ارتباط نمایندگان مردم در راستای رفع مسائل منطقهای از دیگر اهداف اصلی این ستاد است.
به گفته کریمی بیرانوند، ستاد همسویی و رفاه کارکنان سه هدف اصلی، ایجاد همفکری و یکپارچگی فکری در بین بدنه وزارتخانه، تقویت انگیزه ها، اشتیاق عمومی و ایجاد همدلی و حداکثر هماهنگی در انجام وظایف و ماموریتها یا به عبارت بهتر ایجاد هم رفتاری را دنبال میکند.
- بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود کریمی بیرانوند درباره جزئیات قرارگاه رفاه مردم اظهار کرد: دکتر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود به عنوان رئیس این قرارگاه فعالیت میکند و قرارگاه شامل ۱۴ ستاد است.
وی ادامه داد: هر ستاد یک دبیر و یک نایبرئیس دارد. دبیر قرارگاه، حلقه واسط بین ظرفیتهای بیرونی و ماموریتهای درونی است که هم باید ظرفیتهای بیرونی را فعال کند وهم حلقه واسط با نواب رئیس باشد.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم گفت: نواب رئیس هر ستاد، حلقه وصل ایدهها و امور تحولی هستند که در قرارگاه تبیین و تدوین میشوند و طبیعی است که در این صورت با توجه به عناوین مختلفی که برای هر ستاد در نظر گرفته شده است، نایبرئیس ستاد باید مسئولیت مستقیم در آن حوزه داشته و در داخل مجموعه وزارتخانه باشد.
ستاد احیای تعاون؛ حرکت به سمت تحقق سهم ۲۵ درصدی
وی با اشاره به وظایف و ماموریتهای ستاد احیای تعاون تصریح کرد: این ستاد با هدف تقویت و توسعه کسب و کارهای تعاونمحور، تشکیل شده است، حرکت به سمت تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از تولید ملی کشور که در قانون اساسی به آن اشاره شده، افق بلند مدت این ستاد است، این هدف از طریق احیا فرهنگ تعاون و تسهیل محیط کسب و کار برای شرکتهای تعاونی پیگیری میشود.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم هدف از تأسیس ستاد اشتغال را استفاده از ظرفیتهای نهادهای موثر و بعضاً موازی دانست که در حال حاضر در فضای کسب و کار اشتغال کشور اثرگذاری قابل تاملی دارند.
کریمی بیرانوند تأکید کرد: نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، نهادهای زیر مجموعه بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، وزارتخانههایی که با حوزه اشتغال ارتباط مستقیمی دارند همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت از جمله نهادهای تاثیرگذار در این حوزه به شمار میآیند.
وی، اهداف دیگر تشکیل ستاد اشتغال را ایجاد هماهنگی کامل بین نهادهای متولی حوزه اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از قواعد و مقرراتی که مانع اشتغال پایدار هستند عنوان کرد و افزود: مسئله اشتغال به عنوان یک فرایند در نظر گرفته میشود و میان نهادهایی که در این حوزه متولی و موثر هستند تقسیم کار جدی ایجاد میشود.
ستاد تأمین مالی رفاه و تأمین اجتماعی؛ جذب ظرفیتهای غیر فعال و فراموش شده
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم به ستاد تأمین مالی رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد: در کنار استفاده از ظرفیت منابع اجتماعی بودجه عمومی کشور، برای ارتقاء رفاه دریافتکنندگان خدمات از زیر مجموعههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی ابزارهای تأمین مالی برای دست یابی منابع جدید نیاز است. این منابع با استفاده از ظرفیتهای غیر فعال و فراموش شده وزارتخانه جذب خواهد شد و تلاش این است که بار مالی جدید به کشور و جامعه تحمیل نشود.
وی تأکید کرد: استفاده از این ابزارها در کشورهایی با نظامات تأمین اجتماعی پیشرفته امری معمول و پذیرفته شده است.
کریمی بیرانوند، هدف از تشکیل ستاد جذب و ارتقای سرمایه انسانی را در درجه اول ارتقای نیروهای متخصص و متعهد در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: از طرف دیگر استفاده از تجربیات موفق افرادی که در سالهای متمادی در مجموعه وزارتخانه در قسمتهای مختلف حضور داشته و دارای تجارب موفقی بودند مدنظر قرار میگیرد. جذب و به کارگیری نیروهای متخصص، جوان و انقلابی در زیرمجموعههای مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اهداف این ستاد است.
ستاد ساختارها و فرایندها؛ چابک سازی و چالاکی فرایندها
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم درباره ستاد ساختارها و فرایندها گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه بزرگ ایجاد شده است و بعضاً ساختارها و فرایندهای آن در راستای تحقق ماموریتهای محوله نیست، به همین منظور این ستاد با هدف کمک به انجام اصلاحات عمیق در ساختارها و فرایندها، کمک به ایجاد یک نظام اداری و عملکردی با حداکثر چابکی، چالاکی، انعطاف پذیری، کارایی و اثربخشی و حذف یا ادغام ساختارهای معیوب و توسعه ساختارها و فرایندهای سودمند ایجاد شده است.
وی به ستاد فناوری اطلاعات و زیرساختها اشاره کرد و گفت: این ستاد با هدف ایجاد زیرساختهای فناورانه لازم در حوزه آی تی، ایجاد توسعه سامانههای الکترونیکی مردمی و مدیریتی برای توسعه کسب و کارها، کمک به برقراری عدالت و رفاه اجتماعی، برقراری شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع، افزایش کارآمدی، ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر و الکترونیکی کردن فرایندها و پرهیز از کاغذبازیهای مرسوم بنا شده است.
به گفته کریمی بیرانوند، ستاد کارت رفاه مردم به دنبال ایجاد ابزاری برای رساندن کمکهای معیشتی به جامعه مخاطب خدمات وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: منظور از «کارت»، تمامی ابزارهایی است که هدف را تأمین میکند و صرف کارت مد نظر نیست. به نظر میرسد طراحی این ابزارها با توجه به تنوع و تعدد امکانات در اختیار این وزارتخانه دور از دسترس نباشد.
ستاد مبارزه با مفاسد و رفع تعارض منافع؛ اصلاح فرایندها و ساختارهای حقوقی و قانونی
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم به ستاد مبارزه با مفاسد و رفع تعارض منافع ستاد، اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از تشکیل این ستاد، اصلاح فرایندها و ساختارهای حقوقی و قانونی است که خودشان سرمنشا فساد هستند، باید در مرحله اول، فرایندها و ساختارهایی که باعث بروز فساد میشوند و افراد فاسد از این فرایندها خارج شوند.
کریمی بیرانوند ادامه داد: در وهله دوم، فعالیتهای سالم بسیار زیادی در سراسر کشور چه دولتی و چه بخش خصوصی وجود دارد که در رکود قرار دارند، با مبارزه با سرمنشأهای ساختاری و قانونی فساد، فعالیتهای سالم از رکود خارج و خود به خود، عامل مبارزه با فساد میشوند.
وی اضاغه کرد: وهله سوم، برخورد با مفاسد و منافعی است که به صورت همزمان با فعالیتهای حاکمیتی تعارض دارند که در این زمینه نیز این ستاد فعالیت قابل ملاحظهای خواهد داشت.
ستاد مدیریت شرکتها و صندوقها؛ مدیریت منابع
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم درباره این ستاد توضیح داد: ستاد مدیریت شرکتها و صندوقها به صورت مشخص به دنبال مدیریت منابع صندوقهای بازنشستگی و یافتن راه حلی برای عبور از وضعیت فعلی است، در این مسیر افزایش اتکا بر درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری صندوقها در شرکتهای وابسته از طریق افزایش بهره وری و اصول حاکمیت شرکتی مد نظر خواهد بود.
کریمی بیرانوند تأکید کرد: ایجاد نظامی برای شایسته گزینی و استفاده مناسب از ظرفیت این شرکتها و نیروی انسانی جوان و متخصص در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، حجم عظیم مقررات و ضوابط همچنین تمرکز تمام تصمیم گیریها و مجوزها در سطح ستاد کشوری، مانعی برای رشد کسب و کارها و همچنین عملکرد کارآمد وزارتخانه و سازمانهای وابسته شده است. برهمین اساس، ستاد مقررات زدایی و تمرکز زدایی با هدف کمک به اصلاح و کاهش قوانین و ضوابط موجود، اطلاع رسانی جامع و هدفمند از قوانین و ضوابط، ایجاد اختیارات بیشتر برای دستگاهای اجرایی در سطح استان و شهرستان ایجاد شده است.
به گفته نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم، نظام جامع تأمین اجتماعی تدوین ساز و کار اجرایی طرحهای تحولی در حوزههای مختلف درمان، بیمه پایه اجتماعی همگانی و فراگیر، حمایت از کسب و کار، بهزیستی و هوشمندسازی حمایتهای رفاهی در این ستاد پیگیری میشود.
ستاد ارتقای فرهنگی و اجتماعی؛ رشد فرهنگ کار و تولید
وی رشد فرهنگ کار و تولید را هدف اصلی این ستاد عنوان کرد و گفت: این ستاد، چند هدف را دنبال میکند که میتوان به ارتقای فرهنگ کار و تولید از طریق بهره گیری از ظرفیت نهادهای خودش و مردمی، تدوین ساز و کارهای اجتماعی و کاهش تدریجی پایدار این آسیب ها، ارتقاء منزلت کار و کارگر و کارآفرین اشاره کرد.
نایبرئیس قرارگاه رفاه مردم آمایش بیکاری، اشتغال، تعاون و رفاه منطقهای را نخستین ماموریت این ستاد دانست و تصریح کرد: تعریف و تعیین مناطق الگو برای ایجاد رفاه در سراسر کشور، تقویت و توسعه ارتباط نمایندگان مردم در راستای رفع مسائل منطقهای از دیگر اهداف اصلی این ستاد است.
به گفته کریمی بیرانوند، ستاد همسویی و رفاه کارکنان سه هدف اصلی، ایجاد همفکری و یکپارچگی فکری در بین بدنه وزارتخانه، تقویت انگیزه ها، اشتیاق عمومی و ایجاد همدلی و حداکثر هماهنگی در انجام وظایف و ماموریتها یا به عبارت بهتر ایجاد هم رفتاری را دنبال میکند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *