روشهای تدریس امسال متناسب با شرایط و تجارب کرونایی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: روشهای تدریس خاص دوره کرونایی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به یادگیری معکوس و روشهای ارزشیابی متناسب با شرایط کرونایی اشاره کرد.
-حسن ملکی در نشستی خبری در این باره گفت: سال گذشته وعده دادم که سازمان پژوهش مسیر تحولی را با یک برنامه معین و با گامهای مشخصی آغاز کرده است و بناست راهنماهای برنامه درسی نوین بر اساس اسناد تحول بنیادین را تولید کند. امروز اعلام میکنم که در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری راهنماهای برنامه درسی را طراحی و تولید کرده ایم.
وی افزود: این راهنماها باید در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مطالعات و پژوهشهای لازم، برنامه ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه درسی، تولید الگوها و دستورالعملهای مربوط به تربیت و یادگیری از جمله سیاستهایی بود که محقق شده است گفت: بنا داریم از مهر ۱۴۰۱ یعنی سال آینده ۱۰ درصد از محتوای آموزشی را در قالب بستههای تربیت و یادگیری بر مبنای همین راهنماها تهیه کنیم.
تهیه راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی
ملکی ادامه داد: کار دومی که برای آغاز سال تحصیلی انجام شده برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستان است که در آنجا هم راهنمای برنامه درسی خاص آن دوره را تهیه کردیم که در بخش مهدکودک برای خانوادهها محتوا تولید شده و هم برای بخش پیش دبستانی محتوایی تولید شده است. توانستیم تعدادی محتوا که دستگاههای دیگر تولید کرده اند را بررسی و تغییرات و اصلاحاتی انجام دهیم و به الگوی برنامه درسی دوره پیش از دبستان نزدیک کنیم.
وی افزود: قریب به هفت تا هشت بسته تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان تهیه و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحویل شده و همین روزها جهت بهره برداری به استانها ابلاغ خواهد شد. البته به این بستهها محدود نخواهیم شد و به استانها اعلام کردیم در هرنقطهای از کشور اگر شخصی محتوایی در زمینه پیش از دبستان تهیه کرده بود به کمیته محتوای پیش از دبستان ارسال کند تا بررسی کنیم.
تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی خبر داد و گفت: سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد. این شرایط ما را به تهیه یک برنامه درسی آموزشهای غیرحضوری و شرایط کرونایی ملزم کرد که اکنون در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد و طی دو سه روز آینده به استانها ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه آموزش معلمان را نیز در دستورکار داریم گفت: در سال گذشته نیز یک برنامه درسی تهیه کرده بودیم، اما برنامه درسی امسال به مراتب غنی تر، واقع بینانهتر و کاربردیتر است. یک سال تجربه کسب کرده ایم و برنامه فعلی به مراتب از برنامه درسی سال قبل پختهتر شده است.
طراحی ۶ رشته جدید در شاخه کاردانش
ملکی ادامه داد: در شاخه کاردانش شش رشته جدید طراحی کرده ایم، استانداردها را اصلاح کرده ایم و اینها نیز برای اجرا به استانها ابلاغ شده است. رشتههای محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگه داری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط و سازههای ریلی عناوین این شش رشته هستند.
توزیع کتابهای درسی به مدارس /فرصت دانش آموزان برای ثبت نام کتابها تا ۳۱ شهریورماه
وی با اشاره به اینکه امسال توانستیم ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی را در ۹۴۵ عنوان درسی در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم اظهار کرد: در همین ایام توزیع کتب درسی به مدارس در حال انجام است و هر دانش آموزی به هر علتی موفق نشده باشد تا کنون ثبت سفارش انجام دهد تا ۳۱ شهریور فرصت دارد ثبت نام انجام دهد. هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند. کتاب درسی جز از این مسیر به دست دانش آموزان نمیرسد و حتما باید ثبت نام انجام شود.
نصب رمزینههای سریع پاسخ در تمامی کتابها
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نصب رمزینههای سریع پاسخ در همه کتب درسی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان این امکان را خواهند داشت با گوشی همراه از طریق کیو آر کدهای نصب شده در کتابها از محتواهای تکمیلی آموزشی بهرهمند شوند. ما باید از امکانات فناوری در غنی سازی مواد آموزشی استفاده کنیم. هرچه زمان میگذرد محدودیت کتب درسی بیشتر عیان میشود و باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. البته این طرح امسال برای ما جنبه آزمایشی دارد و با بازخوردهایی که میگیریم در صورت لزوم برای سالهای بعد اصلاحاتی انجام میدهیم.
ملکی افزود: ۱۵ درصد محتوای رمزینههای سریع پاسخ توسط خود معلمان تولید شده که رویداد مبارکی است و به نام خود معلم درج خواهد شد تا مالکیت معنوی اثر حفظ شود.
انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته جدید کاردانش
وی به انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته جدید کاردانش نیز خبر داد و گفت: دوازدهم پایهای است که دانش آموزان برای کنکور مشغول میشوند و معمولا درسهای مهم مورد توجه لازم قرار نمیگیرد. فعلا انتقال در رشتههای جدید انجام میشود و بعد تعمیم داده میشود. بنا داریم درس مدیریت خانواده را نیز به پایههای پایینتر منتقل کنیم که البته هنوز درباره آن تصمیم نگرفتهایم.
محدودیت تدریس در تمامی مدارس بدلیل نبود معلم مربوطه/ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ورود دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم اشاره کرد و گفت: اکنون اجرای آزمایشی تدریس این دو درس همزمان با آغاز سال تحصیلی در دستورکار قرار گرفته است و محدودیتهایی پیش روی ماست. از جمله این محدودیتها میتوان به پیش بینی معلمان مناسب اشاره کرد.
ملکی ادامه داد: شیوه نامه ویرایش کتب درسی نیز برای نخستین بار در سازمان تولید شده است و درصدی از کتابهای درسی را با همین شیوه نامه ویراستاری خواهیم کرد. هدف ما این است که تولیدات آموزشی از حیث ویرایشی و نگارشی یکسان و هماهنگ باشد.
وی با اشاره به چندرسانهای شدن مجلات رشد گفت: در هریک از مجلات امکان مطالعه دیداری و شنیداری را نیز از طریق نصب رمزینههای سریع پاسخ فراهم کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: جایی مانند سازمان پژوهش نیازمند منبعی است که به دیگران هم معرفی شود. شبکه ملی رشد امسال با قوت و قدرت بیشتری توسعه پیدا کرده و منبعی از محتوای مورد نیاز معلمان و دانش آموزان است و حدود ۱۰ هزار محتوا در آن بارگذاری شده است.
مطالبی از کتب درسی همچون سال گذشته حذف نخواهد شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در توضیح بیشتر پیرامون برنامه درسی فشرده شرایط کرونایی و در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا بخشی از کتب درسی همانند سال گذشته حذف خواهد شد؟ گفت: قسمتهایی از کتاب درسی را همانند سال گذشته، حذف نمیکنیم، ولی محتوای کتاب درسی را با تکیه بر مفاهیم، مهارتهای و ارزشهای اساسی کتاب، سازماندهی مجدد میکنیم.
ملکی افزود: در هرکتاب یکسری مفاهیم اساسی و مطالبی که به دنبال مفاهیم اساسی میآید و یک سری مهارتهای اساسی وجود دارد. ما در برنامه درسی شرایط کرونایی به علت محدود شدن زمان، تکیه مان بر همین سه محور است که نامش را "برنامه درسی فشرده" میگذاریم؛ بنابراین چیزی حذف نمیشود، ولی محتوای برنامه درسی تعدیل میشود و بر این سه محور تکیه میکند که محور اصلی برنامه درسی را تشکیل میدهد که البته باید به معلمان آموزش دهیم چگونه این تدریس را انجام دهند که هم هدف حاصل شود و هم دانشآموز با توجه به زمان به آن هدف برسد.
روشهای تدریس امسال متناسب با شرایط و تجارب کرونایی است
وی با اشاره به اینکه روشهای تدریس خاص دوره کرونایی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به یادگیری معکوس و روشهای ارزشیابی متناسب با شرایط کرونایی اشاره کرد گفت: همه اینها مجموعا برنامه درسی غیرحضوری را تشکیل میدهند و معتقدیم، چون این برنامه درسی با بهرهگیری از تجارب بینالمللی و تجارب خودمان در داخل کشور انجام شده نسبت به سال قبل یک برنامه متناسبتر با شرایط کرونایی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: سال گذشته درهر کتابی بخشی را حذف کردیم، ولی به مشکلاتی برخوردیم. به عنوان مثال از سوی برخی سازمانها اعتراض کردند که چرا فلان مطلب را حذف کرده اید یا در بحث کنکور با سازمان سنجش وارد چالشهایی شدیم. امسال احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و میتوانیم محتوا را با رویکرد تعدیلی و نه با رویکرد حذف، متناسب سازی کنیم. تکیه ما بر مفاهیم، مهارتها و ارزشهای بنیادی است که خوشبختانه این برنامه آماده شده و طی دو سه روز آینده به استانها منعکس میشود.
وی درباره تغییرات کتب درسی نیز گفت: تغییرات عمده و ضروری را سال قبل انجام دادیم و امسال تغییرات کلی نداریم. مگر تغییرات جزئی در حد جمله و واژه که چندان به عنوان تغییر کتابهای درسی قابل طرح و بحث نیست.
هدف از تدریس عربی و انگلیسی، یادگیری مکالمه نیست/معترضان از اهداف تدریس این دروس مطلع نیستند
ملکی درباره عدم توفیق آموزش زبانهای خارجی نیز اظهار کرد: دروس عربی و انگلیسی را سال هاست داریم و معمولا نقد میشویم که این درسها تدریس میشوند، ولی دانش آموزان عربی و انگلیسی یاد نمیگیرند. معترضان اهداف این درسها را خیلی مطلع نیستند و فکر میکنند اگر کسی زبان عربی میخواند باید دیپلم که گرفت بتواند مکالمه کند و، چون نمیتواند مکالمه کند پس یاد نگرفته، در حالی که هدف اصلی درس عربی در تعلیم و تربیت رسمی یادگیری مکالمه نیست، بلکه دانش آموز باید یاد بگیرد تا معانی متون عربی دینی و اعتقادی را درک کند. با این هدفگذاری ارزشیابیها نشان نمیدهد که وضع ما منفی باشد. دانش آموزان فارغ التحصیل با این رویکرد به مقدار زیادی قادر هستند متون دینی را بفهمند و به معانی پی ببرند. در زبانهای کلا غیرفارسی چنین اهدافی داریم.
وی افزود: این راهنماها باید در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مطالعات و پژوهشهای لازم، برنامه ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه درسی، تولید الگوها و دستورالعملهای مربوط به تربیت و یادگیری از جمله سیاستهایی بود که محقق شده است گفت: بنا داریم از مهر ۱۴۰۱ یعنی سال آینده ۱۰ درصد از محتوای آموزشی را در قالب بستههای تربیت و یادگیری بر مبنای همین راهنماها تهیه کنیم.
تهیه راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی
ملکی ادامه داد: کار دومی که برای آغاز سال تحصیلی انجام شده برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستان است که در آنجا هم راهنمای برنامه درسی خاص آن دوره را تهیه کردیم که در بخش مهدکودک برای خانوادهها محتوا تولید شده و هم برای بخش پیش دبستانی محتوایی تولید شده است. توانستیم تعدادی محتوا که دستگاههای دیگر تولید کرده اند را بررسی و تغییرات و اصلاحاتی انجام دهیم و به الگوی برنامه درسی دوره پیش از دبستان نزدیک کنیم.
وی افزود: قریب به هفت تا هشت بسته تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان تهیه و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحویل شده و همین روزها جهت بهره برداری به استانها ابلاغ خواهد شد. البته به این بستهها محدود نخواهیم شد و به استانها اعلام کردیم در هرنقطهای از کشور اگر شخصی محتوایی در زمینه پیش از دبستان تهیه کرده بود به کمیته محتوای پیش از دبستان ارسال کند تا بررسی کنیم.
تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی خبر داد و گفت: سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد. این شرایط ما را به تهیه یک برنامه درسی آموزشهای غیرحضوری و شرایط کرونایی ملزم کرد که اکنون در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد و طی دو سه روز آینده به استانها ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه آموزش معلمان را نیز در دستورکار داریم گفت: در سال گذشته نیز یک برنامه درسی تهیه کرده بودیم، اما برنامه درسی امسال به مراتب غنی تر، واقع بینانهتر و کاربردیتر است. یک سال تجربه کسب کرده ایم و برنامه فعلی به مراتب از برنامه درسی سال قبل پختهتر شده است.
طراحی ۶ رشته جدید در شاخه کاردانش
ملکی ادامه داد: در شاخه کاردانش شش رشته جدید طراحی کرده ایم، استانداردها را اصلاح کرده ایم و اینها نیز برای اجرا به استانها ابلاغ شده است. رشتههای محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگه داری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط و سازههای ریلی عناوین این شش رشته هستند.
توزیع کتابهای درسی به مدارس /فرصت دانش آموزان برای ثبت نام کتابها تا ۳۱ شهریورماه
وی با اشاره به اینکه امسال توانستیم ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی را در ۹۴۵ عنوان درسی در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم اظهار کرد: در همین ایام توزیع کتب درسی به مدارس در حال انجام است و هر دانش آموزی به هر علتی موفق نشده باشد تا کنون ثبت سفارش انجام دهد تا ۳۱ شهریور فرصت دارد ثبت نام انجام دهد. هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند. کتاب درسی جز از این مسیر به دست دانش آموزان نمیرسد و حتما باید ثبت نام انجام شود.
نصب رمزینههای سریع پاسخ در تمامی کتابها
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نصب رمزینههای سریع پاسخ در همه کتب درسی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان این امکان را خواهند داشت با گوشی همراه از طریق کیو آر کدهای نصب شده در کتابها از محتواهای تکمیلی آموزشی بهرهمند شوند. ما باید از امکانات فناوری در غنی سازی مواد آموزشی استفاده کنیم. هرچه زمان میگذرد محدودیت کتب درسی بیشتر عیان میشود و باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. البته این طرح امسال برای ما جنبه آزمایشی دارد و با بازخوردهایی که میگیریم در صورت لزوم برای سالهای بعد اصلاحاتی انجام میدهیم.
ملکی افزود: ۱۵ درصد محتوای رمزینههای سریع پاسخ توسط خود معلمان تولید شده که رویداد مبارکی است و به نام خود معلم درج خواهد شد تا مالکیت معنوی اثر حفظ شود.
انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته جدید کاردانش
وی به انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم در شش رشته جدید کاردانش نیز خبر داد و گفت: دوازدهم پایهای است که دانش آموزان برای کنکور مشغول میشوند و معمولا درسهای مهم مورد توجه لازم قرار نمیگیرد. فعلا انتقال در رشتههای جدید انجام میشود و بعد تعمیم داده میشود. بنا داریم درس مدیریت خانواده را نیز به پایههای پایینتر منتقل کنیم که البته هنوز درباره آن تصمیم نگرفتهایم.
محدودیت تدریس در تمامی مدارس بدلیل نبود معلم مربوطه/ورود دروس آلمانی و فرانسوی به پایه هفتم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ورود دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم اشاره کرد و گفت: اکنون اجرای آزمایشی تدریس این دو درس همزمان با آغاز سال تحصیلی در دستورکار قرار گرفته است و محدودیتهایی پیش روی ماست. از جمله این محدودیتها میتوان به پیش بینی معلمان مناسب اشاره کرد.
ملکی ادامه داد: شیوه نامه ویرایش کتب درسی نیز برای نخستین بار در سازمان تولید شده است و درصدی از کتابهای درسی را با همین شیوه نامه ویراستاری خواهیم کرد. هدف ما این است که تولیدات آموزشی از حیث ویرایشی و نگارشی یکسان و هماهنگ باشد.
وی با اشاره به چندرسانهای شدن مجلات رشد گفت: در هریک از مجلات امکان مطالعه دیداری و شنیداری را نیز از طریق نصب رمزینههای سریع پاسخ فراهم کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: جایی مانند سازمان پژوهش نیازمند منبعی است که به دیگران هم معرفی شود. شبکه ملی رشد امسال با قوت و قدرت بیشتری توسعه پیدا کرده و منبعی از محتوای مورد نیاز معلمان و دانش آموزان است و حدود ۱۰ هزار محتوا در آن بارگذاری شده است.
مطالبی از کتب درسی همچون سال گذشته حذف نخواهد شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در توضیح بیشتر پیرامون برنامه درسی فشرده شرایط کرونایی و در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا بخشی از کتب درسی همانند سال گذشته حذف خواهد شد؟ گفت: قسمتهایی از کتاب درسی را همانند سال گذشته، حذف نمیکنیم، ولی محتوای کتاب درسی را با تکیه بر مفاهیم، مهارتهای و ارزشهای اساسی کتاب، سازماندهی مجدد میکنیم.
ملکی افزود: در هرکتاب یکسری مفاهیم اساسی و مطالبی که به دنبال مفاهیم اساسی میآید و یک سری مهارتهای اساسی وجود دارد. ما در برنامه درسی شرایط کرونایی به علت محدود شدن زمان، تکیه مان بر همین سه محور است که نامش را "برنامه درسی فشرده" میگذاریم؛ بنابراین چیزی حذف نمیشود، ولی محتوای برنامه درسی تعدیل میشود و بر این سه محور تکیه میکند که محور اصلی برنامه درسی را تشکیل میدهد که البته باید به معلمان آموزش دهیم چگونه این تدریس را انجام دهند که هم هدف حاصل شود و هم دانشآموز با توجه به زمان به آن هدف برسد.
روشهای تدریس امسال متناسب با شرایط و تجارب کرونایی است
وی با اشاره به اینکه روشهای تدریس خاص دوره کرونایی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به یادگیری معکوس و روشهای ارزشیابی متناسب با شرایط کرونایی اشاره کرد گفت: همه اینها مجموعا برنامه درسی غیرحضوری را تشکیل میدهند و معتقدیم، چون این برنامه درسی با بهرهگیری از تجارب بینالمللی و تجارب خودمان در داخل کشور انجام شده نسبت به سال قبل یک برنامه متناسبتر با شرایط کرونایی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: سال گذشته درهر کتابی بخشی را حذف کردیم، ولی به مشکلاتی برخوردیم. به عنوان مثال از سوی برخی سازمانها اعتراض کردند که چرا فلان مطلب را حذف کرده اید یا در بحث کنکور با سازمان سنجش وارد چالشهایی شدیم. امسال احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و میتوانیم محتوا را با رویکرد تعدیلی و نه با رویکرد حذف، متناسب سازی کنیم. تکیه ما بر مفاهیم، مهارتها و ارزشهای بنیادی است که خوشبختانه این برنامه آماده شده و طی دو سه روز آینده به استانها منعکس میشود.
وی درباره تغییرات کتب درسی نیز گفت: تغییرات عمده و ضروری را سال قبل انجام دادیم و امسال تغییرات کلی نداریم. مگر تغییرات جزئی در حد جمله و واژه که چندان به عنوان تغییر کتابهای درسی قابل طرح و بحث نیست.
هدف از تدریس عربی و انگلیسی، یادگیری مکالمه نیست/معترضان از اهداف تدریس این دروس مطلع نیستند
ملکی درباره عدم توفیق آموزش زبانهای خارجی نیز اظهار کرد: دروس عربی و انگلیسی را سال هاست داریم و معمولا نقد میشویم که این درسها تدریس میشوند، ولی دانش آموزان عربی و انگلیسی یاد نمیگیرند. معترضان اهداف این درسها را خیلی مطلع نیستند و فکر میکنند اگر کسی زبان عربی میخواند باید دیپلم که گرفت بتواند مکالمه کند و، چون نمیتواند مکالمه کند پس یاد نگرفته، در حالی که هدف اصلی درس عربی در تعلیم و تربیت رسمی یادگیری مکالمه نیست، بلکه دانش آموز باید یاد بگیرد تا معانی متون عربی دینی و اعتقادی را درک کند. با این هدفگذاری ارزشیابیها نشان نمیدهد که وضع ما منفی باشد. دانش آموزان فارغ التحصیل با این رویکرد به مقدار زیادی قادر هستند متون دینی را بفهمند و به معانی پی ببرند. در زبانهای کلا غیرفارسی چنین اهدافی داریم.
بیشتر بخوانید:چرا هلال احمر، واکسن اروپایی وارد نمی کند؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *