نخستین هماندیشی «سواد رسانهای و اخلاق حرفهای» برگزار شد
دکتر امید علی مسعودی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره نیز با اشاره به اینکه زمان منتظر ما نمیایستد و با عجله کنیم تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات کنونی جامعه کمبود سواد رسانهای است و خانوادهها در شرایط فعلی حاضر هستند برای افزایش سواد رسانهای خود هزینه کنند اما مساله اینجا است که ما هنوز نتوانستهایم از ظرفیت اساتید و دانشجویان دانشگاهها برای افزایش سواد رسانهای جامعه به شکل مناسب استفاده کنیم. در این میان اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاهها برای گسترش سواد رسانهای جامعه در قالب دورههای کوتاهمدت و بلندمدت اقدام کنند، قطعا با استقبال خانوادهها مواجه شده و حتی می توانند رشته سواد رسانهای را به عنوان یک رشته مهارتی مورد نیاز عموم مردم در دانشکده های عرصه رسانه و روابط عمومی ارائه کنند.
دکتر محمد سلطانیفر؛ رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم توجه به عرصه شبکههای اجتماعی را موضوعی مهم در حوزه ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: در فضای مجازی به خاطر جذابیتهای آن تولید محتوا خود به خود انجام میشود، بنابراین آن چیزی که مهم است مدیریت محتوا است.
وی افزود: راهکار مدیریت محتوا در جهان امروز، تولید محتوای بیشتر توسط نخبگان است و در فضای مجازی کسی برنده است که محتوای بیشتر و جذابتر تولید کند. بنابراین اگر واقعا می خواهیم شاهد ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیتهای اجتماعی توسط اساتید و دانشجویان باشیم باید از ظرفیتهای دانشگاهی برای تولید محتوای بیشتر و جذابتر استفاده کنیم.
دکتر حسن نجفی سولاری؛ مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور نیز ضمن تایید سخنان رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در حکم اخیر خود برای اعضای شورای عالی فضای مجازی بر ایجاد رشتههای نوین دانشگاهی و تربیت سرمایههای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخشهای سختافزاری و نرمافزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی بهویژه در برنامه ششم توسعه و برنامهریزی سالانه کشور تاکید داشتند.
وی افزود: تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی نه تنها باعث مدیریت محتوا میشود بلکه ثروت آفرین هم هست و الان یکی از منابع ایجاد ثروت در دنیا، تولید محتوا در فضای مجازی است. البته باید در نظر داشته باشیم زمانی تولید محتوا به ثروت تبدیل می شود که آنرا به یک سرویس مشخص در فضای مجازی تبدیل کنیم.
این مدرس دانشگاههای امام صادق(ع) و دانشگاه صداوسیما گفت: باز وقتی شما به حکم مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی فضای مجازی نگاه میکنید میبینید که ایشان بر احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانشبنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی کشور و برنامهریزی همهجانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوریهای مجازی و بهرهگیری از فرصتهای اشتغالزایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه تاکید داشتند. بنابراین باید دانشگاه های کشور از فرصت فضای مجازی برای تحقق ماموریتهای مد نظر رهبر انقلاب استفاده کنند.
محمد صادق افراسیابی؛ مدیر گروه رشته روابط عمومی دانشکده خبر گسترش سواد رسانهای، اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی را نیازمند طراحی یک برنامه ترکیبی دانست و گفت: برگزاری یک یا چند همایش به تنهایی نمی تواند پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری باشد، بلکه ما نیازمند طراحی برنامههای ترکیبی شامل فراخوان تولید محتوا در شبکههای اجتماعی و تبدیل آن به سرویسهای درآمد زا و اشتغالزا برای اساتید و دانشجویان هستیم. علاوه بر این لازم است نشستهای تخصصی ماهیانه در سطح اساتید و دانشجویان رشتههای روابط عمومی، خبرنگاری، رسانه و ... دنبال شود تا خود آنها به این سوال پاسخ دهند که چگونه میشود از ظرفیتهای دانشگاههای کشور برای تحقق ماموریتهای اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران ۱۴۰۴ استفاده کرد.