۳۲ فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی تدوین شد
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامههای حوزه تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بررسی شد.
-به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست مشترک گفت: موضوع تربیت بدنی برای عموم دانش آموزان ضروری است، ولی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ضروریتر است به دلیل این که علاوه بر کارکردهای تربیت بدنی کاردکردهای توانبخشی و درمان نیز برای این دانش آموزان دارد.
وی در ادامه گفت: دانش آموزان استثنایی فضایی خاصی جز مدرسه برای فعالیتهای ورزشی ندارد و به لحاظ حرفه ای، فضا و امکانات و توان دانش آموز استثنایی ضرورت دارد به این حوزه نگاه ویژهای شود.
وی با بیان اینکه ۱۲ عنوان برنامه با ۳۲ فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: در راستای ارتقای سلامت جسمانی هرساله مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور و مسابقات کارکنان به صورت سراسری برگزار میگردد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی، بسته تربیت بدنی تلفیقی فراگیر، طراحی و تدوین بسته آموزشی معلمان تربیت بدنی تلفیقی فراگیر مدارس ویژه و پذیرا، تهیه محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی با قابلیت بارکد خوان، بسته آموزشی اشارات استاندارد اصطلاحات ورزشی در سه رشته، معرفی و آموزش رشتههای ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه، معرفی آزمون برکپورت و نحوه استفاده از نرم مناسب آن در ارزشیابی دانش آموزان بانیازهای ویژه، بسته آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم دوره اول ابتدایی از جمله فعالیتهای سازمان در حوزه تدوین و تولید محتوای تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی کانونهای ورزشی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه، ایجاد مراکز اصلاح ساختار قامتی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات در این حوزه است.
وی به تامین فضا و تجهیزات مناسب درس تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: ساخت و تجهیز سالنهای ورزشی، ایجاد و راه اندازی و تجهیز اتاقهای بازی و ورزش در مدارس استثنایی در قالب طرح حیات پویا با همکاری معاونت تربیت بدنی، تامین تجهیزات ورزشی عمومی و تخصصی مدارس استثنایی در قالب نهضت توان افزایی از جمله برنامه سازمان در زمینه فضا و تجهیزات است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹ مورد مربوط به تجهیزات ورزشی است و برای تامین این تجهیزات اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریالی دیده شده است.
حسینی با بیان اینکه مربع طلایی سند تحول بنیادین دارای ۴ رکن ارتقا کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و گسترش عدالت است گفت: شرایط جامعه به گونهای است که جوانان و نوجوانان دچار بحران افتخار و هویت شده اند و برای کاهش این نقیصه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسابقات ورزشی، هنری و خانوداگی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بستههای سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته مشارکتی خانواده محور است، گفت: یکی از رویکردهای این بسته توجه به فعالیتهای هویت آفرین خانوادگی است و در همین راستا برگزاری جشنواره نشاط با یک روز بازی در کنار خانواده، توسعه ورزش خانواده محور و جشنواره ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه برنامه ریزی شده است.
وی در پایان گفت: اجرای جشنواره روش تدریس مبتنی بر بازی، توسعه زیربنای علمی تربیت بدنی دانش آموزان بانیازهای ویژه، توسعه مشارکتها، عقد تفاهم نامه با سازمانها و نهادهای فعال در حوزه ورزش معلولین با هدف ایجاد هم افزایی، ارزیابی فعالیتهای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه فعالیتهای تربیت بدنی و سامانه پرورشی و تربیت بدنی از دیگر برنامههای حوزه تربیت بدنی است.
شایان ذکر است در این نشست مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز بر توانمند سازی خانودهها در حوزه تربیت بدنی تاکید کرد و گفت: خانوادهها نقش اساسی در پرورش و تربیت فرزند خود دارند و بر این اساس باید محتوایی مناسب برای والدین در این حوزه تدوین شود تا والدین بتوانند نقش مربی را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد در حوزه توانمند سازی والدین محتواهای چند رسانهای مناسب تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.
معاون وزیر وجود تجهیزات و امکانات تربیت بدنی در مدارس بویژه مدارس استثنایی را از ضروریات دانست و گفت: از طریق هماهنگی با سازمان نوسازی میتوان مدارس در حال ساخت را به امکانات تربیت بدنی مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه تجهیز کرد.
وی با اشاره به نهضت داوطلبی دانش آموزان گفت: بر اساس این نهضت به دانش آموزان مسئولیتهای ورزشی نظیر مربی یار، داور یار داده میشود که موجب هویت بخشی به دانش آموزان نیز میشود.
وی با اعلام آمادگی برای برگزاری سمینار تخصصی مشترک دو معاونت در حوزه تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: پیشنهاد میشود در حوزه برنامه ریزی تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مسئله محور حرکت شود و چند مسئله که وجود دارد برنامه ریزی و حل شود.
وی در ادامه گفت: دانش آموزان استثنایی فضایی خاصی جز مدرسه برای فعالیتهای ورزشی ندارد و به لحاظ حرفه ای، فضا و امکانات و توان دانش آموز استثنایی ضرورت دارد به این حوزه نگاه ویژهای شود.
وی با بیان اینکه ۱۲ عنوان برنامه با ۳۲ فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: در راستای ارتقای سلامت جسمانی هرساله مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور و مسابقات کارکنان به صورت سراسری برگزار میگردد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی، بسته تربیت بدنی تلفیقی فراگیر، طراحی و تدوین بسته آموزشی معلمان تربیت بدنی تلفیقی فراگیر مدارس ویژه و پذیرا، تهیه محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی با قابلیت بارکد خوان، بسته آموزشی اشارات استاندارد اصطلاحات ورزشی در سه رشته، معرفی و آموزش رشتههای ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه، معرفی آزمون برکپورت و نحوه استفاده از نرم مناسب آن در ارزشیابی دانش آموزان بانیازهای ویژه، بسته آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم دوره اول ابتدایی از جمله فعالیتهای سازمان در حوزه تدوین و تولید محتوای تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی کانونهای ورزشی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه، ایجاد مراکز اصلاح ساختار قامتی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات در این حوزه است.
وی به تامین فضا و تجهیزات مناسب درس تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: ساخت و تجهیز سالنهای ورزشی، ایجاد و راه اندازی و تجهیز اتاقهای بازی و ورزش در مدارس استثنایی در قالب طرح حیات پویا با همکاری معاونت تربیت بدنی، تامین تجهیزات ورزشی عمومی و تخصصی مدارس استثنایی در قالب نهضت توان افزایی از جمله برنامه سازمان در زمینه فضا و تجهیزات است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹ مورد مربوط به تجهیزات ورزشی است و برای تامین این تجهیزات اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریالی دیده شده است.
حسینی با بیان اینکه مربع طلایی سند تحول بنیادین دارای ۴ رکن ارتقا کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و گسترش عدالت است گفت: شرایط جامعه به گونهای است که جوانان و نوجوانان دچار بحران افتخار و هویت شده اند و برای کاهش این نقیصه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسابقات ورزشی، هنری و خانوداگی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بستههای سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته مشارکتی خانواده محور است، گفت: یکی از رویکردهای این بسته توجه به فعالیتهای هویت آفرین خانوادگی است و در همین راستا برگزاری جشنواره نشاط با یک روز بازی در کنار خانواده، توسعه ورزش خانواده محور و جشنواره ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه برنامه ریزی شده است.
وی در پایان گفت: اجرای جشنواره روش تدریس مبتنی بر بازی، توسعه زیربنای علمی تربیت بدنی دانش آموزان بانیازهای ویژه، توسعه مشارکتها، عقد تفاهم نامه با سازمانها و نهادهای فعال در حوزه ورزش معلولین با هدف ایجاد هم افزایی، ارزیابی فعالیتهای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه فعالیتهای تربیت بدنی و سامانه پرورشی و تربیت بدنی از دیگر برنامههای حوزه تربیت بدنی است.
شایان ذکر است در این نشست مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز بر توانمند سازی خانودهها در حوزه تربیت بدنی تاکید کرد و گفت: خانوادهها نقش اساسی در پرورش و تربیت فرزند خود دارند و بر این اساس باید محتوایی مناسب برای والدین در این حوزه تدوین شود تا والدین بتوانند نقش مربی را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد در حوزه توانمند سازی والدین محتواهای چند رسانهای مناسب تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.
معاون وزیر وجود تجهیزات و امکانات تربیت بدنی در مدارس بویژه مدارس استثنایی را از ضروریات دانست و گفت: از طریق هماهنگی با سازمان نوسازی میتوان مدارس در حال ساخت را به امکانات تربیت بدنی مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه تجهیز کرد.
وی با اشاره به نهضت داوطلبی دانش آموزان گفت: بر اساس این نهضت به دانش آموزان مسئولیتهای ورزشی نظیر مربی یار، داور یار داده میشود که موجب هویت بخشی به دانش آموزان نیز میشود.
وی با اعلام آمادگی برای برگزاری سمینار تخصصی مشترک دو معاونت در حوزه تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: پیشنهاد میشود در حوزه برنامه ریزی تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مسئله محور حرکت شود و چند مسئله که وجود دارد برنامه ریزی و حل شود.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *