راهاندازی آکادمی بینالمللی آموزش علوم و فنون هستهای در منطقه
- بنا به اعلام دیپلماسی عمومی و اطلاعرسانی سازمان انرژی اتمی، نخستین جشنواره علمی - ترویجی «من فناوری هستهای هستم» با هدف آشنایی دانشآموزان و معلمان با کاربردها و مزایای فناوری هستهای برگزار شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره جواد کریمیثابت رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هستهای ضمن تدکید بر ضرورت فرهنگسازی عمومی و آگاهی بخشی اقشار مختلف جامعه درخصوص فعالیتها و منافع هستهای و پیچیدگیها و مسائل خاص صنعت هستهای و راهبردی بودن آن گفت: پژوهشگاه علوم و فنون هستهای بهعنوان بازوی علمی توانمند سازمان انرژی اتمی و صنعت هستهای کشور با برخورداری از ظرفیتهای ارزنده، نیروی انسانی نخبه و زبده و تجهیزات و آزمایشگاههای مجهز، سهم مهمی در این راه بر عهده دارد و از این رو با توجه به ظرفیت جامعه هدف (دانشآموزان و معلمان) و نقش موثر آموزش مفاهیم پایه علوم هستهای به دانشآموزان و آیندهسازان جامعه در رشد و تعالی صنعت هستهای در آینده، از شیوهها و روشهای متنوعی برای ارتقای دانش و مهارت جامعه هدف خود بهره برده و همسو با رسالتهای کلی سازمان انرژی اتمی، برنامههای مختلفی را به اجرا در آورده است.
وی با اشاره به آمار بیش از ۱۵ میلیون نفری جمعیت دانشآموزان و ۸۰۰ هزار نفری جمعیت معلمان کشور، افزود: یکی از وظایف و مأموریتهای مهم مراکز تحقیقات هستهای، توجه به مسئله ترویج، ظرفیتسازی و آمادهسازی نیروی انسانی است و در حال حاضر، فعالیتهای ترویجی و آموزشی یکی از دغدغههای مهم در حوزه هستهای است و ارتباط تنگاتنگی با تامین نیروی انسانی برای آینده انرژی هستهای دارد که در این زمینه، پژوهشگاه علوم و فنون هستهای تجربههای ارزنده و متعددی پیرامون ترویج دانش هستهای در کارنامه خود دارد که از آن جمله میتوان به برگزاری دو دوره مسابقه و سرگرمی هستهای در سطح دانشآموزان و کودکان، چاپ و نشر کتابهای ترویجی و تهیه و پخش دو مسابقه هستهای در شبکه تلویزیونی امید اشاره کرد.
کریمیثابت در ادامه از راهاندازی آکادمی بینالمللی آموزش علوم و فنون هستهای در منطقه با هدف آمادهسازی نسل آینده در حوزههای هستهای خبر داد و اظهار کرد: این آکادمی با استفاده از ظرفیتهای پژوهشگاه علوم و فنون هستهای و بهمنظور ایجاد شبکه آموزشی ویژه دانشآموزان، دانشجویان و معلمان در منطقه آسیا و اقیانوسیه راهاندازی میشود و از جمله فعالیتهای آن، تولید کتابهای آموزشی استاندارد، تولید محتوای آموزشی و ترویجی بر پایه نرمافزارها و برنامههای تحت موبایل، جایزه معلم یا استاد برتر در آموزش هستهای، ساخت ابزار کمک آموزشی تعاملی، ایجاد بانک اطلاعاتی از مدرسان، مربیان و سخنرانان در پلتفرم برای ارتباط و استفاده از آنها، امکان استفاده و بازدید از آزمایشگاههای کشورهای عضو و فرصتهای مطالعاتی خواهد بود.
در ادامه این مراسم دبیر علمی جشنواره نیز درخصوص ارائه آثار به این جشنواره گفت: حدود ۵۰۰ دانشآموز و معلم با ارسال آثار خود در قالب ویدئو کلیپ، روزنامه دیواری، مقاله پژوهشی و نقاشی در این جشنواره شرکت داشتند که در هر بخش سه اثر برتر معرفیشده است.
کاسهساز با اشاره به راهاندازی و فعالیت باشگاه هستهای ایران وابسته به انجمن هستهای ایران افزود: عضویت در باشگاه رایگان بوده و علاقهمندان به موضوعات هستهای در هر رده سنی، با هر مدرک تحصیلی و در سراسر کشور و دنیا میتوانند با مراجعه به وبسایت انجمن هستهای ایران به آدرس www.nsi.ir به عضویت این باشگاه در آمده و در برنامههای آن از جمله دورههای آموزشی متنوع، بازدید از زیرساختهای هستهای کشور، مسابقات علمی، اردوهای علمی تفریحی و ... شرکت کنند.
دبیر اجرایی جشنواره نیز به معرفی فعالیتهای ترویجی پژوهشگاه و برنامههای آتی آن پرداخت و از علاقهمندان جهت همکاری در این حوزه دعوت کرد.
در بخش دیگر این جشنواره، با برقراری ارتباط تصویری با وین، پیام مارینا میشار مسئول بخش پروژههای همکاری فنی کشورهای آسیا و اقیانوسیه آژانس بینالمللی انرژی اتمی به نمایش در آمد.
حضور مجازی حامد فخریزاده فرزند شهید دکتر محسن فخریزاده و بهجت قاسمی همسر شهید دکتر مجید شهریاری با هدف گرامیداشت شهدای هستهای از دیگر برنامههای این جشنواره بود.
بهجت قاسمی با تاکید بر اهمیت صنعت هستهای و لزوم ترویج فناوری هستهای به تحسین برگزاری این جشنواره پرداخت و توصیههایی را به دبیران و دانش آموزان درخصوص پرداختن به مباحث هستهای و فراگیری این علوم بهعنوان نیاز مهم جامعه ارائه کرد و خواستار برقراری ارتباط بیشتر با مدارس، ایجاد شاخه دانشآموزی جهت جذب افراد علاقهمند به این موضوع و انجام بازدید از مکانهای هستهای و آزمایشگاهها برای افراد علاقهمند و برتر شد.
حامد فخریزاده نیز در ادامه ضمن مروری مختصر بر زندگی شهید فخریزاده به اهمیت خدمترسانی به کشور و لزوم حرکت جوانان و نوجوانان در جهت تولید علم از دیدگاه این شهید بزرگوار اشاره کرد.
این جشنواره با معرفی آثار برتر، قرعهکشی مسابقات جشنواره با موضوعات کاربردهای فناوری هستهای و همچنین قرعهکشی بازدید از تءسیسات و آزمایشگاههای هستهای کشور به کار خود پایان داد. همچنین از مدارس، پژوهشسراها، کانونهای فرهنگی، نهادها و معلمان برتر که مشارکت فعالی در برگزاری این جشنواره داشتند تقدیر به عمل آمد.