سمانه نیکدل: سوژه کتاب خوب باشد حتی با قیمت بالا هم یه فروش میرسد
سمانه نیکدل در گفتوگو با پیرامون افزایش قیمت کاغذ گفت: با افزایش قیمت کاغذ و بحث افزایش قیمت کتاب صنعت نشر در رکودی سخت قرار گرفته است، این امر اثر بسیاری بر فرهنگ نیز داشته است.
وی در همین راستا ادامه داد: کتابهای زیادی هستند که به دلیل افزایش قیمت کاغذ هنوز به انتشار نرسیدهاند و یا به چاپهای متعدد دست نیافتهاند به عبارت دیگر محدودیتهایی که در حوزه نشر و چاپ کتاب ایجاد شده دست بسیاری از نویسندگان را بسته است، این امر حتی برای کتابهای که در انتظار چاپ مجدد نیز بوده اند صدق میکند لذا میتوان کاغذ را برای صنعت نشر رگ حیاتی دانست.
نیکدل به افزایش قیمت کتاب اشاره و بیان کرد: با افزایش قیمت کاغذ و بالا رفتن قیمت کتاب برخی به فضای مجازی روی آوردند، اما همچنان مطالعه با کتاب فیزیکی و کاغذ جذابترین نوع مطالعه محسوب میشود و افراد ترجیح میدهند تا کتابهای کاغذی را در دست بگیرند حتی در شرایطی که فضای مجازی نیز مکانی مناسب برای ارائه محتواها و متن کتابها باشد.
وی فرهنگ مطالعه را شاخصی ارزشمند برای هر جامعه دانست و تصریح کرد: مطالعه همواره معیاری ارزنده برای توسعه جوامع محسوب میشود، اما متاسفانه سطح سرانه مطالعه در کشور ما بسیار کم است و این امر نیازمند زیر ساختهایی است که با نگاه مطالعاتی پژوهشی باید مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم به اجرا گذاشته شود.
وی نقش تولید کتابهای با کیفیت در فرهنگ جامعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: هرگاه در برههای از زمان شاهد تولید کتابهای با کیفیت و خوب بوده ایم شاهد افزایش مخاطب نیز هستیم این امر نشان میدهد که تدوین کتابها با شکلی مناسب و همچنین موضوعات و سوژههای جذاب و مخاطب را به سوی خود میکشاند.
نویسنده کتاب «نعمت جان» تصریح کرد: این قلم خوب نویسنده است که میتواند زمینه را برای افزایش سطح مطالعه بالا ببرد پس نمیتوان گفت سرانه پایین مطالعه به خاطر بی علاقگی مخاطبان است. قلمی که خوب به کار رفته باشد قطعاً قیمتی بالایی خواهد داشت میتواند طیف وسیعی از مخاطبان را با وجود گرانی قیمت کتاب به سوی خود جلب کند.
وی نقش تبلیغات در فروش کتاب و افزایش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: قلم خوب در کنار شناخت کتاب از سوی مخاطب میتواند زمینه را برای افزایش سرمایه مطالعه فراهم کند، اما متاسفان کتاب آن طور که باید و شاید در کشور ما تبلیغ نشده است، تبلیغات نتوانسته وظیفه خود در حوزه فرهنگ مطالعه را به خوبی اجرا کند همین امر کاهش سرانه مطالعه را به دنبال داشته است.
نیکدل ضعیف بودن تبلیغات را از سوی رسانهها به خصوص در رسانه ملی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: نبود تبلیغات سبب شده است علاوه بر این که مخاطب از موضوع و مضامین کتابهای تولید شده اطلاعی نداشته باشند دری پی آن زمینه برای فروش کتاب نیز فراهم نشود، تبلیغات رکن اصلی فراخوان و زمینهسازی برای سوق دادن مخاطبان به افزایش سرانه مطالعه است لذا با تبلیغات میتوانیم به افزایش سرانه مطالعه کمک کرده و در فرهنگ سازی نیز نقشی موثر داشته باشیم.