باز بودن یا نبودن سینماها، مسئله این است!
- پس از اتمام اکران فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی که از شروع همهگیری کرونا جانی دوباره به سینماها بخشید و با فروش بالای خود امید بسیاری را در میان اهالی سینمادارن و سینما دوستان برای رونق بیشتر سینماها به وجود آورد، فیلمهای جدیدی در راه اضافه شدن به چرخه سینماها هستند. با نگاهی به تولیدات سینمایی در یک سال و نیم گذشته میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان رو به شبکه نمایش خانگی آوردهاند و عطای سینما را فعلا به لقای آن بخشیدهاند و فعلا نمیتوان سرمایهگذاران فیلمهای جدید تولید شده را ترغیب به اکران فیلمهای خود در سینماها کرد.
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز و فروشگاهها و البته سالنهای نمایش سینما و تئاتر، بسیاری از مردم و البته سینماگران و تهیهکنندگان امید به بازگشت شرایط عادی پس از دوران کوتاهی را در سر میپروراندند، اما با گذشت چندین ماه از اپیدمی مشخص شد کرونا به بخش لاینفکی از زندگی مردم ما و البته جهان تبدیل شده است. در این میان مدیران فرهنگی آمادگی و برنامهریزی مشخصی برای شرایط جدید در چنته نداشتند و سینما هم در گرداب این بیبرنامگی وضعیت عجیب و نامناسبی را پیدا کرد که در خوشبینانهترین حالت هم امیدی به رونق سابق آن نیست.
در پی پیگیریهای از برخى سینماداران شهرها از جمله کرمانشاه، ایلام، اصفهان و ... مشخص شد که آنها از نبود فیلمهای جذاب و مخاطب پسند و البته تبلیغات ناکافی گله و شکایت دارند. در همین دوران کرونایی بسیاری از سینماهای خصوصی تصمیم جدیِ تغییر کاربری گرفتند و برخی هم آن را عملی کردند. یکی از عجیبترین اتفاقات پیرامون سینما این است که بعد از این همه مدت مدیران سینمایی هنوز هم از اطلاع نداشتن مردم مبنی بر باز بودن سینماها گله و شکایت دارند و بارها این مسئله را عنوان کردهاند، اما گویی این سادهترین خواسته آنها محالترین امر ممکن است.
فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان از جمله فیلمهایی است که از روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه در بسیاری از سینماها اکران خود را آغاز کرده و بر طبق ساختار و موضوع فیلم، میتوان به فروش قابل قبول این فیلم در سینماها امیدوار بود. اما فروش خوب این فیلم در گرو اطلاعرسانی و تبلیغات مختلف در فضای مجازی و تلویزیون و ... است. «گیسوم» دیگر فیلم سینمایی است که در چرخه اکران سینماها قرار گرفته است.
باید دید سینمای ایران از پتانسیل بالای برخی فیلمها در اکران چگونه استفاده خواهد کرد و برای رونق هرچه بیشتر سینماها چه تدبیر تازهای اندیشیده شده است. امید است لااقل در زمینه بازگشایی و باز بودن سینماها همت در خور صورت بگیرد.