جلیلی: هزینهکرد شرکتهای دولتی در ورزش باید هدفمند باشد
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی با انتقاد از عدم یکپارچگی هزینهکرد بخشهای مختلف دولتی در عرصه ورزش، گفت: بودجه ورزشی شرکتهای دولتی فعال در عرصه باشگاهداری باید در چارچوب سیاستهای ورزشی کشور بوده و هزینهکرد آن هدفمند باشد.
خبرگزاری میزان -
جلیلی در این نشست با بیان اینکه هر یک از وزارتخانهها نقش معاونت رئیس جمهور در اجرای برنامههای دولت در حوزه مربوطه را دارا هستند، گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی امر «ورزش» و مسائل مربوط به «جوانان» است و علاوه بر این وزارتخانه، باید بخشهای دیگر دولت را که در این زمینهها فعال هستند، هماهنگ و راهبری کند.
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: محور و هماهنگکننده بخش ورزش در دستگاههای دولتی به عهده وزارت ورزش و جوانان است.
وی با انتقاد از عدم یکپارچگی هزینهکرد بخشهای مختلف دولتی در عرصه ورزش، افزود: بودجه ورزشی شرکتهای دولتی فعال در عرصه باشگاهداری باید در چارچوب سیاستهای ورزشی کشور بوده و هزینهکرد آن هدفمند باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر ناگزیری دستگاه اجرایی کشور از ایجاد جهش در بخشهای مختلف در سالهای پیش رو، اظهار داشت: پرداختن صرف به تعدادی پروژه زودبازده موجب غفلت از پرداختن مؤثر به زیرساختهای لازم در ورزش شده است؛ بنابراین، موفقیتهای پایدار در ورزش با فرایندهای صحیح بدست میآید، نه پروژههای نمایشی.
وی افزود: ممکن است نتیجه اقدام مؤثر یک مدیر ورزشی در کوتاهمدت یا حتی در طول دوران مدیریت او مشخص نشود، اما در بلندمدت ثمرات آن برای ورزش کشور باقی بماند؛ بنابراین نباید بخاطر نمایش عملکرد در کوتاهمدت، از اقدامات اساسی و ریلگذاریهای مهم در عرصه ورزش غفلت نمود.
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه رویکرد و راهبرد وزارت ورزش و جوانان باید بر مبنای گسترش عدالت اجتماعی باشد، تاکید کرد: باید از طریق فدراسیون ورزش دانشآموزی به استعدادیابی در رشتههای مختلف ورزشی مبادرت شود؛ در زمینه جوانان نیز برنامهای از سوی کارگروههای فرهنگی دولت سایه در سه قالب به هم پیوستهی «مسجد، مدرسه و خانواده» تهیه شده است که در اختیار وزیر محترم ورزش و جوانان و تیم ایشان قرار خواهد گرفت.
آجرلو رفتار غیر سیاسی وزارت ورزش را لازمه شایسته سالاری خواند و بر پیگیری شفافیت در وضعیت مالی فدراسیونهای ورزشی و مبارزه با فساد در انتخاباتها تاکید کرد.
وی با اشاره به این نکته که ورزش قهرمانی، قله فعالیتهای ورزشی در کشور است، نسبت به مهاجرت نخبگان ورزشی و سرمایهگذاری دشمنان در این موضوع ابراز نگرانی کرد.
سردار آجرلو با بیان اینکه ارتقاء بودجه ورزش قهرمانی و بازسازی مناسبات در جامعه ورزش یک ضرورت برای پیشگیری از ضعفهای احتمالی است، گفت: مقایسه عملکرد ایران و ژاپن در دو المپیک ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ نشانگر تفاوت عملکرد مدیران ورزشی دو کشور در هشت سال گذشته است.
وی در این راستا افزود: ژاپن در المپیک لندن دارنده رتبه ۱۱ و ایران حائز رتبه ۱۲ شد؛ این در حالی است که در مسابقات اخیر المپیک، ژاپن به مقام سوم جهان رسید و ما به رتبه ۲۷ سقوط کردیم.
آجرلو در ادامه برنامهریزی برای ارتقاء جایگاه ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را یک ماموریت ویژه و اولویت اساسی وزارت ورزش و جوانان قلمداد کرد.
وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به ضعف دیپلماسی ورزشی در سالهای گذشته که نتوانست مانع وقوع اتفاقات ناخوشایند برای برخی رشتههای ورزشی شود، توجه به فدراسیون ورزشهای دانشآموزی در امر استعداد یابی و همچنین افزایش زیرساختهای ورزشی بر مبنای عدالت اجتماعی را از دیگر اولویتهای ضرروی وزارت ورزش و جوانان در چهار سال پیش رو دانست.
در ادامه این نشست سید محمدکاظم واعظ موسوی استاد دانشگاه، با بیان اینکه زمان برای انجام همهی کارهای روی زمین مانده کم است و وزارت ورزش باید بر اولویتها تمرکز کند، باز تعریف مشوقهای ورزش همگانی را یکی از زمینههای لازم برای برنامهریزی در این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: امروز وقتی از ورزش همگانی سخن میگوییم در ابتدا جوایزی که برای شرکتکنندگان در این عرصه تدارک دیده است را به خاطر میآوریم. این برنامهریزی در شان ورزش همگانی کشور نیست.
وی در این زمینه افزود: ترویج ورزش همگانی نیازمند یک اراده همگانی و برنامهریزی اصولی است و تجربهی کشورهای موفق در این عرصه میتواند مورد استفاده مدیران وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد.. همچنین بر لزوم حمایت وزارت ورزش از تشکیل اصناف ورزشی به ویژه صنف مربیان ورزشی تاکید کرد.
مدیران ورزشی وقت خود را صرف ساخت و ساز میکنند تا مدیریت ورزش! / تصحیح حکمرانی در ورزش، تغییر ماموریتها و توجه به عدالت اجتماعی نسلهای آینده
حمیدی با بیان اینکه عمده مشکلات در زمینه ورزش کشور به نحوه حکمرانی در این عرصه مربوط است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اولویتهای وزارت ورزش، سامان دادن به جزایر ورزشی است؛ به این معنا که «مربی»، «ورزشکار»، «دانشگاه» و «فدراسیونها» باید به صورت هماهنگ و با یک برنامه واحد از سوی وزارت ورزش و جوانان عمل کنند و اگر این اتفاق نیفتد، تحول و پیشرفت رخ نخواهد داد.
وی با انتقاد از هضم شدن مدیران ورزشی در روندهای جاری، فقدان طراحی مدل بومی برای تربیت قهرمانان ورزشی را یکی دیگر از ضعفهای ورزش کشور دانست و گفت: مدیران ورزشی کشور بیش از نیمی از زمان مسئولیت خود را صرف ساخت و ساز بناهای ورزشی میکنند؛ این درحالی است که کشورهای دیگر با واگذاری امر ساخت و ساز به بخش خصوصی، بر برنامهریزی و نظارت اهتمام بیشتری دارند.
حمیدی همچنین با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالتورزی، گفت: رشد علمی، بهداشت و صیانت از محیط زیست از کودکی آغاز میشود؛ بنابراین بسیار لازم است که بودجه و اقدامات در زمینه ورزش و بهداشت کودکان و نوجوانان کشور به صورت عادلانه برنامهریزی شود تا زمینه رشد تواناییهای جسمانی نسل و جامعه به صورت عادلانه فراهم شود.
۴ ماموریت مشترک وزیر ورزش با سایر ارکان کابینه
حاجیوند، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ورزش، ابزار توسعه و پیشرفت کشور است، گفت: نگاه به ورزش و مشخص کردن هدف فعالیتها در چهار سال آینده، باید در برنامهی آقای سجادی مشخص شود.
وی در ادامه در ۴ محور به توضیح نقطه نظرات و برنامههای پیشنهادی خود پرداخت؛
- لزوم تشکیل مستمر شورایعالی ورزش به منظور سامان دادن به سیاستهای اجرایی
- لزوم تعریف مشاغل ورزشی در کدهای شغلی وزارت کار (برنامه مشترک با وزیر رفاه)
- ضرورت تعیین رایزن ورزشی در برخی سفارتخانههای جمهوری اسلامی (برنامه مشترک با وزیر امور خارجه)
- ضرورت توجه به شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه تولید تجهیزات ورزشی (برنامه مشترک با معاونت علمی رئیس جمهور)
- در ادامه سلسله جلسات بررسی برنامه وزرا کابینه سیزدهم، نشست مشترک جمعی از اعضای کارگروه ورزش دولت سایه با حضور سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در دفتر نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.
جلیلی در این نشست با بیان اینکه هر یک از وزارتخانهها نقش معاونت رئیس جمهور در اجرای برنامههای دولت در حوزه مربوطه را دارا هستند، گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی امر «ورزش» و مسائل مربوط به «جوانان» است و علاوه بر این وزارتخانه، باید بخشهای دیگر دولت را که در این زمینهها فعال هستند، هماهنگ و راهبری کند.
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: محور و هماهنگکننده بخش ورزش در دستگاههای دولتی به عهده وزارت ورزش و جوانان است.
وی با انتقاد از عدم یکپارچگی هزینهکرد بخشهای مختلف دولتی در عرصه ورزش، افزود: بودجه ورزشی شرکتهای دولتی فعال در عرصه باشگاهداری باید در چارچوب سیاستهای ورزشی کشور بوده و هزینهکرد آن هدفمند باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر ناگزیری دستگاه اجرایی کشور از ایجاد جهش در بخشهای مختلف در سالهای پیش رو، اظهار داشت: پرداختن صرف به تعدادی پروژه زودبازده موجب غفلت از پرداختن مؤثر به زیرساختهای لازم در ورزش شده است؛ بنابراین، موفقیتهای پایدار در ورزش با فرایندهای صحیح بدست میآید، نه پروژههای نمایشی.
وی افزود: ممکن است نتیجه اقدام مؤثر یک مدیر ورزشی در کوتاهمدت یا حتی در طول دوران مدیریت او مشخص نشود، اما در بلندمدت ثمرات آن برای ورزش کشور باقی بماند؛ بنابراین نباید بخاطر نمایش عملکرد در کوتاهمدت، از اقدامات اساسی و ریلگذاریهای مهم در عرصه ورزش غفلت نمود.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب «دست نیافتنی» - زندگینامه آقای علیرضا حیدری از قهرمانان کشتی کشور - گفت: این کتاب نشان میدهد که مدیریت صحیح مناسبات انسانی در جامعه ورزش، اثرگذارتر و مهمتر از بودجههای ورزشی است و شایسته است در دوره جدید به اصلاح این مناسبات توجه و اهتمام بیشتری صورت گیرد.
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه رویکرد و راهبرد وزارت ورزش و جوانان باید بر مبنای گسترش عدالت اجتماعی باشد، تاکید کرد: باید از طریق فدراسیون ورزش دانشآموزی به استعدادیابی در رشتههای مختلف ورزشی مبادرت شود؛ در زمینه جوانان نیز برنامهای از سوی کارگروههای فرهنگی دولت سایه در سه قالب به هم پیوستهی «مسجد، مدرسه و خانواده» تهیه شده است که در اختیار وزیر محترم ورزش و جوانان و تیم ایشان قرار خواهد گرفت.
مصطفی آجرلو رئیس کارگروه ورزش دولت سایه ضمن ارائه گزارشی از سوی این کارگروه به سجادی، سنتی بودن ساختار ورزش در کشور را یکی از مهمترین اولویتهای وزارت ورزش و جوانان برای ایجاد تحول برشمرد.
آجرلو رفتار غیر سیاسی وزارت ورزش را لازمه شایسته سالاری خواند و بر پیگیری شفافیت در وضعیت مالی فدراسیونهای ورزشی و مبارزه با فساد در انتخاباتها تاکید کرد.
وی با اشاره به این نکته که ورزش قهرمانی، قله فعالیتهای ورزشی در کشور است، نسبت به مهاجرت نخبگان ورزشی و سرمایهگذاری دشمنان در این موضوع ابراز نگرانی کرد.
سردار آجرلو با بیان اینکه ارتقاء بودجه ورزش قهرمانی و بازسازی مناسبات در جامعه ورزش یک ضرورت برای پیشگیری از ضعفهای احتمالی است، گفت: مقایسه عملکرد ایران و ژاپن در دو المپیک ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ نشانگر تفاوت عملکرد مدیران ورزشی دو کشور در هشت سال گذشته است.
وی در این راستا افزود: ژاپن در المپیک لندن دارنده رتبه ۱۱ و ایران حائز رتبه ۱۲ شد؛ این در حالی است که در مسابقات اخیر المپیک، ژاپن به مقام سوم جهان رسید و ما به رتبه ۲۷ سقوط کردیم.
آجرلو در ادامه برنامهریزی برای ارتقاء جایگاه ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را یک ماموریت ویژه و اولویت اساسی وزارت ورزش و جوانان قلمداد کرد.
وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به ضعف دیپلماسی ورزشی در سالهای گذشته که نتوانست مانع وقوع اتفاقات ناخوشایند برای برخی رشتههای ورزشی شود، توجه به فدراسیون ورزشهای دانشآموزی در امر استعداد یابی و همچنین افزایش زیرساختهای ورزشی بر مبنای عدالت اجتماعی را از دیگر اولویتهای ضرروی وزارت ورزش و جوانان در چهار سال پیش رو دانست.
در ادامه این نشست سید محمدکاظم واعظ موسوی استاد دانشگاه، با بیان اینکه زمان برای انجام همهی کارهای روی زمین مانده کم است و وزارت ورزش باید بر اولویتها تمرکز کند، باز تعریف مشوقهای ورزش همگانی را یکی از زمینههای لازم برای برنامهریزی در این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: امروز وقتی از ورزش همگانی سخن میگوییم در ابتدا جوایزی که برای شرکتکنندگان در این عرصه تدارک دیده است را به خاطر میآوریم. این برنامهریزی در شان ورزش همگانی کشور نیست.
وی در این زمینه افزود: ترویج ورزش همگانی نیازمند یک اراده همگانی و برنامهریزی اصولی است و تجربهی کشورهای موفق در این عرصه میتواند مورد استفاده مدیران وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد.. همچنین بر لزوم حمایت وزارت ورزش از تشکیل اصناف ورزشی به ویژه صنف مربیان ورزشی تاکید کرد.
مدیران ورزشی وقت خود را صرف ساخت و ساز میکنند تا مدیریت ورزش! / تصحیح حکمرانی در ورزش، تغییر ماموریتها و توجه به عدالت اجتماعی نسلهای آینده
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.
حمیدی با بیان اینکه عمده مشکلات در زمینه ورزش کشور به نحوه حکمرانی در این عرصه مربوط است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اولویتهای وزارت ورزش، سامان دادن به جزایر ورزشی است؛ به این معنا که «مربی»، «ورزشکار»، «دانشگاه» و «فدراسیونها» باید به صورت هماهنگ و با یک برنامه واحد از سوی وزارت ورزش و جوانان عمل کنند و اگر این اتفاق نیفتد، تحول و پیشرفت رخ نخواهد داد.
وی با انتقاد از هضم شدن مدیران ورزشی در روندهای جاری، فقدان طراحی مدل بومی برای تربیت قهرمانان ورزشی را یکی دیگر از ضعفهای ورزش کشور دانست و گفت: مدیران ورزشی کشور بیش از نیمی از زمان مسئولیت خود را صرف ساخت و ساز بناهای ورزشی میکنند؛ این درحالی است که کشورهای دیگر با واگذاری امر ساخت و ساز به بخش خصوصی، بر برنامهریزی و نظارت اهتمام بیشتری دارند.
حمیدی همچنین با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالتورزی، گفت: رشد علمی، بهداشت و صیانت از محیط زیست از کودکی آغاز میشود؛ بنابراین بسیار لازم است که بودجه و اقدامات در زمینه ورزش و بهداشت کودکان و نوجوانان کشور به صورت عادلانه برنامهریزی شود تا زمینه رشد تواناییهای جسمانی نسل و جامعه به صورت عادلانه فراهم شود.
۴ ماموریت مشترک وزیر ورزش با سایر ارکان کابینه
حاجیوند، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ورزش، ابزار توسعه و پیشرفت کشور است، گفت: نگاه به ورزش و مشخص کردن هدف فعالیتها در چهار سال آینده، باید در برنامهی آقای سجادی مشخص شود.
وی در ادامه در ۴ محور به توضیح نقطه نظرات و برنامههای پیشنهادی خود پرداخت؛
- لزوم تشکیل مستمر شورایعالی ورزش به منظور سامان دادن به سیاستهای اجرایی
- لزوم تعریف مشاغل ورزشی در کدهای شغلی وزارت کار (برنامه مشترک با وزیر رفاه)
- ضرورت تعیین رایزن ورزشی در برخی سفارتخانههای جمهوری اسلامی (برنامه مشترک با وزیر امور خارجه)
- ضرورت توجه به شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه تولید تجهیزات ورزشی (برنامه مشترک با معاونت علمی رئیس جمهور)
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *