توسعه فعالیتهای تربیتی از مدرسه به محله
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تبدیل «مدرسه» به «کانون تربیتی محله» گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.
خبرگزاری میزان -
-به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی، در چهاردهمین نشست آموزشی ویژه مدیران مدارس مجری بسته تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» که به همت دفتر انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا از منظر سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد، اظهار کرد: برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید نهاد اصلی تحول، سازمان اصلی تحول آفرین، واحد و عامل اصلی تحول و کارگزار اصلی تحول در جامعه مشخص شود.
وی افزود: بر اساس نظر اندیشمندان جهانی «نهاد اصلی تحول» مبتنی بر توسعه آموزش و پرورش است، سازمان توسعه و تحول، «مدرسه» است، واحد تحول، «کلاس درس» است و کارگزار اصلی تحول، در جامعه «معلمان» هستند.
حسینی گفت: تحولات امروز جامعه نتیجه تحولات گذشته مدارساست؛ فردای جامعه نتیجه امروز مدارس است و حد و میزان توسعه جامعه به حد و اندازه مدارس بستگی دارد.
وی تصریح کرد: مدرسهای میتواند نقش اصلی در تحولات جامعه را ایفا کند که در پیوند با جامعه و محله خود باشد و اگر این مدرسه نتواند ارتباط با پیرامون خود برقرار کند نمیتواند نقشی در تحولات جامعه داشته باشد.
حسینی رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی، دانست و گفت: از دهه ۷۰میلادی به بعد، انسانها محور اصلی توسعه شدند و در این مسیر انسانها از منابع انسانی باید به سرمایه انسانی تبدیل شوند که این رسالت بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی از طریق مدرسه مانا، ارگانیکی، کیفی و تمام ساحتی امکان پذیر است و این نوع مدرسه باید در پیوند با جامعه و محله خود باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ویژگیهای مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحقق ارزش ها، مأموریتها و چشم انداز تعلیم و تربیت میداند وسند تحول بنیادین اصلاح دانش آموز و تکوین هویت او را، از مدرسه طلب میکند.
وی افزود: ارتباط مدرسه با جامعه موجب تعمیق، تسریع و رشد ساحتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، دینی و اعتقادی، سلامت، زیبایی شناختی، هنری، آموزشی و رفتاری مد نظر سند تحول بنیادین خواهد شد.
حسینی با اشاره به چرخشهای تحول آفرین در سندتحول بنیادین، گفت: بزرگترین چرخش نظام تعلیم و تربیت چرخش از نظام آموزشی به نظام فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، چرخش مکان از کلاس درس صرف به خلق موقعیتهای متنوع یادگیری و چرخش زمان از ساعت درس رسمی به کل ساعات است و این بدون پیوند مدرسه با جامعه و محله امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که چرخشهای تحول آفرین از منظر سند تحول بنیادین، از طریق مدرسه صالح امکان پذیر است، گفت: مدرسه صالح مدرسهای کمال جو، یادگیرنده، نقد پذیر، خود ارزیاب، مشارکت جو، دارای تعامل اثر بخش با نهادهای بیرونی و محلی و تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط با خود، خالق، خلقت و دیگران است و رسیدن به مدرسه صالح نیز مبتنی برپیوند عمیق مدرسه باجامعه است.
حسینی با بیان این که توسعه فعالیتهای تربیتی از مدرسه به محله آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهد، اظهار کرد: پیوند مدرسه با جامعه موجب میشودمکانی امن و سالم برای گذراندن اوقات فراغت خانوادهها و اهالی محله فراهم شود و حس تعلق به محله را در دانش آموزان، معلمان و ساکنین محله تقویت شود.
حسینی به بیان مؤلفههای افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: اطلاعات، ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات و تسهیلات از مولفههای افزایش سرمایه اجتماعی است و مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق پذیری اجتماعی از مولفهای ارتقای سلامت اجتماعی است.
وی تصریح کرد: تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان طرحهای ابتکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مشارکت و پیوند مدرسه با جامعه پرداخت و گفت: طرحهای مدرسه یاری، اولیا همیار معلم، پارلمان مشورتی اولیا، گروه بندی حرفهای معلمان، ۱۰۰مدرسه ۱۰۰دبیرخانه، گنجینههای مدیریتی، ایجاد باشگاههای پیش کسوتان، راه اندازی نمایشگاه مجازی و واقعی تولیدات دانش آموزان و ایجاد دبیرخانه هفت گانه اطلاع رسانی و توانمند سازی اولیا از جمله برنامههای مشارکتی آموزش و پرورش استثنایی است که موجب پیوند بیشتر مدرسه با جامعه شده است.
وی افزود: بر اساس نظر اندیشمندان جهانی «نهاد اصلی تحول» مبتنی بر توسعه آموزش و پرورش است، سازمان توسعه و تحول، «مدرسه» است، واحد تحول، «کلاس درس» است و کارگزار اصلی تحول، در جامعه «معلمان» هستند.
حسینی گفت: تحولات امروز جامعه نتیجه تحولات گذشته مدارساست؛ فردای جامعه نتیجه امروز مدارس است و حد و میزان توسعه جامعه به حد و اندازه مدارس بستگی دارد.
وی تصریح کرد: مدرسهای میتواند نقش اصلی در تحولات جامعه را ایفا کند که در پیوند با جامعه و محله خود باشد و اگر این مدرسه نتواند ارتباط با پیرامون خود برقرار کند نمیتواند نقشی در تحولات جامعه داشته باشد.
حسینی رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی، دانست و گفت: از دهه ۷۰میلادی به بعد، انسانها محور اصلی توسعه شدند و در این مسیر انسانها از منابع انسانی باید به سرمایه انسانی تبدیل شوند که این رسالت بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی از طریق مدرسه مانا، ارگانیکی، کیفی و تمام ساحتی امکان پذیر است و این نوع مدرسه باید در پیوند با جامعه و محله خود باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ویژگیهای مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحقق ارزش ها، مأموریتها و چشم انداز تعلیم و تربیت میداند وسند تحول بنیادین اصلاح دانش آموز و تکوین هویت او را، از مدرسه طلب میکند.
وی افزود: ارتباط مدرسه با جامعه موجب تعمیق، تسریع و رشد ساحتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، دینی و اعتقادی، سلامت، زیبایی شناختی، هنری، آموزشی و رفتاری مد نظر سند تحول بنیادین خواهد شد.
حسینی با اشاره به چرخشهای تحول آفرین در سندتحول بنیادین، گفت: بزرگترین چرخش نظام تعلیم و تربیت چرخش از نظام آموزشی به نظام فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، چرخش مکان از کلاس درس صرف به خلق موقعیتهای متنوع یادگیری و چرخش زمان از ساعت درس رسمی به کل ساعات است و این بدون پیوند مدرسه با جامعه و محله امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که چرخشهای تحول آفرین از منظر سند تحول بنیادین، از طریق مدرسه صالح امکان پذیر است، گفت: مدرسه صالح مدرسهای کمال جو، یادگیرنده، نقد پذیر، خود ارزیاب، مشارکت جو، دارای تعامل اثر بخش با نهادهای بیرونی و محلی و تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط با خود، خالق، خلقت و دیگران است و رسیدن به مدرسه صالح نیز مبتنی برپیوند عمیق مدرسه باجامعه است.
حسینی با بیان این که توسعه فعالیتهای تربیتی از مدرسه به محله آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهد، اظهار کرد: پیوند مدرسه با جامعه موجب میشودمکانی امن و سالم برای گذراندن اوقات فراغت خانوادهها و اهالی محله فراهم شود و حس تعلق به محله را در دانش آموزان، معلمان و ساکنین محله تقویت شود.
حسینی به بیان مؤلفههای افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: اطلاعات، ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات و تسهیلات از مولفههای افزایش سرمایه اجتماعی است و مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق پذیری اجتماعی از مولفهای ارتقای سلامت اجتماعی است.
وی تصریح کرد: تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان طرحهای ابتکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مشارکت و پیوند مدرسه با جامعه پرداخت و گفت: طرحهای مدرسه یاری، اولیا همیار معلم، پارلمان مشورتی اولیا، گروه بندی حرفهای معلمان، ۱۰۰مدرسه ۱۰۰دبیرخانه، گنجینههای مدیریتی، ایجاد باشگاههای پیش کسوتان، راه اندازی نمایشگاه مجازی و واقعی تولیدات دانش آموزان و ایجاد دبیرخانه هفت گانه اطلاع رسانی و توانمند سازی اولیا از جمله برنامههای مشارکتی آموزش و پرورش استثنایی است که موجب پیوند بیشتر مدرسه با جامعه شده است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *